معاون کیفیت ایران خودرو، نماینده مجلس، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران و رئیس شورای رقابت در گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما، کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل را بررسی کردند.

خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران"مجتبی استاد رحیمی" معاون کیفیت ایران خودرو، "علی علیلو" نماینده مجلس شورای اسلامی، "اشکان گلپایگانی" مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران و رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما، به بررسی موضوع کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل پرداختند.  
 
در ابتدای این برنامه استادرحیمی در پاسخ به این سوال که آیا شما می خواهید امشب از کیفیت خودروهای تولید داخل دفاع کنید گفت: بنده فکر می کنم بحث دفاع یا توضیح نباشد بلکه بحث بیان واقعیات ها و آنچه که بر سر کیفیت آمده است و هم چنین برنامه هایی که برای بهبود داریم و آینده ای که برای کیفیت ترسیم کرده ایم.
 
علیلو نیز در پاسخ به این سوال که انتقادات شما به خودروهای تولید داخل چیست اظهار داشت: این که در صنعت خودروی ما چنین تفکری حاکم است که ما خطر آخر پایان و تمام کیفیت خودرو هستیم و تمام کارهایی که باید می شده را انجام داده ایم باید عوض شود.  
 
صنعت ما با دانشگاه فاصله فاحشی دارد  

وی ادامه داد: این خودروسازی در دنیا تا به دانشگاه و مراکز پژوهشی بیرون از خودروسازی نزدیک نشود و از ایده ها و نظرات و علوم روز برخوردار نباشد و از نیروها و آدم های اهل نظر و فکر در این زمینه استفاده نکند نمی تواند ادعا کند آنچه که حق مطلب در کیفیت است را ادا کرده و ما نیز از این مقوله دور نیستیم.  
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که فاصله صنعت ما با دانشگاه فاصله فاحشی دارد اضافه کرد: بحث کیفیت از همین جا مطرح می شود و صنعت ما تا از همه ظرفیت های علمی و فناوری کشورمان برخوردار نباشد نمی تواند موفق عمل کند و آنچه که در حال حاضر اتفاق می افتد براساس سلایق، داده ها و ایده هایی است که در خود صنعت است.  
 
مقوله کیفیت مقوله نسبی است 

در ادامه برنامه امشب اشکان گلپایگانی مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران نیز طی گفتگوی زنده تلفنی در برنامه امشب حضور پیدا کرده بود در پاسخ به این سوال که فاصله استانداردها و کیفیت خودروهای ساخت داخل ما با انتظارات مشتریان به چه میزان است گفت: مقوله کیفیت مقوله نسبی است و آنچه که در ارتباط با کیفیت مطرح می شود متناسب با انتظارات مشتریان می تواند مفهوم داشته باشد.  
 
وی ادامه داد: اگر ما به مصوبات چند ماه گذشته و سال گذشته نگاهی بیندازیم یک روند ملایم سعودی را در مقوله کیفیت در حوزه های مختلف کیفیت خودرو، کیفیت خدمات فروش و پس از فروش تجربه کردیم که این شیب ملایم به صورت ملموس قابل لمس است.  
 
سطح توقع مشتریان فاصله قابل توجهی با سطح کیفیت خودروهای تولید داخل دارد

مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران اضافه کرد: وقتی این شیب ملایم را تجربه کردیم از طرف دیگر مشاهده می کنیم که در میان مشتریان مقوله نارضایتی به حوزه داخل وجود دارد که این موضوع این سوال را ایجاد می کند که چگونه از خودروسازان ادعا می کنند که کیفیت افزایش پیدا کرده ولی نارضایتی همچنان وجود دارد لذا دقیقا در این جا به این نکته می رسیم که امروز سطح توقع مشتریان ما فاصله قابل توجهی با سطح کیفیت خودروهایی دارد که در کشور ما تولید می شود.
 
گلپایگانی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سطح انتظارات مردم ما خیلی بالاست گفت: براساس تحقیقی که اخیرا انجام شده طرح انتظارات مشتریان در کشور ما در سطح حداقل ها تعریف شده است.
 
در ادامه این برنامه استاد رحیمی نیز در پاسخ به این سوال که چرا زمانی که توقعات مشتریان پایین است ولی ما همچنان در بحث کیفیت خودرو با مشکل مواجه هستیم گفت: اگر ما می خواهیم راجع به کیفیت نظر دهیم روندی که در طول گذشته را داشتیم باید دنبال کنیم.  
 
سال گذشته برنامه های ضربتی را برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی تعریف کردیم  

وی ادامه داد: در طول دو سال گذشته بهبودهایی در تمام شاخص ها داشتیم به خصوص این که در سال گذشته با توجه به برنامه های ضربتی برای بهبود کیفیت تعریف کردیم در برخی محصولاتمان 35 درصد بهبود را مشاهده کردیم.
 
رضا شیوا رئیس شورای رقابت نیز در پاسخ به این سوال که یکی از رابطه هایی که برای قیمت گذاری خودرو در نظر گرفته می شود بحث کیفیت خودرو است و آیا خودروسازان ما نیز در این حیطه قرار می گیرند یا خیر گفت: بحث کیفیت در خودرو خیلی مهم است چون با جان مردم سرو کار دارد لذا ما باید خیلی در بحث کیفیت دقت کنیم ضمن این که بنده گمان می کنم دلیل این بی کیفیتی شاید کنترل دستگاه هایی است که باید در این سیستم نظارت داشته باشند.

شیوا در ادامه برنامه با اشاره به این که دستگاه های نظارتی باید کنترل بیشتری بر روی کیفیت و استاندارد داشته باشند گفت: نباید خواهشی از شرکت‌های خودروساز مبنی بر افزایش کیفیت خودروها داشته باشیم.

رئیس شورای رقابت با بیان این که نباید به خودروهایی که از استاندارد لازم برخوردار نیستند اجازه تولید داد گفت: خودرو کالایی نیست که اگر بی کیفیت بود بگوییم می‌توان آن را دوباره بسازیم.

وی با اشاره به این که کیفیت از اهمیت ویژه ای در بحث خودرو برخوردار است خاطر نشان کرد: در فرمول شورای رقابت پاداش و جریمه در این رابطه در نظر گرفته شده است لذا  محصولات ایران خودرو از کیفیت بهتری برخوردار است اما متأسفانه جریمه بی کیفیتی می‌گیرند.

علیلو با تاکید بر ضرورت فرایند کیفیت محصولات گفت: باید محصولات خودروسازان استانداردهای لازم را اخذ کند این در حالی است که هیچ جا رد پایی از سیستم استاندارد مشاهده نمی‌شود.

این نماینده مجلس  با بیان این که این صنعت را نباید ضعیف بشماریم ادامه داد: در این ایران‌خودرو کارهایی صورت گرفته که قابل تحسین است.

 باید مشتری به حدی از رضایت‌مندی برسد که رغبتی برای خرید محصولات خارجی نداشته باشد

وی با اشاره به این که قطعاتی در نمایندگی‌ها باز می‌شود و دوباره به محصول صفر تبدیل می‌شود ادامه داد: کشور ما 47 سال است که زمره صنعت خودروسازی فعالیت می‌کند اما این در حالی است که هنوز جاده تست نداریم.

علیلو افزود: کشوری که خودرو وارد می‌کند جاده تست دارد تا بتواند محصولات وارد شده بر روی این جاده آزمایش کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که رضایت مشتری شرط است خاطر نشان کرد: باید مشتری به حدی از رضایت‌مندی برسد که رغبتی برای خرید محصولات خارجی نداشته باشد.

وی با تاکید بر این که کیفیت را باید بالا ببریم افزود: نباید در داخل کشور رغبتی برای خرید خودروهای خارجی وجود داشته باشد.

رحیمی با اشاره به این که تمامی قطعات خودروها مورد کنترل قرار می‌گیرد گفت: نوسان در محصولات وجود دارد به طوری که ممکن است یک درصدی از محصولات سبب نارضایتی مشتریان شده باشد.

وی با بیان این که قطعات داخلی و خارجی باید مورد کنترل قرار بگیرند گفت: تست‌های لازم را بر روی این قطعات انجام می‌دهیم.

رحیمی با اشاره به این که برای هر خودرو پروژه‌هایی تعریف کرده‌ایم که اثرگذارترین آن‌ها بر روی خودرو رانا بوده است بیان کرد: هر خودرویی بر اساس استانداردهای لازم طراحی شده است به طوری که در 32 حوزه یک خودرو استاندارد های لازم را کسب کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کیفیت ، خودرو ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۲ تير ۱۳۹۴
توليد خودرو با حفظ استاندارهاي تعريفي آزاد بشه خواهيد ديد كه دبيرستاني هاي فني و حرفه ائي خودشان خودرو دست ساز با كيفيتي بسيار عالي تر از اين خودروهاي مزخرف فعلي توليد مي كنندمگه همين پارسال با موتور پرايد بي ارزش همين افراد گم نام هلي كوپتر نساختن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۲ تير ۱۳۹۴
صحبت های آقای علیلو کاملا صحت دارد،اینکه بجای قطعه نودرنمایندگی قطعه کارکرده برروی خودرومی بندند درطرحی به نام طرح تنخواه صورت میگیرد.درموردنظارت برکیفیت نیز این موردهست ولی تازمانیکه سیاست درکیفیت هست هیچگاه به مرحله اجرانخواهدرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۰۲ تير ۱۳۹۴
توعمل ثابت کنین
آخرین اخبار