‌مدیرعامل شركت‌ صنايع هواپيمايي ايران‌‌ گفت: شرکت صها با اندک تغییر در خط تولیدمان می‌تواند هر موتوری را تعمير کند و به جرات می‌توان گفت آخرین موتورها در دنیا ظرف 3 تا 4 ماه اورهال می‌شود.

آمادگی برای اورهال جدیدترین موتور هواپیما در دنیا
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ شركت صنايع هواپيمايی ايران وزارت دفاع با عنوان اختصاری(صها) ‌با بيش از 30 سال سابقه در فناوری پيشرفته هوانوردی و دارابودن انواع گواهينامه‌های ايزو در ايران، جزو معدود مراكز تعميرات در جهان است كه به طور همزمان تعميرات اساسی و بازرسی‌ها و آرايش‌های فنی انواع هواپيما و موتور هواپيماهای نظامی و غيرنظامی و صنعتی را انجام می‌دهد.

اين شركت که در تابیعت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است با برخورداري از كادر تخصصي مجرب، ماشين‌آلات و تكنولوژي پيشرفته، از مهم‌ترين زيرساخت‌های كشور در تعمير و نگهداری هواپيما به شمار مي‌رود.

این شرکت چه در دوران جنگ تحميلی و چه بعد از آن صاحب تجربيات و موفقيت‌هايی در زمينه تعمير و نگهداری شده است و در حال حاضر توانایی اورهال انواع هواپيما را دارد‌.

مدیرعامل شرکت صنایع هواپیمایی ایران می گوید با اندک تغییر در خط تولید می توانیم هر موتوری را تعمیر کنیم و آخرین نمونه موتوری که در دنیا تولید شده را اورهال کنیم.

امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد رضا ایزدی به تبیین نقش شرکت صنایع هواپیمایی ایران وزارت دفاع در اورهال بالگردها و هواپیماهای جنگی و ... پرداخت که مشروح این مصاحبه  تقدیم حضور می گردد.

 
 در حال حاضر وضعیت صنعت هوایی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در صنعت هوایی کار آنچنانی انجام نمی‌شد چراکه تا قبل از این ما به منابع تامین‌کننده اصلی وصل بودیم. بعد از انقلاب و بعد از تحریم‌های ناعادلانه‌ای که به ملت ایران تحميل شد، امروز به همت متخصصان جوان كشورمان شاهد پرواز هواپیماها ‌چه در بخش خصوصی و چه در بخش نظامی هستيم كه بخش اعظمی از آن در صنایع دفاعی کشور با درک درست از نیاز عملیاتی نیروها و تعریف درست عملیات ها صورت می‌گیرد.

در یک نگاه کلی  و منصفانه وزارت دفاع بسیار خوب عمل کرده و خیلی خوب در مقابل کمبودها ایستاده‌ و تحریم‌ها را شکسته و در آستانه یک خیز بسیار بلند قرار دارد، ‌در حوزه هوانوردي هر کاری که بخواهد به وقوع بپیوندد در ابتدا نیاز به زیرساخت دارد و استقرار زیرساخت‌ها ‌کاري زمان‌بر است  وخوشبختانه وزارت دفاع در خیلی از موارد به محصول رسیده و در خیلی از موارد زیرساخت‌ها را استقرار داده ‌و آماده خیز بلندی است و اگر الان نیروها ی مسلح آماده، به روز و از توانمندی بالایی برخوردارند از ماحصل فعالیت‌های وزارت دفاع در این صنعت است.

 
* وظیفه و ماموریت اصلی شرکت صنایع هوایی ایران چیست؟

وظیفه نیروی هوایی پاسداری از آسمان ایران و مقابله با تهدیدات و تهاجمات است که برای این کار نیازمند ‌تجهیزات و سلاح است و با توجه به قدمت ناوگان کشور و تحریم‌هایی که بر ما اعمال شده یک سازمانی باید این کمبودها را جبران کند و کار این سازمان این است که هواپیماها را در یک مقطع زمانی یا ساعت پرواز مورد بازبینی قرار دهد و قسمت‌هایي که سالم هستند را صحه بگذارد و قطعات  و سامانه‌هايي ‌که ناقص هستند‌ را تعمیر کند و قسمت‌هایي که معیوب هستند را تعویض کند و دوباره تمام این تجهیزات را روی هم سوار کرده و تست کند و به حالت اول بازگردا‌ند و تحویل یگان‌ها دهد. یعنی تعمیرات اساسی بازسازی و نوسازی پرنده‌های هوایی از جمله هواپیماها، موتور و تسلیح جنگنده‌ها، تخصص و كار اصلی شرکت صنایع هوایی ایران وزارت دفاع است.

 * به نظر جنابعالی نگاه نیروی هوایی به شرکت صها چگونه است؟

نگاه نيروي هوايي به شركت صنايع هواپيمايي ايران ‌یک نگاه پشتیبانی‌کننده و حمایتی است و در طول این سالها همواره هواپیماها و موتورهایش را جهت آماده سازی عرصه رزم به ما تحویل می‌دهد و همواره تمام تائیداتی که از سوی کارشناسان صها صورت می‌گیرد به طور جد مورد قبول نیروها می باشد.

 * نیروی هوایی خودش جهاد خودکفایی دارد به نظر شما این موازی‌کاری نیست؟

نه اینطور نیست چرا که ما در حوزه دپولول ‌و اورهال کار می‌کنیم. در صنعت هوایی سه رده تعمیراتی وجود دارد، یک بخش "O "لول کارهای خطی است که پاسگاه هوايي ‌باید انجام دهد و یک بخشی ‌I”"لول است و باید در سطح نیروی هوایی انجام شود و بخش دیگر Dلول که ‌کار شرکت صها است.

 * چه سازمان‌هایی از خدمات شرکت صها بهره‌برداری می‌کنند؟

عمدتا نیروی هوایی است اما در نیروی دریایی نیز در حوزه هواپیماهای اف 27 تمامی لول‌های بالا با صها است و در هوانیروز اورهال تمامی موتورهای هوانیروز با  اين شركت است، اورهال موتورهای هواپیماهای ترابری جنگنده و مسافربری و هلکوپتر نيز با صها‌ست.

با هوا ناجا و شرکت‌های هلیکوپتري هم تا حدی که از ما درخواست داشته باشند كار مي‌كنيم‌. در حوزه شرکت‌های مسافربری هم خدماتی ارائه می کنیم و حتی به  همکارانمان در سپاه پاسداران هم  سرویس‌دهی داریم .

 * آيا در حوزه تعميرات هواپيماها تفاوتی وجود دارد؟

ماهیت کار هواپیما چندان فرقی در حوزه تجاری و نظامی ندارد. همه اینها از یک اصول پیروی می‌کنند و از نظر ساختار با هم فرق آنچنانی ندارد به طوری که به راحتی ما قادر هستیم در حوزه‌های تجاری وارد شویم که وارد هم شده‌ایم که تعداد زیادی از هواپیمای غیرنظامی وارد شركت شده و ما متناسب با نیاز مشتری روی آن کار کرده‌ایم و هر چه مشتری خواسته به راحتی انجام شده و به واسطه ‌حسن شهرت صها در سال گذشته، تعدادی از خطوط هواپیمائی‌ تمایل داشتند که محصولاتشان را به ما واگذار کنند. در حوزه ‌موتور هم که بارها و بارها برای خطوط ‌‌هوایی و ايرلاین‌ها کار کردیم و به جرات می‌توانم گفت برای این کار هیچ مشکلی نداریم و زیر‌ساخت‌های آن را آماده کرده‌ایم و با اندک تغییر در خط تولیدمان می‌توانیم هر موتوری را تعمير کنیم و به جرات می‌توانم بگویم آخرین ورژن موتوری که در دنیا تولید می‌شود، قادریم ظرف 3 یا 4 ماه زیرساخت‌هایش را فراهم کنیم و آن موتور را اورهال کنیم، چون دانش آن در صنعت هوایی وزارت دفاع وجود دارد و همه این ها مرهون خودباوری متخصصین متعهد ما در صنعت دفاعی است.


* لطفا فعالیت‌های برجسته متخصصین شرکت صها را در چند سال اخیر شرح دهید؟

به نظر من کارنامه ‌درخشاني داریم در گذشته در دهه 60 و 70 و حتی قبل از پیروزی انقلاب تنوع هواپیماهای که اورهال می‌شد بسیار کم بود و به حدود 4 یا 5 تایپ هواپیمای بسنده می شد و حدود 6 تایپ هم موتور بود الان حدود 12 تایپ مختلف هواپیمای نظامی و چندین تایپ هواپیمائی غیرنظامی و بیش از 25 پایپ موتور مختلف در دستور کار است.

لذا با استفاده از تجربیات قبلی زیرساخت‌ها را استقرار دادیم و توانستیم با استفاده از توانايي و تخصص خود هواپیماهای مورد نظرمان را اورهال کنیم.

 * چنانچه دستاوردهای برجسته  دیگری در حوزه صنایع  هواپیمایی ایران  داشته‌اید بیان فرمائید؟

ما در چندین بُعد کار کرده‌ایم. اولا زمان برای ما خیلی با ارزش است‌ و دیدیم که در خیلی از فرآیندها زمان از دست می رود ولی با تغییر فرآیندها و کوتاه کردن زمان، سرعت عمل خود را بالا بردیم‌ و متوجه شدیم در حوزه ساخت قطعات دچار مشکل هستیم و بحمدالله توانستیم صنعت ساخت قطعات را راه‌اندازی کنیم و‌ با توجه به قدمت هواپیماهای ما که باید تغییرات اساسی در آنها صورت می‌گرفت لذا ‌باید به دفاتر اصلی مرتبط می شدیم که این کار شدنی نبود در نتيجه‌ دفاتر طراحی هواپیماها را در ‌شركت استقرار دادیم و با توجه نیاز به توسعه فن‌آوری، دفاتر توسعه فناوری را برای احصاء آن فن‌آوری‌ها استقرار دادیم که الان مشغول فعالیت اند و موضوع دیگر بحث عمر عملکرد هواپیماها‌ست چرا که هواپیماها وقتی مدت زیادی کار می‌کنند و ما باید ببينيم‌ که این هواپیما چه عمری از آن باقی مانده و چقدر می‌توانیم از این هواپیما استفاده کنیم و ما این کار را متخصصان ما در صها انجام دهند.

گفتنی است هر هواپیمایی پرونده دارد که در این پرونده تمام حرکات و مشخصات آن ثبت و ضبط می‌شود و وقتی که هواپیمایی وارد شرکت می‌شود با‌ پرونده خاص خود وارد ‌و‌ خارج می‌شود ضمن اینکه ما سوابق آن را در بایگانی‌ها خود نگهداری می کنیم و ارتباطات نزدیکی با نیروی هوایی داریم به نوعی که چه اتفاقاتی در این هواپیما افتاده است، ساعت پرواز تعداد لدينگ ‌همه را به ما اطلاع می‌دهند و ‌یک هواپیما چهار تا پنج بار بین ما و نیروي هوایی تبادل می‌شود. معمولا هواپیماها ‌هر 4 سال یک بار به شرکت صها برای اورهال بر‌می‌گردند.

 * تعامل شركت صنايع هواپيمايي با دانشگاه ها به چه صورتی است؟

شركت صنايع هواپيمايي تعامل بسیار ‌خوبی با دانشگاه‌ها دارد معاونت آموزش و پژوهش اين شركت ‌در این حوزه فعال است و با 24 دانشگاه مختلف در ارتباط هستیم و برای آنها پروژه تعریف می‌کنیم و در کنار این از دانشجویان دکترا به مدت شش ماه به عنوان کسر سربازی استفاده می‌کنیم.

در طول دو سه سال گذشته ارتباط خوبی با دانشگاه مالک اشتر که متعلق به وزارت دفاع  است داشته ایم و تعامل خوبی هم  با دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها داریم و از طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی دانشجویان استقبال  می‌کنیم.

