بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی درباره همه‌ی حواشی اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» در تالار وحدت پاسخ داد.

بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی در پاسخ به اینکه آیا نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» خارج از نوبت اجرا شده در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛  گفت: ماه رمضان با توجه به اینکه ماه خاصی است هیچ گروه هنری حاضر نشده در این ماه اثرش را اجرا کند گروه‌های حرفه‌ای وقتی به تالار وحدت درخواست اجرا می‌دهند به دنبال 35 تا 60 اجرا هستند در واقع برخی کارها توجیه اقتصادی ندارند.

وی ادامه داد: ما هیچ گونه تقاضایی برای اجرا در ماه رمضان نداشتیم که بخواهیم نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» را خارج از نوبت به روی صحنه ببریم این سوژه‌ی ساختگی برخی دوستان است.

جمالی در خصوص کیفیت این اثر نمایشی بیان کرد: مجوز اجرای هر اثر نمایشی در هر جا و حتی تالار وحدت به عهده‌ی مرکز هنرهای نمایشی است و اگر مرکز مجوز این اثر را صادر نمی‌کردند به طور حتم در تالار وحدت اجرا نمی‌شد.

وی افزود: مسئولیت کیفیت و محتوای این اثر هنری بر عهده‌ی مرکز هنرهای نمایشی است و طبق روال این کار انجام شده و تاکید می‌کنم نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» بدون مجوز به روی صحنه نرفته است.

جمالی در پاسخ به صحبت‌های مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی مبنی بر آنکه مسئولیت اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» بر عهده‌ی تالار وحدت است، اظهار داشت: اثری که در تالار وحدت اجرا شده طبق روال همیشه برای ارزیابی به مرکز هنرهای نمایشی فرستاده می‌شود و مرکز آن را دو بار ارزیابی کرده است اما به لحاظ انتخاب سوژه و شرایط خاص اجرای این نمایش در تالار وحدت بر عهده‌ی ما بود چرا که بازیگران گرد هم جمع شده بودند و این برای مردم جذابیت دارد و یکی سری فاکتورهای دیگر موجب شد این اثر را در تالار وحدت اجرا برویم.

راه اندازی واحد مدیریت تئاتر در بنیاد رودکی 

جمالی در پاسخ به اینکه رزومه‌ی کاری کارگردان چه نقشی در انتخاب اثر و اجرای آن در تالار وحدت دارد، گفت: ما تا قبل از این ماجرا هیچ بخشی به عنوان مدیریت تئاتر در تالار وحدت نداشتیم از چند ماه گذشته برنامه‌ریزی کردیم و یک واحدی به نام مدیریت تئاتر و مدیریت موسیقی در بنیاد تأسیس شد که قرار است پاسخگوی بحث‌ها و پرسش‌ها در مورد اجراها در تالار وحدت باشد. همچنین وظیفه‌ی نظارت بر محتوا، کارگردانی و قیمت‌ها را بر عهده خواهند داشت در واقع رسیدیم که خودمان واحدی تأسیس کردیم تا مسائل بنیاد را کارشناسی‌تر بررسی کند.

ما در صدد پاسخ‌گویی نیستیم بلکه در صدد روشنگری هستیم

وی با اشاره به اعتراض مردم به قیمت بلیت این اثر نمایشی گفت:  گزارش‌های مالی که تاکنون دریافت کردیم حاکی از آن است که مردم از این نمایش استقبال می‌کنند به نظر من هرچقدر حوزه‌‌ی هنر بتواند منابع مالی را تأمین کند این موضوع نقطه‌ی قوت است.

جمالی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم درآمد مالی را افزایش دهیم این منابع مالی در کل سیستم می‌چرخد و بلوکه نمی‌شود چرا که بخشی از منابع مالی در خود سیستم تئاتر پخش می‌شود اگر اثر هنری در تالار وحدت موفق می‌شود به اقتصادی تئاتر هم کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: تصور می‌کنیم حمایت آثار مناسبتی از کجا تأمین می‌شود بخشی از آن را وزارت ارشاد می‌پردازد و ماوتفاوتش را از چرخه‌ی اقتصادی تئاتر و موسیقی در تالار وحدت تهیه می‌شود.

جمالی گفت:ما نمی‌خواهیم در مقابل جریان‌ها پاسخگو باشیم بلکه در نظر داریم در کنار این جریان‌ها قرار بگیریم چرا که ما در صدد پاسخگویی نیستیم بلکه به دنبال روشنگری هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی‌ها مدیریت بنیاد رودکی را ناکارآمد خواندند اظهار داشت: بنیاد تنها تئاتر نیست موسیقی هم دارد. چه طور می‌شود با اتفاقات خوبی که برای ارکسترها رخ داده همه‌ی تشکیلات بنیاد را زیر سؤال ببرند به نظر من از کلی گویی باید به سمت جزئی گویی برویم.

جمالی در پاسخ به اینکه آیا معاونت هنری پشتیبان این نمایش بوده است بیان کرد: حوزه‌ی معاونت هنری حوزه‌ی سیاست‌گذاری را جلو می‌برد و وارد مسائل جزئی نمی‌شود و معاونت هدف کلی را ساماندهی می‌کند. بنیاد رودکی هم به عنوان نهاد اجرایی وارد حوزه می‌شود.

هزینه‌ی بلیت نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» با توافق تعیین شده است

وی در خصوص تعرفه‌ی بلیت فروشی نمایش «عاشقانه‌های ناآرام » گفت: بلیت فروشی این نمایش بر اساس توافق بین دو طرفین یعنی تالار وحدت و گروه نمایشی صورت گرفته است.

جمالی خاطرنشان کرد: ما در بحث مدیریت جدید تئاتر و موسیقی شرایط جدید تعرفه‌ها را مبتنی بر شرایط تولید و محتوایی هر اثر هنری تعیین می‌کنیم و شرایط تعرفه برای هر نمایش متفاوت است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار