لاریجانی در همایش قوه قضاییه:

لاریجانی: ملت ایران راه خود را در مواجهه با مشکلات غرب گم نکرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: ملت ایران راه خود را در مواجهه با مشکلات غرب گم نکرد.

ملت ایران راه خود را در مواجهه با مشکلات غرب گم نکردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه ضمن تبریک هفته قوه قضاییه گفت: یاد شهید بزرگوار بهشتی را گرامی می‌داریم و بر روح بلند آن درود می‌فرستیم.

وی با اشاره به حوادث پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: حوادثی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور گذشت آنقدر ابعاد متنوع از نظر کمیت و از نظر شدت داشت که بسیار قابل مطالعه است که چطور ملتی توانست این مقدار توطئه و ترور و مشکلاتی نظیر جنگ تحمیلی را تحمل کند و در مقابل آن اراده قوی‌تری پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: برخی از مشکلاتی که پس از انقلاب برای کشور اتفاق افتاد علی‌القاعده باید ملت در مقابل آن کمر خم می‌کرد ولی موردی که نگذاشت این مشکلات بر ملت تأثیر بگذارد همواره به پشتوانه و اراده عظیم ملت معطوف می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب جریانات گروهکی برای مردم مزاحمت ایجاد کردند و اعم این گروهک‌ها گروهک‌های تروریستی، فرقان و منافقین بودند تصریح کرد: ما بیش از 17 هزار شهید در جریانات تروریستی داشتیم و تا جنگ تحمیلی که تقریبا تمام قوای استکبار و برخی کشورهای عمود در منطقه دست به یکی شدند و علیه ایران اقدام کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو علت مهم در جهت عدم تأثیرگذاری حوادث بر ملت گفت: یکی از دلایلی که نمی‌گذاشت حوادث پس از انقلاب بر مردم تأثیر بگذارد ریشه‌دار بودن مردم بود و همین ریشه‌دار بودن باعث شد تا در مقابل حوادث مختلف با تدبیر بتوانند آن حوادث را پشت سربگذارند.

وی ادامه داد: ملت ایران با همین روحیه در مقابل مسائل مختلف ایستادند و مصائب را در درون خود تحمل کردند و با بردباری راه را گم نکردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ملت ایران در مقابل مشکلات و مداخلاتی که غرب برایش ایجاد کرده بود به هیچ وجه راهش را گم نکرد و حتی اراده‌اش در طول مسیر قوی‌تر شد. 

لاریجانی دومین نکته‌ای که نتوانست بر روی اراده ملت تاثیربگذارد، هوشمندی مقام معظم رهبری چه در زمان امام خمینی (ره) و چه در زمان آیت‌الله خامنه‌ای دانست، افزود: این امر در جهت دادن به اراده ملت به سمت اینکه در مقابل این مسائل ایستادگی کنند، تاثیرگذار بوده است.
 

وی تصریح کرد: هوشمندی مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) باعث شد همه توان ما به یک سمت هدایت شود و تاکنون نقش بی‌بدیلی در این زمینه ایفا کرده‌اند که در زمان جنگ و برخورد با تروریست‌ها و یا در مسائل هسته‌ای به وضوح نمایان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از تجربه گذشته استفاده کرد، گفت: در حادثه‌ای مانند هفتم تیر که وزرا و نمایندگان مجلس به شهادت رسیدند، لرزه شدیدی برای کشور ایجاد کرد و باید بررسی شود که چگونه در اراده ملت خدشه‌ای وارد نکرد، بلکه باعث قوی‌تر شدن شد.

لاریجانی در ادامه افزود: اگر چنین تحلیلی را در موضوع بپذیریم، باید از این میراث گذشته درس بگیریم و برای چالش‌هایی که در پیش داریم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئله هسته‌ای کشور نمونه‌ای از رفتار دوگانه غربی‌ها با مسائل مختلف است، ادامه داد: یکی دیگر از برخوردهای دوگانه آنها تروریست‌ها هستند، با وجود رفتاری که در گذشته تروریست‌ها با ملت ایران داشتند، غربی‌ها در کشورشان از آنها پذیرایی می‌کنند که توجیه حقوقی اخلاق سیاسی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکثر جریانات تروریستی، منافقین و گروه‌های دیگر در کشوهای غربی حضور دارند و با دستگاه‌های رسمی کشورها ارتباط برقرار می‌کنند و این رفتار با فریادهایی که غربی‌ها می‌زنند سازگاری ندارند

لاریجانی اظهار داشت: برای این مسئله باید در داخل کشور ساز و کار حقوقی قوی‌تری ایجاد شود تا کشورهایی که از تروریست‌ها استفاده ابزاری و تاکتیکی می‌کنند باید تاوان رفتارهایشان را بدهند و هزینه آنرا پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه آنها احکام ناروایی نسبت به ایران صادر می‌کنند، از این رو باید در رابطه با پذیرایی از تروریست‌ها در کشورهای خودشان تاوان بدهند، افزود: ما حاضریم به قوه قضائیه کمک کنیم که اگر احتیاج به قانونگذاری است، این امر محقق شود و قوه قضائیه نقش عمیق‌تری ایفا کند.

لاریجانی دومین نکته‌ای که نتوانست بر روی اراده ملت تاثیربگذارد، هوشمندی مقام معظم رهبری چه در زمان امام خمینی (ره) و چه در زمان آیت‌الله خامنه‌ای دانست، افزود: این امر در جهت دادن به اراده ملت به سمت اینکه در مقابل این مسائل ایستادگی کنند، تاثیرگذار بوده است.
 

وی تصریح کرد: هوشمندی مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) باعث شد همه توان ما به یک سمت هدایت شود و تاکنون نقش بی‌بدیلی در این زمینه ایفا کرده‌اند که در زمان جنگ و برخورد با تروریست‌ها و یا در مسائل هسته‌ای به وضوح نمایان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از تجربه گذشته استفاده کرد، گفت: در حادثه‌ای مانند هفتم تیر که وزرا و نمایندگان مجلس به شهادت رسیدند، لرزه شدیدی برای کشور ایجاد کرد و باید بررسی شود که چگونه در اراده ملت خدشه‌ای وارد نکرد، بلکه باعث قوی‌تر شدن شد.

لاریجانی گفت: نمونه دیگر در همین بحث هسته‌ای که چند روز پیش رهبر معظم انقلاب خیلی خوب سابقه این امر را توضیح دادند که چگونه این موضوع در چند سال اخیر از نظر مذاکرات شکل گرفت.

رئیس قوه مقننه افزود: سال گذشته که خاطرات وزیرخارجه قبلی آمریکا چاپ شد یک فصلی در این کتاب راجع به ایران بود خیلی مهم است که رویکرد آنها نسبت به این مسئله هسته‌ای چه بود و در این فصل رفتار کاملا غیرمعقول و بغض آلود این کشور را نسبت به ایران مشاهده می‌کنیم و افتخار می‌کنند که ما توانستیم با رفت وآمدها و لابی زیاد تحریم‌هایی را علیه ایران تصویب کنیم و به خود می‌بالم که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نتانیاهو از این اصطلاح که ما یک تحریم‌های فلج کننده توانستیم برای ایران وضع کنیم خوشش آمده است این قدرت مسلط دنیاست که می‌خواهد در جهان مدیریت کند و سطح فکرشان این است. 

وی ادامه داد: آنها تلاش کردند و البته خیلی راه‌های دیگری هم بود که جلوی این فعالیت‌های ستمکارانه آنها گرفته شود اما به هر حال تلاش‌های آنها رفتند به سمتی که تحریم‌ها را انجام دهند آنها یک هدف داشتند و آن اینکه ایران غنی‌سازی در ابعاد مختلف تحقیق و توسعه و تولید آن را نداشته باشند.

لاریجانی بیان کرد: اگر به خاطر داشته باشید وزیرخارجه قبلی آمریکا وقتی که بحث 1+5 مطرح شده بود یک اطلاعیه‌ای داد و گفت ایران باید غنی سازی را تعلیق یعنی تعطیل کند و بعد ما شروع می‌کنیم به مذاکرات و بعد هم که قطعنامه دادند گفتند غنی‌سازی باید تعلیق شود همه هدف این بود فناوری غنی‌سازی در ایران در بعد تحقیق و توسعه وجه تولید وجود نداشته باشد این کاملا مکشوف است در گذشته هم که سه وزیر اروپایی به ایران آمدند هدف اصلی‌شان همین بود.

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: پس هدف آنها از این فشار آوردن و به قول خودشان تحریم‌های هوشمندانه و فلج کننده این بود که ایران فناوری صلح آمیز را تعطیل کند آیا موفق شدند آیا فناوری ایران چه قبل از مذاکرات و چه بعد از مذاکرات تعلیق شد این طور نیست ناتوان ماندند آنها این تحریم‌ها را گذاشتند و گفتند به رفتار ایران نگاه می‌کنیم آیا ایران می‌آید که تسلیم شود ناامید شدند چون ناامید شدند از کانال‌های مختلف یک تقاضا برای مذاکره با ایران کردند. 

وی خاطر نشان کرد: این تقاضا مربوط به این دولت نبود پایان دولت قبل بود (فکر کنم یکسال آخر دولت قبل بود که آقای صالحی هم آن موقع وزیرخارجه بودند) آنها تقاضا برای مذاکره کردند و قبول کردند که غنی‌سازی در ایران باشد ودر مکتبی که ارسال کرده بودند این موضوع را درج کرده بودند، پس این تحریم‌های فلج کننده، فلج کنندگی برای شما داشته که ذهن شما را تغییر داد.

لاریجانی اظهار داشت: شما بنا بود ایران را تسلیم کنید اما خودتان مجبور شدید از آن ایده‌تان دست بردارید مذاکرات آغاز شد بخشی از مذاکرات در دولت قبل بود و در دولت جدید مذاکرات با شدت بیشتری پیش رفت. 

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در این مذاکرات آنچه که الان به عنوان اصل روی ما است این است که فناوری صلح آمیز هسته‌ای چه در بعد تحقیق و توسعه و چه تولید در ایران وجود داشته باشد و این را پذیرفتیم هم تحقیق و توسعه را پذیرفتند و هم تولید غنی سازی را.

وی ادامه داد: حالا همینطور که مقام معظم رهبری فرمودند اینکه ما یک محدودیت‌هایی را برای مدتی بپذیریم البته زمانش هنوز معلوم نیست و جای بحث دارد اما خیلی از این محدودیت‌ها سولمه‌ای به عالم وارد نمی‌کند ما در مجموع شرایطمان این حجم از محدودیت‌ها تاکتیکی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. 

لاریجانی گفت: اصل موضوع اینکه ما تحقیق و توسعه را در ایران داشته باشیم و غنی‌سازی موضوع محوری کار ما است و این در مذاکرات به پیش رفته است البته حواشی دارد اینکه بعضی از وزرای خارجه کشورهای غربی این روزها که نزدیک مذاکرات نهایی است ژست‌های مختلف می‌گیرند و فرمایشات گوناگون دارند اینها بیشتر جنبه‌های تبلیغاتی دارند و کاملا قابل درک است شما اصل موضوع که غنی‌سازی باید در ایران انجام شود را مجبور شدید که بپذیرید خوب حالا که پذیرفتید عاقلانه رفتار کنید.

رئیس قوه مقننه افزود: کار عاقلانه این است که اولا در توافق خود پایبند باشید و آنچه که به عنوان مولفه‌های اصلی پذیرفتید نمی‌توانید تغییرش دهید.

وی ادامه داد: اینکه این روزها کمی مذاکرات طولانی شده بخاطر همین رفتارها است و مدام مطالب جدیدی را اضافه می‌کنند و تصور می‌کنند که قدرت چانه‌ زنی‌شان را باید بیشتر کنند یا توقعات خود را بالا ببرند که بتوانند در مقابل بهره بیشتری را ببرند این‌ها روش‌های رویی است و همه می‌دانند که در مذاکرات از این روش‌ها استفاده می‌شود.

لاریجانی بیان کرد: آنچه که در مجلس به عنوان قانون اخیرا تصویب شد و شورای نگهبان آن را تأیید کرد و برای کشور ابلاغ شد همین نکته بود که در مذاکرات موضوع اصلی که غنی سازی و تحقیق و توسعه است نباید آسیب ببیند این باید با همه چارچوب‌های منطقی آن حفظ شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس با دقت نظر این قانون را تصویب کرده‌اند تا هم دست مذاکره‌کنندگان در مسائل حاشیه‌ای بسته نشود و هم در مسائل اصلی خطوط کلی حفظ شود.

لاریجانی تصریح کرد: بار دیگر جریان‌های غربی در مذاکره با ایران اشتباه نکنند، سالها پیش در زمان اشغال عراق آنها چنین اشتباهی را انجام دادند و فکر کردند چون عراق را اشغال کرده‌اند می‌توانند به کشورهای دیگر زور بگویند.

وی در ادامه افزود: آن زمان بلر نخست وزیر انگلیس بود و در جنوب عراق از نیروهای خود سان می‌دید و همزمان مذاکرات در تهران مطرح بود، بلر در مصاحبه خود اعلام کرد که ما میوه اشغال عراق را در تهران چیدیم که این یک اشتباه محاسباتی بود و بلافاصله ایران برگشت و به کار خود ادامه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دوباره این اشتباه را نکنید و تصور نکنید که ایران امروز نیازمند توافق است، ما از توافق استقبال می‌کنیم، اما تصور نکنید فشار بیشتر را ایران تحمل می‌کند.

لاریجانی تاکید کرد: ایران را از مذاکره منصرف نکنید و مجبور نکنید که ایران فناوری هسته‌ای را با شتاب بیشتری پیش ببرد، زیرا آن وقت باید شما هزینه بیشتری بپردازید و ما به تحمل مسائل عادت کرده‌ایم و امیدوارم که مسیر مذاکرات با دقت و هدایت رهبری به سرانجام مطلوب برسد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که سال گذشته در چنین جلسه‌ای بحث شد، مبارزه با فساد بود و گفته شد که یکی از مشکلات معضلات ساختاری است، خوشبختانه در این مدت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و قوه قضائیه کار مشترکی را از لحاظ مطالعه دنبال کردند و به یک توافقی رسیدند تا یک سازمانی برای مبارزه با فسادهای اقتصادی به وجود بیاید تا با سرعت بتواند اینگونه پرونده‌ها را به صورت تخصصی پیگیری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اما یک حد گذاشته شده برای آن و تمامی ساز و کارهای کلی آن در مجلس انجام شده و بعد از تعطیلات کوتاه مجلس ما وارد بررسی این طرح خواهیم شد و امیدواریم با سرعت به نتیجه برسد.

لاریجانی تصریح کرد: یکی از چالش‌ها در قوه قضائیه وجود دارد، 15 میلیون پرونده طی سال است که این رقم تکان‌دهنده‌ای است، اما چنین حجمی از پرونده‌ها به دلیل و عواملی بستگی دارد که سالانه حدود 5 درصد هم رشد دارند و شاید روش افزایش تعداد قضات و زندانی‌ها برخورد با معلول باشد و درمان کوتاه‌مدت دارد.

وی در ادامه افزود: باید دید در کشورهای دیگر چگونه با این مسائل برخورد می‌کنند و با اطمینان می‌گویم که کشورهایی که از یک نظام‌یافتگی و توسعه برخوردارند، چنین وضعی ندارند، یعنی تعداد پرونده‌هایشان اندک و مدت رسیدگی به آنها کوتاه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لذا یک مشکلی در کشور وجود دارد که ممکن است چند وجهی باشد، مانند مشکلات اقتصادی، فرهنگ عمومی و اختلافات موجود در آن و همچنین در رویه‌های قضایی و قوانین جرم‌انگاری و یا ساختار خود قضائیه می‌تواند در بروز این مشکلات سهیم باشند.

لاریجانی گفت: غالبا همه از مسئولان قوه قضائیه تا مردم مراجعه‌کننده گله می‌کنند، پس مشکل بزرگی است و پیشنهاد می‌کنم یک گروه حرفه‌ای با تخصص‌های مختلف ابعاد و ریشه‌های مشکل و راهکار آنرا طی یکسال بررسی کنند و یک مدلی را برای اصلاحات ارائه کنند.

وی ادامه داد: کمتر در ایران از این راهکار استفاده می‌شود، مثلا همه مسئولان در مورد مشکلات آب در کشور صحبت می‌کنند، اما مسئله اصلی آن است که باید چکار کرد و نیاز به یک طرح جامع وجود دارد تا این مشکل حل شود و این طرح جامع را باید یک گروه حرفه‌ای و به صورت همه‌جانبه بررسی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعید می‌دانم دستگاه دیوانی ما قدرت همه‌جانبه‌نگری داشته باشد، یک گروه حرفه‌ای در خارج از سیستم ایجاد شود و متشکل از تخصص‌های مختلف با یک مطالعه دقیق وضعیت ببینند چگونه می‌توان وضعیت فعلی را به یک شرایط عادی رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه می‌گوییم قوانین ما عناوین مجرمانه‌اش اکنون 2000 تاست و باید کاهش پیدا کند و قوانین جرم‌انگارانه کم بشود، یعنی آنکه کدامیک از قوانین باید کم بشود؟ تبعا یک برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت نیاز است تا مشکلات فعلی با سرعت بیشتری حل شود.

لاریجانی بیان داشت: چالش بعدی در کشور که قوه قضائیه می‌تواند در حل آن کمک کند، وضعیت اقتصادی کشور است و راهکاری که چه شرایط تحریمی وجود داشته باشد و چه به یک اصلاحاتی برسیم، یعنی موضوعی که محور باید رونق تولید قرار داد، راهکار اساسی در کشور است.

وی گفت: برخی بنگاه‌ها و کارخانه‌های اقتصادی در کشور اکنون سرپا نیستند و یا به صورت نیمه‌کاره و یا تعطیل شده‌اند و همچنین دارای معوقات بانکی بوده و محصولات‌شان فروش ندارد و دچار چالش شده‌اند و قوه قضائیه باید به صورت طبیبانه با موضوع رونق تولید برخورد کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر کسی در کشور سوء استفاده کرده قوه قضاییه متعاقبا اعلام کرده و باید با آن برخورد شود، گفت: بخش‌های تولیدی سوء‌ استفاده نمی‌کنند بلکه شرایط کشور اقتضا می‌کند که آنها دچار مشکل شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که قیمت ارز از 1000 تومان به 3 هزار تومان می‌رسد، شوکی برای بخش‌های تولیدی ایجاد می‌کند و آنها معوقه‌ای‌ پیدا می‌کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه قانون دست دولت را باز گذاشته اما نمی‌دانیم چرا از آن درست استفاده نمی‌شود، افزود: گفته‌ایم که اگر تولیدکنندگان مشکل داشتند، می‌توانید به آنها بخشودگی دهید و معوقات آنها را تقسیط کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از مسئولین قوه قضاییه خواهشی دارم، البته شنیده‌ام دولت کمیته‌ای در سطح استان‌ها ایجاد کرده تا به دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی توجه شود اما دستگاه قضا در اولویت قرار دارد و باید در ایجاد امنیت اقتصادی تلاش کنیم تا بخش‌های تولیدی با وجود اینکه سیستم اداری بسیار طولانی داریم، سرمایه‌گذاری کنند.

وی تصریح کرد: برخی از کشورها ظرف چند ساعت زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند که در همین همسایگی ما قرار دارند و البته رتبه بالایی در بهبود کسب و کار بدست آورده‌اند اما ایران بیش از 200 روز به طول می‌انجامد و این موضوع باعث فرار سرمایه‌گذاران می‌شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه در این شرایط امنیت اقتصادی بسیار مهم است، گفت: باید قوه قضاییه به سرمایه‌گذاران اطمینان بدهد و همچنین کمک کننده تولیدکنندگان در این صحنه سخت باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین چالش‌های ما بحث اقتصاد در درون و تولید است، بیان کرد: قوه قضاییه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند تا آرامش به بازار برگردد و آنها را امیدوار کند.

وی تأکید کرد: قوه قضاییه باید دولت و دیگر دستگاه‌ها را همراه کند تا کمک کننده تولید شوند و همچنین تولید در شرایط فعلی زنده بماند. 
لاریجانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای سال بنگاه‌های کوچک و متوسط را سفارش کرده‌اند و به حق موضوع مهمی است، تصریح کرد: بنگاه‌های کوچک و متوسط در بحث اشتغال بسیار موثر هستند و البته اکثر آنها با مشکل بدهی مواجه هستند و بانک‌ها به آنها وام نمی‌دهند و اکثریت این بنگاه‌ها در لیست قرمز قرار دارند که باید آنها را رفع و رجوع کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه قضاییه می‌تواند کمک کند تا بخش‌های دولتی فعال شوند و البته بانک‌ها هم باید کمک کننده باشند، ادامه داد: زمانی از بانک‌ها به عنوان صندوق استفاده می‌شد اما در حال حاضر آنها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که کشور با مشکلی مواجه نیست.

وی با تأکید بر اینکه معضلی در کل امور اداری کشور وجود دارد، تصریح کرد: در حقیقت رفتار با ارباب رجوع به میزان ادب دیوانی باید باشد و نباید نسبت به ارباب رجوع بی‌اعتنا و با بی‌ادبی رفتار کنی.

لاریجانی اظهار داشت: کشورهایی که ترقی پیدا کردند با ارباب رجوع با احترام برخورد می‌کنند اما در کشور ما افرادی که به اکثریت ادارات مراجعه می‌کنند، از سر سیری با آنها رفتار می‌شود و دست آنها را نمی‌گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی‌ها می‌گویند کارگزاران باید نوکر مردم باشند، افزود: باید این موضوع و کمک به تولیدکنندگان فرهنگ شود و همه باید در خدمت تولیدکنندگان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه آن چیزی که کشور ما را نجات می‌دهد این است که دستگاه‌های اداری در خدمت تولید قرار گیرند، ادامه داد: قوه قضاییه باید مجلس و دولت را دعوت کند و بپرسد که چرا این قانون درست انجام نمی‌شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه مدیران کل در استان‌ها می‌توانند کمک کننده باشند، گفت: خیلی از بخش‌های تولیدی در استان‌ها تعطیل شدند که برای کشور از نظر ثروت ملی بسیار مضر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از موضوعات مهم پیش روی کشور را انتخابات و قوه قضاییه دانست، گفت: در ماه‌های آینده انتخابات مجلس و خبرگان را پیش رو داریم و انتخابات سالم در گرو رسیدگی فوری به تخلفات است.

وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم انتخابات سالم باشد باید قوه قضاییه از قبل سازوکاری فراهم کند تا با تخلفات برخورد شود. 

لاریجانی با بیان اینکه در انتخابات شرایط بزن‌در‌رویی ایجاد می‌شود، افزود: شاید تخلفات در آن ماه‌ها به خوبی رسیدگی نمی‌شود و تجربه نشان داده شورای نگهبان فقط می‌تواند انتخابات 10 حوزه انتخابیه را باطل کند.

وی افزود: نباید تاوان خطای متخلفین در انتخابات را مردم بدهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین قانون به صراحت اعلام کرده که چه با خرید و فروش رای و چه توهین و افترا و چه فریبکاری در انتخابات برخورد شود که قوه قضائیه در این رابطه می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

لاریجانی ادامه داد: اگر در همان هنگام که تخلفات انتخاباتی رخ می‌دهد قوه قضائیه برخورد فوری با آنها داشته باشد، جلوی اینگونه موارد گرفته می‌شود و انتخابات سالم برگزار خواهد شد.

وی با طرح پیشنهادی به قوه قضائیه در رابطه با جلوگیری از تخلفات انتخاباتی گفت: پیشنهاد می‌کنم قوه قضائیه از حال حاضر دستورالعمل‌های لازم برای انتخابات سالم را تدوین کند و این وظیفه مهم قوه قضائیه است تا اگر متعاقب قوانین تخلفاتی رخ داد با سرعت به آن رسیدگی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با مورد اهمیت قرار دادن موضوع امنیت اجتماعی در جامعه گفت: امنیت اجتماعی مهمترین مسئله‌ای است که مردم در مواجهه با قوه قضائیه آنرا طلب می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: آنچه که عموم مردم با آن درگیرند، مسائل مربوط به امنیت اجتماعی است که معتقدند قوه قضائیه باید به سرعت با آن برخورد کند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید پوشش مناسبی از فعالیت‌های قوه قضائیه داشته باشند، تاکید کرد: رسانه‌ها باید موضوعات را طوری با فنانیت مطرح کنند که بازدارنده باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: انقلاب ، شهید ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار