تابلوهای تعیین حد ترخص و مسافت شرعی در محور مشهد – نیشابور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از مشهد؛ رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد  در مراسم رونمایی از تابلوهای تعیین حد ترخص مشهد –نیشابور گفت: بعد از پیگیری های زائران و مجاوران مشهد مقدس و نیاز اساسی مردم این کلان شهر برای اطلاع در زمینه حد ترخص و مسافت شرعی تلاش کردیم با کار علمی و تخصصی تابلو های حد ترخص را در مبادی ورودی و خروجی شهر نصب کنیم.

هادی قاسم پور افزود: پارسال تابلوی حد ترخص در مسیر جاده مشهد – قوچان را نصب شد وپروژه تابلوی حد ترخص مشهد – نیشابور نیزامسال به همت گروه مشاوران جوان شهرداری و اداره پاسخگویی به سوالات شرعی آستان قدس رضوی نصب شد.

حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی، عضو شورای اسلامی شهر مشهددر مراسم رونمای از تابلوی حد ترخص گفت: شهرداری باید بستری را فراهم کند تا در هفت ورودی شهر مشهد تابلو های حد ترخص شرو مسافت شرعی نصب شود و در حال حاضر در دو ورودی مشهد – قوچان و مشهد نیشابور نصب شده است.

مشاور تخصص و فنی طرح تابلوهای حد ترخص و مسافت شرعی با اشاره به اینکه در نحوه اندازه گیری و تکمیل این پروژه سه رویکرد اعمال شده است، افزود: استفاده از نقشه‌های اجرایی شهرداری و سایر سازمان‌های مربوطه از جمله مسکن و شهرسازی و اداره راه و شهرسازی، استفاده از سخت‌افزاری GPS و همچنین نظرسنجی از عامه مردم از جمله این موارد است.

احسان حسنی گفت: نظرسنجی در 13 مناطق شهری مشهد صورت گرفت و 80درصد این نظرسنجی مربوط به منطقه 7 شهرداری مشهد و 20 درصد آن مربوط به سایر مناطق شهر است که در این نظرسنجی اکثر مردم پادگان قدس را که در پلیس راه طرق قرار دارد اخرین نقطه شهر تشخیص داده بودند

مشاور تخصص و فنی طرح تابلوهای حد ترخص و مسافت شرعی افزود:از دفاتر مراجع تقلید از جمله دفتر مقام معظم رهبری ،آیات عظام سیدعلی سیستانی، ناصر مکارم‌شیرازی، لطف‌الله صافی‌گلپایگانی و همچنین دفتر پاسخگویی به سؤالات شرعی و دفتر موضوع‌شناسی احکام فقهی در این طرح مشورت گرفته شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس 1300 متر بعد از آخرین نقطه شهر در مسیر رفت و 1350 متر در مسیر برگشت حد ترخص تعیین شده که مسافت شرعی نیز 22.5 کیلومتر در دو محور آزادراه مشهد ـ باغچه و جاده قدیم است.

حجت الاسلام محمد ضیایی ،کارشناس پاسخگویی به سولات شرعی حرم مطهر رضوی نیز گفت: در سالهای اخیر افرادی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در زمینه احکام شرعی و افرادی که به هر دلیل قصد باز کردن روزه خود را داشتند بعد از حد ترخص روزه خود راافطار می کردند در صورتی که باید از مسافت شرعی عبور کنند تا حکم شرعی مقبول واقع شود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: تابلو ، ترخص ، شرعی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.