محققان شرکت مهندسی Bosch سنسور مغناطیسی مبتنی بر سیلیکون تولید کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران و به نقل از سایت phsy.org، robert roelver  از شرکت مهندسی Bosch گزارش داد مخققان این شرکت همراه با دانشمندان موسسه ی ماکس-پلانک برای مطالعه حالت جامد سنسورهای مغناطیسی مبتنی بر گرافن با حساسیتی 100 برابر دستگاه های معادل اما مبتنی بر سیلیکون تولید کرده اند. 

شرکت Bosch مدتی طولانی است با تکنولوژی سنسور به ویژه در خودرو‌ها درگیر است، در سال 2008 این شرکت سنسوری فراتر از سنسورهای فشار، سرعت و حرکت ژیروسکوپی را گسترش داد، سنسورهایی که در دستگاه‌های مربوط به اندازه‌گیری جاذبه زمین، دما، رطوبت، کیفیت هوا، از جمله برای استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی مانند تلفن‌ همراه کاربرد دارند. این شرکت در خال تخقیق بر روی استفاده از  مواد دو بعدی در دستگاه های فشار ، مغناطش ،رطوب و دستگاه های فشار صوت است.

ساخت دستگاه‌های گرافن با استفاده از روش بالا به پایین همانند لایه‌برداری مکانیکی و شیمیایی امکان دارد درحد تجاری‌سازی عمل نکند، بنابراین این شرکت روی روش پائین به بالا همانند تجزیه‌ی حرارتی کاربید سیلیکون و رسوبدهی بخار شیمیایی روی سطوح فلزی متمرکز شده است، قطعاً این روش برای تولید انبوه مناسب خواهد بود.

Roelve هشدار داد که، برنامه‌های کاربری سنسور مبتنی بر گرافن 10-5 سال نیاز دارد تا بتواند با فن آوری‌های جدید ساخته شده رقابت کند، این امر به دلیل کمبود فعلی فن‌آوری مبتنی بر ویفر در مقیاس بزرگ و سنتر بدون انتقال اتفاق می ‌افتد.بسترهای مختلفی توسط Bosch و ماکس - پلانک در نظر گرفته ‌شد که، در مورد سنسور مغناطیسی آن‌ها، این بسترها روی نیترید بور هگزاگونال مستقر شده‌اند، در این صورت هر دو مورد اقتصادی و عملکرد فنی به بهترین نحو ارضا می‌‌شوند.

سنسور مغناطیسی بوش روی اثر هال بنا شده ‌است، به ‌طوری‌که، یک میدان مغناطیسی نیروی لورنتز را در حرکت حامل‌های بار الکتریکی تحریک می‌کند، که منجر به انحراف حامل‌های بار و ایجاد یک ولتاژ هال قابل اندازه‌گیری می‌شود.

با توجه به نتایج به دست آمده، عملکرد سنسور با دو پارامتر تعریف می‌شود.
1- حساسیت، که به تعداد حامل‌های بار بستگی دارد.
2- مصرف برق ،که متناسب با عکس میزان حرکت حامله‌های بار، تغییر می‌کند و این سرعت بالای حامل‌های بار الکتریکی در گرافن است که این ماده را در اکثر تولیدات تاثیرگذار جلوه می‌دهد.

Roelver در مقایسه و تقابل مواد نشان داد که در بدترین حالت، گرافن تقریباً با منبع سیلیکون مطاقبت دارد و در بهترین حالت، یک پیشرفت بزرگ‌تر ازسیلیکون با جریان منبع و قدرت مورد نیاز خیلی پائین نتیجه می‌شود، به طور خلاصه گرافن زمینه را برای عملکرد بالای سنسور مغناطیسی با قدرت کم فراهم می‌کند، نتایج قابل توجه نشان داده‌ شده توسط وی روی مقایسه مستقیم بین حساسیت یک سنسور هال مبتنی بر سیلیکون و دستگاه گرافن متمرکز شده‌است، سنسور سیلیکون حساسیت70 ولت در هر آمپر تسلا را دارد در حالی‌ که، با نیتریدلور و دستگاه گرافن این رقم به 7000 ولت در هر آمپر تسلا می‌رسد که بسیار تعجب‌آور است.

Roelver پس از خلاصه این نتایج خیره کننده تاکید کرد که، Bosch، گرافن را به عنوان یک تکنولوژی تجاری آینده، پیشرفتی بسیار جدی می‌پندارد.





انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار