محققان مشکل ذخیره سازی آسان هیدروژن را با استفاده از انرژی خورشیدی تقویت کردند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از سایتPhys.org دانشمندان روشی ساده و کار آمد برای ذخیره، انتقال و آزاد سازی پتانسیل هیدروژن در مقیاسی بزرگ با استفاده از انرژی خورشیدی ارائه دادند.

این روش جهت برگشت اتم‌های هیدروژن متصل یا جدا شده در یک حلقه‌ی 6 کربنی به نام بنزن، توسعه داده شده است. 

مشکل ذخیره سازی هیدروژن در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش‌های پیش رو، توسعه هیدروژن به عنوان حامل انرژی گسترده است. 

دانشمندان دانشگاه مونترال مقاله ای در شماره اخیر مجله انجمن شیمی آمریکا منتشر کرد. 

بنا به توضیحات محققان، هیدروژن دارای چگالی انرژی جرمی بالا و چگالی انرژی حجمی پایین است.

چگالی انرژی جرمی آن حداقل 3 برابر سایر سوخت‌های شیمیایی است که این موضوع هیدروژن را به یک حامل انرژی جذاب تبدیل کرده است اما چگالی حجمی پایین هیدروژن تحت شرایط محیطی، ذخیره مقدار زیاد هیدروژن را در فضای کم مشکل می کند برای غلبه بر این مشکل،‌ هیدروژن اغلب در فشار بالا یا دمای پایین ذخیره می‌شود اما این روش‌های ذخیره سازی چالش‌های مخصوص خود رادارند. 

بر اساس این گزارش، سیستم ذخیره سازی هیدروژن تعریف شده در مقاله تحت شرایط محیطی عمل می‌کند و هیدروژن موجود در مولکول‌های فراوان، سبک و ارزان به نام هیدروکربن ها را ذخیره می کند. 

پژوهشگران نشان دادند، 6 اتم هیدروژن می‌تواند در فرآیندی با بنزین پیوند برقرار کنند و به شکل سیکلو هگزان ظاهر شوند که به عنوان حامل هیدروژن کاربرد دارد در یک فرآیند معکوس، (هیدروژن زدایی) از سیکلوهگزان 6 کربن برداشته می‌شود که در دستگاه‌های ذخیره انرژی و دستگاه‌های کاربردی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

این روش ذخیره سازی اتم‌های هیدروژن در هیدروکربن‌ها، روش ذخیره سازی اتم های هیدروژن در هیدروکربن‌ها، روش جدیدی نیست اما فرآیند هیدروژن زدایی نیازمند مقدار زیادی انرژی و درجه حرارت بالا برای انتشار هیدروژن است.

از آنجا که انجام واکنش‌ در دمای بالا برای کاربردهای عملی مناسب نیست، محققان سعی داشته‌اند از انرژی خورشیدی برای رانش واکنش هیدروژن زدایی در دماهای محیط استفاده کنند. 

این فرآیند شامل استفاده از نانو ذرات مبتنی بر پلاتین به عنوان کاتالیست می باشد. 

طی این فرآیند، بعد از جذب فوتون‌های دریافتی،‌نانو ذرات پلاتین به طور موقت الکترونهای برانگیخته را به مولکول های سیکوهگزان واگذار می‌کند، پیوندهای کربن – هیدروژن را می شکند و اتم‌های هیدروژن را بدون نیاز به درجه حرارت بالا آزاد می‌کند. 

محققان امیدوارند این روش جدید به حل بی‌خطر و ارزان مشکل ذخیره سازی هیدروژن کمک کند. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار