از میان چندین موضوع مطرح شده یکی از موضوعاتی که مانور زیادی روی آن داده شده است بحث فعالیت‌های هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی ایران است.

به‌گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی به مقاطع حساس خود نزدیک شده است، خبرها از جلسات پیوسته و به هم فشرده مقامات این کشورها در محل هتل کوبورگ دارد،جایی که تاکنون بارها شاهد رفت و آمدهای دیپلماتیک سران ایرانی و غربی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای بوده است.

در جریان این بحث و گفت‌وگوها مباحث متعددی مطرح می‌شود که می‌توان به قولی از آنها با عنوان پرانتزهای باز موجود در مذاکرات یاد کرد، از میان چندین موضوع مطرح شده یکی از موضوعاتی که مانور زیادی روی آن داده شده است بحث فعالیت‌های هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر محمد جواد ظریف در دیدارهای روزهای گذشته خود با وزیران خارجه انگلیس و آلمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌و گو داشته است، او همچنین چهار بار با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده است.

ظریف بامداد امروز به همراه دکتر علی اکبر صالحی و حسین فریدون تهران را به مقصدوین ترک کرد وی روزهای گذشته به هنگام حرکت به سمت تهران و پس از اخرین دیدارهایش در کوبورگ گفت: "آنچه مهم بود این است که یکی دو روز در اینجا گفت‌وگوی سیاسی داشته باشیم و دستورالعمل‌های لازم به هیئت مذاکره کننده یعنی همکاران ما داده شود تا هیئت‌های مذاکره کننده از طرف وزیران روی متن‌ها کار کنند. قرارمان از ابتدا این بود بعدا وزیران برگردند تا به موضوعات سیاسی برسند."


گذشته فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران

علاوه بر ظریف وزرای خارجه سایر کشورهای عضو 5+1 نیز یکشنبه شب به پایتخت‌های خود بازگشتند تا مقامات کشورهای خود را در جریان آخرین گفت‌و گوها قرار داده و دستورات لازم را اتخاذ کنند.

 بنابر برخی گزارش‌ها موضوع "پی ام دی" یا ابعاد نظامی احتمالی بحثی است که برخی در مذاکرات خواهان گنجاندن آن در توافقنامه هسته‌ای هستند به گفته مسئولین کشورمان مربوط به قبل از سال ۱۳۸۲ و "ادعای کشورهای غربی در انجام برنامه نظامی هسته‌ای به قصد تولید و توسعه سلاح هسته ای" است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته و پس از خروج از بیمارستان در این رابطه گفته بود که کشورش به جای نگاه به گذشته، در پرونده هسته‌ای ایران نگاه رو به "آینده" دارد.

وزير امور خارجه آمريکا همچنین تصريح کرده بود: «می‌دانیم که آنها اين اقدامات را انجام داده‌اند، ترديدی نداريم. ما اطلاعات کاملی از فعاليت‌های نظامی مشخصی که انجام داده‌اند، داريم. آنچه ما از آن نگرانيم آينده است. برای ما در آينده حياتی است که بدانيم اين فعاليت‌ها متوقف شده‌اند و ما می‌توانيم از طرق و مسيرهای مشروع از اين موضوع اطمينان حاصل کنيم».

کری چندی پیش در میان مقامات ارشد کشورهای غربی اعلام کرد آمریکا تاکید چندانی بر فعالیت‌های گذشته ایران ندارد. وی گفته بود آمریکا در خصوص فعالیت‌های گذشته ایران، «آگاهی مطلق» دارد و در عوض، در خصوص این موضوع به آینده چشم دارد.

سخنان  جان کری در این باره که امریکا دیگر حل و فصل کامل موضوع PMD را یک پیش شرط برای حصول توافق نهایی و تعدیل تحریم‌ها نمی داند، سوء تفاهم‌هایی را نیز ایجاد کرده بود. برخی خوشبینانه این سخن وزیر خارجه امریکا را به معنای پایان مسئله PMD پس از ده سال دانسته و  برخی دیگر خبر از کوتاه آمدن امریکا در این باره داده‌اند.

این صحبت‌ها در حالی پیش از این مطرح شده است که برخی منابع خبری گزارش دادند: آمریکا در مذاکرات هسته‌ای وین برای حل دو مسئله مصاحبه با کارشناسان هسته‌ای و نظارت بر تاسیسات نظامی ایران پیشنهاداتی را ارائه کرد. 
 
 آمریکا در پیشنهاد خود از ایران خواست فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود را به طور شفاف و مفصل تشریح کند، فابیوس محدود کردن درازمدت ظرفیت تحقیق و توسعه، بازرسی‌های سخت‌گیرانه از تاسیسات ایران و در صورت لزوم مراکز نظامی و بالاخره بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض تعهدات ایران را " شرایط لازم" برای رسیدن به توافق جامع عنوان کرد.

بازرسی از مراکز نظامی اصلی است که همواره از سوی مسئولین جمهوری اسلامی رد شده و به عنوان یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است.

چراکه به عنوان مثال دسترسی‌های لازم و اطلاعات مربوط به سایت نظامی پارچین مساله‌ای است که با وجود اینکه قبلا بازدید شده است اما همچنان یکی از درخواست‌های آزانس است و این چیزی جز بهانه جویی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار