معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: محدودیت آب، کاهش کیفیت آب و در نهایت سازگاری پسته با اقلیم آذربایجان شرقی، توسعه کشت پسته در استان را گوشزد می کند.

کاهش کیفیّت آب در آذربایجان شرقی گوشزدی برای توسعه کشت پستهبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ ایوب ایرانی فام افزود: نیاز آبی کم پسته نسبت به سایر درختان مناطق معتدله مثل سیب، انگور و زردآلو و با در نظر گرفتن اقتصادی بودن پسته، توسعه باغات این محصول را در زُمره مهم ترین برنامه های سازمان قرار داده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، کشت نهال پسته در حاشیه این دریاچه است.

ایرانی فام ادامه داد: پسته گیاهی بعد از درخت خرما، متحمل ترین گونه گیاهی در مقابل خشکی و کم آبی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: پسته جایگزین مناسبی برای باغ های در حال حذف شدن محسوب می شود.

وی افزود: با کشت محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند ضمن تداوم تولید، از بروز خطرات زیست محیطی جلوگیری می‌شود.

ایرانی فام  تاکید کرد: با هدف جلوگیری هرچه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه و حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی در این منطقه، توسعه کشت پسته به‌ عنوان راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.