رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از اجرایی شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری همزمان با هفته قوه قضائیه در استان خبر داد.


به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، حجت‌الاسلام والمسلمین قدرتی گفت: در این قانون امکان صدور کیفر خواست شفاهی لحاظ شده و دادستان می‌تواند چنانچه متهم و شاکی حاضر باشند یا متهم حاضر و شاکی غایب باشد و یا اعلام رضایت کرده و تحقیقات مقدماتی کامل باشد راساً یا به درخواست بازپرس، دعوی کیفری را بلافاصله بدون صدور کیفرخواست به صورت شفاهی مطرح کند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون جدید آیین دادسرای کیفری چیزی به نام دادگاه‌های عمومی و جزایی نداریم و دادگاه‌های ما به کیفری یک و دو، نظامی، دادگاه انقلاب اسلامی و اطفال و نوجوانان تقسیم می‌شود و پرونده‌های مطروحه در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی تصریح کرد: در دادگاه کیفری استان با حضور چهار یا پنج قاضی به پرونده‌ها رسیدگی می‌شد اما در حال حاضر دادگاه کیفری یک با حضور دو قاضی و دادگاه کیفری دو با یک قاضی برگزار می‌شود.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین قدرتی طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات‌ها درجه‌بندی شده است و با اعمال قانون جدید آیین دادسرای و کیفری جرائمی که مجازاتشان درجه هفت و هشت باشد و همچنین جرائمی که جزء منافی عفت باشند، مستقیماً وارد محاکم شده و به دادسرا نمی‌رود‌.

وی افزود: مطابق قانون جدید افرادی که سن آنها 14 تا 18 سال باشد، پرونده آنها بعد از تحقیقات مقدماتی در دادگاه اطفال رسیدگی خواهد شد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به تغییراتی که در شعب ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر با راه‌اندازی دو شعبه دادگاه کیفری یک و 12 شعبه دادگاه کیفری دو به پرونده‌ها رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: بجنورد ، آغاز ، قانون ، دادرسی ، کیفری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.