معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد

خط قرمز دولت و وزارت بهداشت تأمین هزینه‌های بهداشتی درمانی از جیب مردم است

هر چند برخی کمبود‌ها در تأمین بودجه طرح تحول نظام سلامت وجود دارد، اما به گفته معاون کل وزارت بهداشت و درمان رفتن به سراغ جیب مردم در تأمین هزینه‌های طرح تحول خط قرمز دولت و وزارت بهداشت است.

به گزارشخبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و درمان در خصوص بودجه طرح تحول اظهار داشت: در سال 93 قرار بود دولت بودجه 4800 میلیارد تومانی را از محل هدفمندی یارانه‌ها به برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت تخصیص دهد. همچنین دولت تدبیر و امید 2 هزار میلیارد تومان به این بودجه اضافه کرد که در مجموع بودجه 6800 میلیارد تومانی برای طرح تحول در سال 93 پیش بینی شد.

وی افزود: در پی تحریم‌ها و کاهش قابل توجه به قیمت نفت در تخصیص منابع دچار مشکل شدیم و 85 درصد این منابع به تحقق پیوست.

حریرچی ادامه داد: امسال با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که داشتیم، اعتبار اصلی 4800 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها و 3 هزار میلیارد تومان از محل یک درصد ارزش افزوده برای تامین هزینه های طرح تحول درنظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: امسال، میزان 2 هزار میلیاردی که دولت در ابتدای کار توانست به طرح تحول تخصیص دهد، وجود ندارد.

با تدابیری که اندیشده‌ایم ، به تمام اهداف طرح خواهیم رسید
حریرچی با بر شمردن اهداف اصلی طرح تحول گفت: عمده اهداف طرح تحول سلامت، کاهش هزینه های مردم از جیب، ارائه خدمات زایمان طبیعی رایگان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها و حاشیه شهرها و شهرهای زیر 20 هزار نفر است که امسال هم بدون کوچکترین خدشه‌ای ادامه پیدا خواهد کرد.

حریری چی با اشاره به خط قرمزهای دولت و وزارت بهداشت گفت: از ابتدای شروع طرح تحول کاهش پرداختی مردم از جیب مهمترین هدف طرح بود و خط قرمز دولت و وزارت بهداشت این است که برای تامین هزینه‌های درمانی به سراغ جیب مردم نرویم.

پرداخت مردم از جیب 60 درصدی از گذشته به 6 درصد رسیده است
حریرچی با بیان اینکه قبل از آغاز طرح تحول‌، مردم 60 درصد هزینه های درمانی را از جیب پرداخت می کردند، گفت: با شروع طرح تحول، پرداخت مردم از جیب برای شهرنشینان به 6 درصد و برای روستائیان 3 درصد است.

وی ادامه داد: هنوز تا رسیدن مطلوب فاصله داریم ما در مسیر درست قرار گرفته‌ایم و با تدابیری که اندیشیده شده و با صرفه جویی ها و کاهش هزینه ها، امیدواریم خدشه‌ای در روند طرح تحول ایجاد نشود.

حریرچی خاطر نشان کرد: طبق سند چشم انداز و سیاست های ابلاغی سلامت در حوزه بهداشت و درمان، پرداختی از جیب باید کمتر از میزان متوسط منطقه باشد.

برای کاهش هر 1 درصد پرداختی از جیب مردم 800 میلیارد اعتبار نیاز است
حریرچی بابیان اینکه در کاهش پرداختی، سند چشم انداز منطقه باید مد نظر قرارگیرد، گفت:
در حال حاضر در منطقه سند چشم انداز پرداختی از جیب 39 درصد و در کل جهان 18 درصد است.

وی با بیان اینکه این هدف دراز مدت است، گفت: برای هر 1 درصد کاهش پرداختی از جیب مردم،800 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

حریرچی بخش دیگر پیشرفت طرح تحول را متوجه پزشکان و پرستاران دانست و افزود: جلوگیری از ایجاد هزینه‌های غیر ضروری در طرح تحول نظام سلامت، از وظایفی است که بر عهده پزشکان و پرستاران و سایر کارشناسان در طرح است.

برای رسیدن به نقطه مطلوب 15-10 هزار میلیارد بودجه لازم است
معاون کل وزارت بهداشت در خصوص بودجه مطلوب برای طرح تحول گفت: با توجه به تحریم‌ها و سایر نیازهای دولت، شرایط قابل درک است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب، رقم‌های 15-20 هزار میلیاردی لازم است. ضمن اینکه با توجه به اولویت و تعهد دولت و مجلس برای تحقق اهداف طرح تحول، رسیدن به این اهداف دور از نظر نیست.

حریرچی در خصوص وظیفه مردم در اجرای درست طرح تحول خاظر نشان کرد: مردم در بیمارستانهای دولتی و خصوصی به این نکته توجه داشته باشند که تمام پرداخت‌ها باید قانونی و بر طبق صورت حساب باشد.

هر چند طرح تحول هنوز در ابتدای مسیر است و البته در این  مدت کوتاه  توانسته عملکرد بسیار خوبی داشته باشد اما به نظر می رسد موفقیت بیشتر این طرح ،مستلزم حمایت دولت های آینده از اهداف این طرح باشد که قضاوت دراین مورد هنوز زود است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار