مرتضی رهنما مدیر کل استاندارد فارس گفت: در حال حاضر کمتر از 15 درصد وسایل بازی که در استان وجود دارد مجوز استاندارد دارد مابقی در حال انجام امورات استانداردسازی هستند و البته ما اعلام کرده ایم برخی از این تجهیزات باید جمع آوری شوند.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شیراز؛  وی ادامه داد: تاکنون 113 زمین بازی که دارای تجهیزات ساده پارکی هستند در شیراز شناسایی شده است این زمین های بازی متعلق به شهرداری مناطق است و تعداد 33 شهر بازی دارای تجهیزات برقی و مکانیکی و سازه های بازی دارای اپراتور در شهر شیراز شناسایی شده است که اینها عمدتا توسط بخش خصوصی اداره می شود.

در این شهر بازیها بیش از 700 دستگاه و وسیله بازی شناسایی شده است.

این مقام مسئول افزود: در کشور 5 کارخانه سازنده وسایل شهربازی استاندارد وجود دارد که یکی از این کارخانه ها در شیراز وجود دارد.

رهنما بیان کرد: در حال حاضر کمتر از 15 درصد وسایل بازی که در استان وجود دارد مجوز استاندارد دارد مابقی در حال انجام امورات استانداردسازی هستند و البته ما اعلام کرده ایم برخی از این تجهیزات باید جمع آوری شود که تعداد آنها محدود است و برخی بهره بردارانشان که به اداره استاندارد مراجعه نکرده اند پرونده آنها به مراکز قضایی ارسال شده است ولی در مجموع با همکاری شهرداریها این کار در حال انجام است.

مدیر کل استاندارد فارس ادامه داد: شرکتهایی که بایستی کار بررسی فنی وسایل بازی را انجام دهند شرکتهای بازرسی تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد هستند که از 5 شرکت کشوری، 2 شرکت در استان فارس مستقر هستند و از این استان مجوز دارند.

رهنما افزود: آمار نشان می دهد که حدود 50 درصد وسایل بازی و مکانهای تفریحی در شهر شیراز مستقر هستند و 50 درصد دیگر در کل استان فارس پراکنده است که از لحاظ پراکندگی استان رتبه دوم را دارد و این مساله کار را سخت کرده است به دلیل اینکه امکانات محدود است و دسترسی به این وسایل سخت.

وی گفت: تعداد کل گواهینامه هایی که برای دستگاههای استان فارس صادر شده است 170 مورد است که عمدتا در شهر شیراز هستند.

این مسئول اظهار کرد: در زمینه وسایل بازی در مهدکودک ها حدود 400 مهدکودک را مورد بازرسی قرار داده ایم و 2 مورد مهدکودک ها موفق به دریافت تاییدیه استاندارد شدند .

مدیر کل استاندارد فارس ادامه داد: وسایل بازی ابتدا در تفاهم نامه ای که با شهرداری شیراز منعقد شده بدون تاییدیه استاندارد اجازه بهره برداری به بخش خصوصی ندهند و همین طور پارکهای بازی که متعلق به شهرداری است استانداردسازی کنند.

رهنما با بیان اینکه اگر شخصی با شهرداری قرارداد بسته و بدون تاییدیه استاندارد دستگاهها و وسایلش را راه اندازی بکند هم قوانین استاندارد را رعایت نکرده است هم به قراردادی که با شهرداری دارد عمل نکرده است افزود: این افراد در اولین فرصت قبل از اینکه دستگاه خود را راه اندازی کنند به اداره استاندارد مراجعه کنند چون ممکن است دستگاهی مثل کشتی صبا یا چرخ و فلک های بزرگ بعد از اینکه نصب شوند شوند از نظر استاندارد مردود شوند چون خسارت خیلی سنگین خواهد بود و لازمه آن این است که قبل از شروع به کار حتما به اداره استاندارد مراجعه کنند.

مردم نیز وقتی می خواهند از این وسایل استفاده کنند از متصدی این وسایل تاییدیه استاندارد را بخواهند.

گزارشی از مژده عینی

انتهای پیام/س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.