دادستان کل کشور با بیان اینکه رفتار غرب پارادوکس دارد، گفت:‌ چگونه است که گاهی ما بخاطر مبارزه با مواد مخدر مورد تشویق قرار می‌گیریم اما در برخی قطع نامه‌های سازمان ملل متحد در ارتباط با برخورد با قاچاقچیان مورد نکوهش و سوال هستیم.

رفتار غرب پارادوکس داردبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی قضائی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حجت الاسلام ابراهیم رئیس دادستان کل کشور در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که امروز در سالن خواجه نصیر مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد، با انتقاد از قطع نامه‌های سازمان ملل اظهار کرد: با توجه به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر، این نکته مهم است که اروپایی‌ها در این رابطه چه مایه‌ای گذاشته‌اند و چگونه است که در بخشی از کار مواد مخدر که به عنوان یک موضوع خاص دیده می‌شود، ما مورد تشویق قرار می‌گیریم اما در ارتباط با برخورد با قاچاقچیان در قطع نامه‌های سازمان ملل متحد مورد نکوهش و سوال هستیم و این موضوع یک پارادوکس است.

وی در ادامه افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب برای مبارزه با مواد مخدر چه در بعد قانون گذاری و چه در بخش غذا و چه در بحث رسیدگی به پرونده‌های قاچاق مواد مخدر گام‌های بلندی برداشته شده است.

دادستان کل کشور اضافه کرد: تشدید مبارزه با مواد مخدر، قانون تشخیص مصلحت نظام، بکارگیری ظرفیت قابل توجهی از دستگاه‌ قضایی در امر مبارزه با مواد مخدر، اقدامات و احکام صادره برای قاچاقچیان مواد مخدر همگی نشان دهنده اراده جدی در امر مبارزه با مواد مخدر است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ما در این پدیده هلاک هر سه نسل را می‌بینیم، گفت: حقیقتاً بازنگری به آنچه در این زمینه انجام شده و برنامه‌ای که باید برای ادامه انجام شود، نباید تشریفاتی باشد و ضرورت دارد به آنچه قرار است انجام شود، بازنگاهی داشته باشیم تا اراده و گام‌های بعدی انجام گیرد.

رئیسی تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر مسئله مواد مخدر و تهدیدی که آن برای منطقه و مردم دارد در ابعاد مختلف شناخته نشود، مبارزه با آن یک مبارزه یک ضلعی و یا چند ضلعی خواهد بود که همه اضلاع آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به تولید مواد مخدر در افغانستان یادآور شد: کشورهای ناتو و آمریکا در سال‌های در کشور افغانستان حضور داشته‌اند و تولید مواد مخدر در زیر چتر حمایت آمریکایی‌ها و ناتو صورت می‌گیرد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه اقدامات ایران در امر مبارزه با مواد مخدر بر کسی پوشیده نیست، گفت: اکثر زندانیان ما، زندانیان مواد مخدر هستند، چنانچه بسیاری از ظرفیت کشور ما در امر مبارزه با مواد مخدر به پای کار آمده است و ما همچنین تعدادی از شهدای نظام را در ارتباط با مبارزه با مواد مخدر تقدیم نظام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر یک مراسم فرا ملی است و علاوه بر مسئولین نظام، نمایندگان سازمان ملل متحد نیز حضور دارند، گفت: سوال من این است که اگر ما به عنوان خط مقدم مبارزه با مواد مخدر مورد تشویق هستیم و علاوه بر این شهدایی را نیز تقدیم کرده‌ایم، امکانات و ظرفیت‌های زیادی را به این موضوع اختصاص داده‌ایم، اروپایی‌ها در این رابطه چه مایه‌ای گذاشته‌اند؟

وی ادامه داد: اگر کشوری در خط اول مبارزه با مواد مخدر است و قانون، نیروهای مسلح و همه ظرفیت‌های آن هم گواه مبارزه‌ای جدی در این زمینه را دارد، با چه توجیهی چنین کشوری باید در بعضی موارد مورد تقدیر قرار گیرد و در برخی موارد دیگر مورد توبیخ و یا سرزنش برخی از گزارش گران و بخش‌های سازمان ملل باشد.

دادستان کل کشور یادآور شد: مگر قرار نیست سازمان ملل جامعه‌ای با شعار عاری از مواد مخدر را رقم بزند، پس این موضوع الزاماتی دارد که اولین آن، برخورد با قاچاقچیان و تبادل اطلاعات در این زمینه در کشورهای مختلف منطقه است که حضور با اراده کشورهای منطقه در بحث مبارزه با مواد مخدر را می‌طلبد.

رئیسی تاکید کرد: آنچه بر هیچکسی پوشیده نیست، اراده جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است، اما تجدید نظر سازمان ملل و کشورهای منطقه و اروپایی در این زمینه لازم است و باید معلوم شود ایران در حال انجام جهادی است که اگر آن را انجام ندهد، اولین قربانیان خود اروپایی‌ها خواهند بود.

وی گفت: از آنجا که موضوع مواد مخدر یک موضوع هم اجتماعی و هم اقتصادی است، هم فرهنگی و هم سیاسی است، لذا جریان سلطه و نظام سلطه جامعه و جوانانی را می‌خواهد که روحیه ظلم پذیری داشته باشند، اما جوانانی سهیم در جوامع بشری هستند که اجازه نمی‌دهند نظام سلطه به سلطه گری خود ادامه دهند.

دادستان کل کشور ادامه داد: گسترش مواد مخدر جوانانی را می‌خواهد که به سرنوشت خود کار نداشته باشند و روحیه‌ای که امروزه از طریق فیلم‌ها و سینمای هالیوود به جوانان القا می‌شود، روحیه سلطه پذیری است. 

وی با تاکید بر اینکه مواد مخدر موجب هلاک هر سه نسل می‌شود، ادامه داد: این مواد جوامع بشری را از درک و فهم تهی می‌کند، لذا ما نیازمند اراده جدی از طرف همه هستیم.

وی در ادامه گفت: از نماینده سازمان ملل و سفرایی که در این جلسه حضور دارند، می‌خواهم تا اقدامات جهاد گرانه نیروهای مسلح، مرز بانان و قضات ما را به کشورهای متبوع خود گزارش دهند، چرا که ما انتظار حضور جدی و کمک‌ به جمهوری اسلامی را داریم.

دادستان کل کشور تاکید کرد: البته ما از آنان کمک مالی نمی‌خواهیم اما در قطع نامه‌ها نیز حرکت ایران را مورد نکوهش قرار ندهند.

رئیسی با بیان اینکه فضای مجازی نیز در خدمت مواد مخدر است، گفت: ما باید به همه ابعاد از جمله ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و... توجه کنیم.

وی با اشاره به سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، گفت: این سیاست بسیار خوب است،‌ چرا که ما هرجا از مردم کمک خواسته‌ایم، موفق بوده‌ایم و در موضوع مواد مخدر هرچه حضور مردم فعال تر باشد، ما نیز موفق تر هستیم و نتایج و آثار آن نیز بهتر خواهد بود.

دادستان کل کشور گفت: اداره ما برای مبارزه با مواد مخدر و سوداگران مرگ و قاچاقچیان جدی است و این افراد یقین بدانند سازمان‌های اطلاعاتی، قضایی و مجموعه مسئولین در این زمینه تلاش جدی دارند.

رئیسی یادآور شد: از این رو همه دستگاه‌های داخلی باید تمام ظرفیت خود را پای کار بیاورند، چرا که معضل مواد مخدر در حال حاضر مهمترین معضل جامعه ما است.

وی گفت: در بخش اقتصادی، نظام مالی و بانکی باید برخورد بی امان با کانال‌های اقتصادی و قاچاقچیان مواد مخدر داشته باشند. همچنین در بعد سیاسی و بین المللی نیز حضور عزیزان وزارت امور خارجه و دیپلماسی برای رایزنی با کشورهای منطقه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

دادستان کل کشور تاکید کرد: در بعد بین المللی نیز انتظار داریم آهنگ هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد، البته همکاری نکردن کشورهای دیگر ما را سست نمی‌کند، اما با شعاری که انتخاب کرده‌اند، در تضاد است و این پارادوکسی است که مغرب زمین باید آن را حل کند که از سویی ما را مورد تقدیر قرار می‌دهند و از سویی دیگر در برابر برخورد با قاچاقچیان ما مورد نکوهش قرار می‌گیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار