متخصص مغز و اعصاب گفت : پیش بینی می شود حدود 750 – یک میلون نفر به صرع مبتلا باشند.

دکتر پرویز بهرامی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آمار مشخص از مبتلایان به صرع در کشور وجود ندارد گفت : طبق آمارهای جهانی تخمین زده می شود که حدود 750 – یک میلون نفر به این اختلال مبتلا باشند .

وی با اشاره به اینکه صرع اختلال در عملکرد سلولهای مغزی به خصوص در قشر مغز است افزود : این اختلال در برخی از موارد میتواند علائم بالینی نداشته باشد ولی در بسیاری از موارد علائم بالینی خفیف شامل خیره شدن به یک نقطه ، لیسیدن لبها ، حرکتهای تکراری اندامها و گاهی سفتی و سیاه شدن صورت وبدن را در پی داشته باشد .

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد : در موارد پیشرفته علائم شامل تشنج باشد که همراه با خروج کف از دهان و در مواردی بی اختیاری ادراری خواهد بود .

وی با بیان اینکه موارد کمی از این بیماری منشاء ژنتیک دارد که مربوط به صرع های منتشره می باشد که در نوجوانان به صورت پرش اندامها می باشد است ولی در بیشتر موارد ( 60 درصد ) بدون علت و با علل نامشخص است  اظهار کرد : در مواردی ممکن است ضربه های مغزی ، صوئ مصرف مواد ، تومورهای مغزی ، بیماریهای عروقی مغز مانند سکته های مغزی و عفونت هایم غزی در سنین بالاتر و بیماریهای تحلیل برنده مغزی علت این بیماری باشد .

دکتر بهرامی با اشاره به اینکه تشخیص بیماری صرع بر اساس شرح حال به ویژه شرح حالی کسی که شاهد حمله به بیمار باشد ، معاینه عمومی یا مغز و اعصاب ،  MRI  و نوار مغز است که باید با کیفیت استاندارد و  MRI  حتما با پروتکل صرع انجام شود.

وی تصریح کرد : تشخیص های دقیق مانند ویدئو  مانیتورینگ هر چند هزینه بالایی دارد ولی دقیق بوده در موارد صرع مقاوم SPECT و PET  می توانند کمک کننده باشند .

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد : درمان بیماری صرع شامل سه قسمت است که درمان غیردارویی شامل خواب منظم ، وعده غذایی منظم ، خودداری از سوء مصرف مواد ، خودداری از مصرف الکل بوده و مرحله  دارویی که بر اساس نوع صرع از داروهای مختلف و در صرع های منتشره درمان دارویی سدیم والپروات و ... استفاده می شود.




انتهای پیام/
 

برچسب ها: صرع ، مغز ، سدیم ، اعصاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.