به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران و به نقل ازفارس، بزرگترین وزارتخانه کشور که شاید یکی از مهمترین و
زیربناییترین نهادهای دولتی محسوب میشود، وزارت آموزش و پرورش است.
در
سالهای متمادی پس از انقلاب اسلامی ایران دوازده وزیر در مسند دستگاه
تعلیم و تربیت کشور نشستهاند؛ غلامحسین شکوهی (بهمن 1358- آبان 1357)
نخستین وزیر آموزش و پرورش ایران پس از انقلاب، شهیدان محمدعلی رجایی و
محمدجواد باهنر (1358 تا 1360)، علی اکبر پرورش (1364 - 1360)، سیدکاظم
اکرمی (1368- 1364)، محمدعلی نجفی (1376 - 1368)، حسین مظفر (1380-1376)،
مرتضی حاجی (1384-1380)، محمود فرشیدی (1386- 1384)، علیرضا علیاحمدی
(1386- 1388)، حمیدرضا حاجی بابایی (1388-1392) و علی اصغر فانی از 27
مرداد 1392 به عنوان وزیر در این وزارتخانه حضور داشتند.
*مدارک تحصیلی و
وضعیت مدیریت فانی در آموزش و پرورش
علیاصغر فانی به عنوان دوازدهمین وزیر
آموزش و پرورش کشورمان حدود 61 سال سن دارد و در مقاطع مختلف در جایگاههای
مختلف مدیریتی حضور داشته است.فانی دارای مدرک دیپلم ریاضی از دبیرستان
دکتر هشترودی تهران، مدرک لیسانس و فوقلیسانس مهندسی راه و ساختمان از
دانشکده فنی دانشگاه تهران است. همچنین وی دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت
دولتی از مرکز مدیریت دولتی و در مقطع دکتری در رشته مدیریت منابع انسانی و
رفتار سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس تهران تحصیل کرده است.
*فانی پس از 71
روز سرپرستی، وزیر آموزش و پرورش شد
وی که از 27 مرداد سال 1392 به عنوان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفی شد، پس از 71 روز سرپرستی در پنجم آبان
همان سال با کسب 185 رأی موافق، 53 رأی مخالف و 24 رأی ممتنع به عنوان
وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد.علی اصغر فانی تا امروز که سوم تیرماه 1394
است، 71 روز به عنوان سرپرست و 605 روز به عنوان وزیر و در مجموع 676 روز
سکاندار وزارت آموزش و پرورش بوده است.
*سوابق اجرایی علی اصغر فانی
اصغر
فانی، مدیر کل چندین دوره آموزش متوسطه آموزش و پرورش در دوره وزارت حسین
مظفر و کاظم اکرمی و همچنین مدیریت مناطق و مدیرکلی آموزش و پرورش را در
کارنامه خود دارد.او در دولت نهم معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش منطقه
16 بود و در تاریخ اول فروردین 59 رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه 16 شد و
از تاریخ اول فروردین 60 تا سال 1364 مدیر کل آموزش و پرورش کردستان شد.در
کارنامه فانی، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سالهای 64 تا 68 معاون
و قائم مقام دانشگاه علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در سالهای 68 تا 72،
معاون فرهنگی بنیاد شهید در سالهای 72 تا 76 ،معاون برنامهریزی و نیروی
انسانی آموزش و پرورش در سالهای 76 تا 77 ،معاون آموزش متوسطه آموزش و
پرورش در سالهای 77 تا 78 ،معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سالهای
77 تا 80، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بین سالهای 80 تا 84،
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از 8 شهریور 84 تا 18 آبان 84، سرپرست دبیرخانه
شورای تعلیم و تربیت و استادیار دانشگاه تربیت مدرس، مشاهده میشود.علی
اصغر فانی از پنجم آبان 1392 تا امروز سوم تیر ماه 1394 به عنوان متولی،
سرپرست و وزیر آموزش و پرورش خدمت کرد.
*برنامه پیشنهادی فانی به مجلس در
تاریخ 27 مهر 1392
از زمانی که رئیس جمهور، علی اصغر فانی را برای تصدی پست
وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد، برنامه پیشنهادی وی منتشر
شد.برنامه پیشنهادی علی اصغر فانی در تاریخ 27 مهر 1392 منتشر شد و در بند
پنجم برنامههای پیشنهادی فانی به مجلس شورای اسلامی آمده است: معلم، عنصر
اصلی تعلیم و تربیت و عامل اساسی تحول بنیادین است. بر این مبنا اعتلای
منزلت اجتماعی و بهبود وضعیت معیشت معلمان، افزایش انگیزه آنان برای خدمت،
ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم و توسعه مستمر شایستگیها و توانمندیهای
علمی، حرفهای و تربیتی فرهنگیان در اولویت برنامهها قرار دارد و باید
زمینه مشارکت حداکثری آنان در فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری فراهم
آید.در بند ششم این برنامه نیز آمده است: افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان
بزرگ و گسترده آموزش و پرورش، در گروی بهرهمندی از مدیران مجرب و توانمند،
دارای مقبولیت و محبوبیت با رعایت اصل شایستهسالاری و پرهیز از ملاحظات
جناحی است. در مدیریت آموزش و پرروش باید تفکر برنامهمحوری مبتنی بر
یافتههای علمی - پژوهشی و تجربیات بومی و جهانی و به ویژه بهرهمندی از
نظرات کارشناسی و تصمیمسازی مورد توجه جدی قرار گیرد.در سیاستهای اجرایی
این برنامه آمده است: «ایجاد مفاهیم مشترک و عزم ملی برای همکاری هر چه
بیشتر نهادهای قانونگذار و دستگاههای اجرایی؛ برای تحقق اهداف تحول
بنیادین آموزش و پرورش»،«تدوین نقشه راه مدون و یکپارچه و در برگیرنده همه
برنامههای لازم برای تحقق زیر نظامهای سند تحول بنیادین؛ با تأکید بر
بهرهگیری حداکثری از ظرفیت قوانین و اسناد بالادستی»، «توانمندسازی نیروی
انسانی و افزایش صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای و مهارتهای علمی و تخصصی
معلمان»، «ظرفیتسازی نهادها در سطح مختلف؛ به منظور تقویت دانش فنی،
ایجاد انگیزه و جلب مشارکت تمام عوامل موثر، به ویژه نهاد خانواده، اجرای
تدریجی؛ هوشمندانه و به دور از شتابزدگی برنامهها؛ متناسب با اولویت و
تأمین زیرساختهای کلیدی و فراهم آوردن بسترهای اجرایی مورد نیاز»، «توجه
جدی به اقتصاد آموزش و پرورش؛ در همه سطوح تصمیمگیری و تلاش برای ارتقای
بهرهوری منابع موجود و تأمین منابع جدید»، «کاهش تمرکز و تفویض اختیار به
ادارات کل استانها، ادارات مناطق و مدارس؛ با تأکید بر تعیین و اجرای
استانداردها و شاخصهای مربوط (ملی و استانی)» و «نظارت، ارزیابی و پایش
مستمر برنامهها، فعالیتها و نتایج آنها» از برنامههای اجرایی محسوب
میشوند.
*مهمترین اقدامات فانی در دوره وزارت آموزش و پرورش
وزارت آموزش و
پرورش در شهریور ماه سال 1393 کارنامه عملکرد یکساله خود را منتشر کرد و
مهمترین اقدامات انجام شده به شرح ذیل است.«جذب بازماندگان از تحصیل»،
«تدوین نظامنامه جامع پیش دبستانی»، «برنامهریزی برای توسعه سوادآموزی»،
«جلب مشارکت دستگاهها و بهرهگیری از ظرفیت خالی آنها»، «اصلاح روشها و
متون درسی و غیردرسی»، «گسترش دولت الکترونیک در مستند سازی و تأییدیههای
تحصیلی»، «ارتقای کیفیت هنرستانهای شبانهروزی و نمونه دولتی»، «کاهش
تعداد مدارس استعدادهای درخشان»، «طرح تعالی مدرسه»، «عدم افزایش مدارس
هوشمند»، «واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی»، «توجه به اقتصاد آموزش و
پرورش و رفاه فرهنگیان»، «بیمه طلایی و مشکلات آن»، «ارائه تسهیلات بانکی
به فرهنگیان»، «توجه به اسناد و املاک آموزش و پرورش»، «تولید کتابهای
درسی»، «عدم هرگونه استخدام در آموزش و پرورش»، «مشخص نبودن شرایط آزمون
استخدامی مربیان پیش دبستانی و آزمون استخدامی جذب 5 هزار نفر در آموزش و
پرورش» و موارد دیگر از برنامهها و سیاستهای آموزش و پرورش است.
*متن
استیضاح علی اصغر فانی
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متن طرح
استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را در تاریخ 19 خرداد 1394 به
هیئت رئیسه مجلس ارائه کرد.در این طرح به استناد ماده 222 و 223 آییننامه
داخلی مجلس و در اجرای اصل 89 قانون اساسی است، طرح استیضاح علی اصغر فانی
وزیر آموزش و پرورش را با 64 امضا به هیأت رئیسه مجلس ارائه کرد.در طرح
استیضاح علی اصغر فانی آمده است: «ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد
جامعه مهم آموزش و پرورش»، «ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت آموزش و
پرورش»، «ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت جهت تأمین منابع مورد نیاز برای
هزینههای مختلف مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان»، «ناتوانی
وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم
کشور که سرانه فضای آموزشی آنها به مراتب از متوسط کشور کمتر است»،
«ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته
به امتیازاتی مشابه سایر ارگانها و دستگاه های فرهنگی»، «ناتوانی وزیر در
حذف تفاوت حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه ها و ارگان هایی که
نسبت به آموزش و پرورش از حساسیت کمتری برخوردارند»، «عدم اقدام جدی و موثر
در جهت تدوین و ارائه نقشه راه و برنامه ریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند
تحول بنیادین آموزش و پرورش»، «عدم وجود رویکرد جدی و برنامه محور به
دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند این دانشگاه»، «نداشتن برنامه
مدون، مؤثر و عملیاتی برای غنی سازی و ارتقاء بهره وری برنامههای آموزشی و
پرورشی و کیفیت بخشی در محتوای آموزشی و استقرار و توسعه نظام آموزشی به
خصوص در مدارس شبانه روزی، چند پایه، ابتدایی، پیش دبستانی در مناطق محروم،
روستایی، عشایری و مرزی» و «نداشتن برنامه و نظام مشخص و مؤثر در استقرار
نظام پویا و جامع رصد، نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامه ها و نتایج
آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و کیفی نیروی انسانی» است.
*برگزاری جلسات
مجلس با فانی و معاون رئیس جمهور
بنا به قوانین جدید داخلی
مجلس ابتدا طرح استیضاح باید با حضور استیضاح کنندگان در کمیسیون مربوطه
بررسی میشد و سپس به هیأت رئیسه مجلس ارائه شود که در این راستا در روز
یکشنبه 24 خرداد ماه جلسه علی اصغر فانی با استیضاح کنندگان در مجلس شورای
اسلامی برگزار شد.پس از جلسه وزیر آموزش و پرورش با استیضاح کنندگان در
کمیسیون مربوطه، در روز سه شنبه 26 خرداد ماه جلسه غیر علنی مجلس با علی
اصغر فانی و محمد باقر نوبخت نیز برگزار شد و در این خصوص مواردی مطرح
شد.در ظهر 26 خرداد ماه و پس از برگزاری جلسه غیر علنی مجلس با فانی و
معاون رئیس جمهور، طرح استیضاح علی اصغر فانی با 64 امضا توسط هیأت رئیسه
مجلس اعلام وصول شد و باهنر که ریاست مجلس را به عهده داشت، سوم تیر ماه را
زمان برگزاری جلسه استیضاح اعلام کرد.در عصر همان روز 26 خرداد ماه، 15
نفر از استیضاح کنندگان امضای خود را از پای طرح استیضاح پس گرفتند و بدین
ترتیب 49 امضا همچنان در پای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش باقی ماند.
پس از اعلام وصول طرح استیضاح گمانه زنیها، رایزنیها و
صحبتها، مصاحبههای مختلفی از طرف طیفهای مختلف سیاسی و اجتماعی انجام شد
و تعدادی بر رأی مثبت مجلس بر استیضاح فانی تأکید داشتند و تعدادی هم
انجام استیضاح را به صلاح نمیدانستند.در آخرین واکنش دولت هم، رئیس جمهور
در نشست مشترک دولت و مجلس در 31 خرداد ماه عنوان کرد: «سؤال و استیضاح از
وزرا حق قانونی مجلس است و از مجلس انتظار داریم تغییری در آموزش و پرورش
صورت نگیرد».باید دید امروز فضای حاکم بر مجلس چگونه خواهد
بود و آیا علیاصغر فانی میتواند رأی موافق بهارستانیها را برای ماندن در
سکانداری آموزش و پرورش به دست آورد.
انتهای پیام/