 * انتظار فرمانده معظم کل قوا ‌از مجموعه شما چیست؟

ما دو تا وظیفه داریم که وظیفه اصلی ما سرپا نگه داشتن تجهیزات پرنده‌ عمدتا نهاجا و هوانیروز و نیروی دریایی است ‌و یک وظیفه ما خدمات‌رسانی به صنعت هوانوردی کشور است که در حال حاضر به بهترین شکل در حال انجام شدن است. چون وقتی تحریم‌ها اعمال می‌شوند فقط بر بخش‌های نظامی نیست و بر بخش‌های غیر‌نظامی هم تاثیر‌گذار است ،اما ماموریت اصلی ما اورهال هواپیماهای نیروهای مسلح و سرپا نگه داشتن موتورهای این وسایل است.

 
* اگر جنگنده‌ای به هر دلیلی سقوط کنند پای شما نوشته می‌شود يا  همان نیروی استفاده‌کننده؟

در نیروی هوایی یک بخشی وجود دارد به نام اداره بازرسي و ایمنی که این بخش در این مورد نظارت کامل‌ دارد و وقتی ‌اتفاقي بیفتد بخش بازرسی و ایمنی نیروی هوایی‌ سانحه ‌را بررسي می‌کند و مشخص مي‌كند ‌آیا خطای خلبان است یا خطای فنی، اگر از طرف خلبان باشد که  مسیردیگری را طی می‌کند اما اگر فنی باشد تمام مشکلات جز به جز بررسی و آنالیز می‌شود و دقیق مشخص می‌کنند علت سانحه چه بوده و کدام قطعه به چه دلیلی باعث بروز مشکل شده است‌. ما هر هواپیمایی را که تعمیر می‌کنیم تا یکسال گارانتی می‌دهیم و هر اتفاقی بیفتد بدون هزینه تعمیر می‌کنیم اما سانحه یا سقوط بحثی متفاوت است، اما تا به  حال ما در این حوزه‌ها مقصر شناخته نشده‌ایم.

* تدابیر وزیر محترم دفاع در خصوص مجموعه صها چیست؟

ایشان به انضباط  در همه شئون و جلوگیری ‌از هرز رفتن نیروها و موازی کاری و پرداختن به رضایت نیروهای مسلح و مشتریان و نوآوري اعتقاد بسيار زيادي دارند. ما معتقدیم که درجا زدن مناسب شرکت صها نیست و جهت بهبود در صنعت ،انتقادها را‌ با روی باز می پذیریم و باید نگرش هایمان را تغییر دهیم و باید با یک برنامه ریزی دقیق به اهداف مجموعه و درخواست های سردار وزیر محترم برسیم.

* اگر شما به جای فرمانده نیروی هوایی بودید چه نمره ای به شرکت صها میدادید؟

انتظاراتی که نیروها از ما دارند درست و به جاست چرا که نیروی هوایی دشمن را مقابل خود می بیند و ما باید به حدی قوی شویم که بتوانیم در مقابل آنها بایستیم و این مستلزم موتور و هواپیماهای به روز و مسلح است و این باعث می شود که نیروهای مسلح از ما که تنها پشتیبانی کننده آنها در کشور هستیم انتظارات خاصی داشته باشند اما ما تمام سعی خود را برای ارائه بهترین خدمات به نیروی هوایی مبذول داشته ایم لذا نمره ما را از خود ایشان بپرسید.
 
* در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی در مجموعه خود چه تدابیری در نظر دارید؟

اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که با هر بادی خم نشود و دشمنان سعی نکنند با بالا و پایین کردن قیمت نفت ما را زیر فشار قرار دهند یعنی در مقابل هجمه بیگانگان بایستیم و این کار ما که علی رغم تحریم ها با خلاقیت‌های بیشتر به ساخت و تعمیرات بهتر دست بیابیم یعنی همان اقتصاد مقاومتی‌ و با جدیت هم در این مسیر کار خود را ادامه می‌دهیم و هدف ما اين است که به استاندارهای جهانی برسیم چرا که ایرلاین قوانین خاص خود را دارند و باید به آن حد برسیم ما با خیلی از کشورها کار کرده ایم و هواپیماهایشان را اورهال کرده ایم و حتی در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی اورهال داشته ایم و اين نشان توان صها و قدم برداشتن در راستاي اقتصاد مقاومتي است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار