مخالفت رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی با تحریم رژیم صهیونیستی

رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی با تحریم رژیم صهیونیستی مخالفت کرد و مدعی شد این کار نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشییتدپرس؛ "فردریک دکلرک،" رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی، چهره‌ای منفور نزد مردم این کشور دارد زیرا همه او را دست نشانده و از هواداران رژیم صهیونیستی می‌دانند. وی در جدیترین اظهار‌نظر خود مدعی شد: مقایسه آپارتاید اسرائیل با آنچه هم‌اکنون در فلسطین شاهد آن هستیم، کاری نفرت برانگیز است. معتقد هستم تحریم اسرائیل نتیجه‌بخش نخواهد بود و حتی اثری کاملا معکوس با آنچه انتظارش را داریم بر‌جای می‌گذارد.

"دکلرک" آخرین رئیس جمهور آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید رژیم صهیونیستی به دست داشتن در خشونت‌های دهه 80 و 90 میلادی متهم است. وی در ادامه ادعایش گفت: مذاکره و تعامل‌های دیپلماتیک بهترین روش برای حل اختلاف میان دولت‌ها است. تحریم علیه آفریقای جنوبی به مردم این کشور صدمات زیادی وارد کرد و حالا با تحریم اسرائیل فقط به مردم آن زیان وارد می‌کنید. آپارتاید مفاهیم متعددی دارد. با نظر"جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، مخالف هستم که سال پیش در سخنانی جنجالی گفت اگر اسرائیل در مذاکرات صلح شکست بخورد بار دیگر مرتکب آپارتاید شده است. با شناختی که از اسرائیل فعلی دارم این مقایسه را کاملا نا‌عادلانه و دور از واقعیت می‌دانم.

وی در ادامه افزود: شخصا اسرائیل کنونی را آپارتاید نمی‌دانم. آنها مرزهایشان را برای حفظ امنیت داخلی به روی فلسطینی‌ها بسته‌اند، کاری که آمریکا در مرز مشترک با مکزیک انجام داده است و کسی این کشور را مورد نکوهش قرار نمی‌دهد. فلسطینی‌ها در کنست دارای کرسی هستند و هیچ قانون تبعیض‌آمیزی علیه آنها تصویب نشده است، به همین دلیل مخالف تکرار واژه آپارتاید برای اسرائیل هستم.

دیگر مقامات آفریقای جنوبی با نظر "دکلرک" موافق نیستند و هم‌اکنون کالاهای تولید شده در شهرک‌های صهیونیست‌نشین قبل از فروش در بازارهای داخلی آفریقای جنوبی برچسب‌گذاری می‌شوند تا هرکس مایل نبود آنها را خریداری نکند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار