رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان گفت: ‌از ابتدای امسال 9 نفر به طور قطع به تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که سه نفر از این تعداد فوت کرده‌اند.

دکتر محمدرضا شیرزادی رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای سال تا به امروز 9 مورد مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور داشتیم، گفت: در طول این سه ماه تنها سه نفر در اثر این بیماری فوت کرده‌اند که در استان مازندران خراسان رضوی و کرمانشاه بوده است.

وی ادامه داد:‌این بیماری با گرم شدن هوا بیشتر شیوع پیدا می‌کند چراکه عامل انتقال آن که کنه است در فصل گرما فعالیت می‌کند که حداکثر دما برای فعالیت کنه‌ها دمای 50 درجه است.

شیرزادی با تاکید بر اینکه کنه‌ها در دمای زیر 10 درجه به خواب می‌روند و غیر فعال می‌شوند عنوان کرد: این بیماری از طریق دام آلوده به انسان انتقال پیدا می‌کند.پزشکان در فصل گرما باید دقت کنند که اگر فردی در فصل تابستان دچار علائم آنفولانزا بود باید از فرد سابقه تماس با دام یا ذبح دام را مورد پرسش قرار دهند.

شیرزادی ادامه داد: ‌این بیماری از طریق ذبح غیر بهداشتی دام یا مصرف گوشت تازه آلوده به این بیماری به فرد منتقل می شود که علائم آن ظرف یک یا دو هفته به صورت تب، سردرد و خونریزی خود را نشان می‌دهد و در نهایت فرد فوت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که اقدام به ذبح دام می‌کنند حتما باید مجهز به دستکش، لباس مناسب و چکمه باشند و به هیچ عنوان پوست بدنشان در معرض خون دام قرار نگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار