به گزارش خبرنگار
حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ معینی مجری اسبق طرح انتقال قطار تهران-تبریز به زیرزمین در این باره گفته بود با اجرای این طرح، مساحتی حدود ۳۰ هکتار زمین در بالای تونل آزاد می شود و کاربری بسیار مناسب شهری برای راه آهن پیش بینی شده است. ریل گذاری در چهار خط به طول ۴۰ کیلومتر انجام خواهد شد.
وی می گوید: بهره برداری از این پروژه، موجب کاهش ترافیک و آلودگی صوتی و زیست محیطی برای ساکنان مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران خواهد شد.
بر اساس این گزارش؛ طبق آنچه كه دولت قبلی وعده داده بود خطوط راهآهن در مناطق 17 و 18 تهران باید به زیر زمین میرفت تا هم مشكلات اهالی رفع شود و هم فضایی برای ایجاد محیطهای فرهنگی و تفریحی در سطح به وجود آید. اما در اواخر كار دولت پیشین، فقط قسمتی از ریل در منطقه 17 آن هم بهصورت ضربالاجلی به زیر زمین انتقال یافت و مابقی كار به دست دولت یازدهم سپرده شد. حالا كلاف ادامه كار دقیقا مثل جایی كه ریلهای قطار روی هم میروند، در منطقه 18 درهم پیچیده شده است چراكه گویا نهتنها ریلهای قبلی به زیر زمین نمیروند بلكه قرار است چند ریل جدید نیز به تعداد آنها اضافه شود.
اما اینکه چرا وعده دولت قبل برای احداث تونل عملی نمیشود باید به صحبت های مدیران اجرایی طرح استناد کرد که می گویند: «ساخت تونل در زیر و اطراف رودخانه كن، كار اقتصادی و حسابشدهای نیست و ممكن است با پرآب شدن رودخانه، فاجعه بهبار آورد.»
*زیرزمینی شدن خط آهن كار كارشناسیشده ای نیست
گزارش كارشناسیشده مشاور انتقال ریل به زیرزمین برای حدفاصل رودخانه كن تا ایستگاه نیكپسندی بهطول یككیلومتر وجود دارد و مشاور پروژه در زمان دولت قبل تاكید كرده كه احداث این تونل هیچ خطری نخواهد داشت. با وجود این الان كار گرهخورده است. مطرح كردن خطرات احداث تونل در حوالی رودخانه كن نیز توان مهندسی كشور را زیر سوال میبرد چراكه با همین توان مهندسی، تونل توحید و نیایش و پل صدر احداث شده است !!
*وعده 94: طرح 95 به اتمام می رسد !
محمود احمدینژاد رییسجمهور دولت دهم 18 خرداد 92 از طرح زیر زمینی کردن راهآهن تهران -تبریز در محدوده مناطق 17 و 18 تهران بازدید کرد و سایت دولت نیز این بازدید را پاره کردن ربان افتتاحیه خواند اما این بازدید هم گره گشا نبود.
علی رغم همه حرف هایی که برای ادامه این طرح زده شد با مسکوت ماندن این طرح، طرح های توسعه ای جانبی هم به دست فراموشی سپرده شد و مردم لب خط باز هم در کمبودها ماندند.
قالیباف شهردار تهران در در مراسم افتتاح پروژه های منطقه 18 که 25 خرداد امسال برگزار شد با اشاره به مشکلات موجود در حاشیه مسیر راه آهن گفت: یکی از مهم ترین چالش های مناطق 17 و 18 بحث راه آهن بود ! بخشی از مشکل راه آهن در طول بیش از یک دهه حل و فصل شده است اما مردم این منطقه هنوز نتوانسته اند از عوارض بحث راه آهن نجات پیدا کنند. درنهایت با پیگیری ها و همکاری هایی که صورت گرفت و توافقی که با دوستان راه آهن انجام شد، امروز این وظیفه را برای خودم و شهرداران مناطق 17 و 18 مشخص می کنم تا این قول را به مردم عزیز بدهیم که سال آینده در همین ایام بتوانیم این محدوده را به محیط مناسبی برای خدمات دهی در این منطقه با اولویت فضای سبز تبدیل کنیم !
این طرح در سال 86 با حضور رییسجمهور کلنگزنی شده بود که با درخواست مردم منطقه 18 تهران، این پروژه طولانیتر شد و پس از بررسی فنی از 7 کیلومتر به 10 کیلومتر افزایش یافت. اما این افزایش سبب شد تا مشکلات طرح بیش از پیش افزایش یابد و عدم تخصيص اعتبار، معارضان مختلف دولتي و شخصي، عبور لولههاي سوخت و خطوط فشار قوي برق در محدوده اجراي پروژه، ترافيك بالا در محدوده طرح و بافت فرسوده منطقه ترمز این طرح را بکشد.
حالا این طرح با وجود همه تبلیغاتی که صورت گرفته بود هیچگاه به انتها نرسید و با همه مشکلاتی که برای مردم منطقه ایجاد کرد مسکوت ماند، شعارهای دولت قبل اینبار از دهان شهردار تهران هم موجب پایان این طرح نشد. وعده «سال آینده» را همه به این مردم می دهند و انگار این سال آینده از راه نمی رسد !
حالا سوال مهم این است که آیا این طرح با همه وعده هایی که مسئولان وقت را به چالش کشید و حتی شورای شهر را هم وارد ماجرا کرد، اینبار با حضور شهردار تهران به نقطه روشنی خواهد رسید !؟
گزارش از محمد سیاح
انتهای پیام/