یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: داعش کپی جدید القاعده است و درحال حاضر در افغانستان فعال‌تر شده چرا که سعی دارد جای طالبان را در این کشور بگیرد.

داعش سراب ولایت خراسان را در سر می پروراند/داعش جانشین طالبان در افغانستان
"جعفر قنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه نسخه قبلی داعش القاعده می‌باشد اظهار داشت: در حال حاضر داعش در افغانستان فعال‌تر شد چرا که سعی دارد جای طالبان را در افغانستان بگیرد.

وی ادامه داد: طی چهار و پنج سال گذشته، سران غربی وکشورهای مرتجع نتها به داعش کمک مالی کرده‌اند بلکه برای آنها سرباز گیری می‌کنند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: داعش نه تنها در افغانستان و اعلام خلافت کرده بلکه کیلومترها دورتر از خاورمیانه در شمال آفریقا نیز در کشورهایی چون لیبی و نیجیریه این ادعای واعی را تکرار کرده است.

قنادباشی تصریح کرد: یکی از زمینه‌های حضور داعش در افغانستان به دلیل جذب نیروها برای اعضای خود در عراق بود.

وی تاکید کرد: یکی از کاربردهای داعش کنترل دولتها و تضعیف حکومت‌های اسلامی است و این توهم را تا ا تشکیل ولایت خراسان دولت افغانستان را تحت کنترل درآورند.

قناد باشی با بیان اینکه داعش در تاجیکستان و ترکمنستان نیز نفوذ کرده است، گفت : داعش در حالیآنها در آسیای مرکزی در حال رشد است که هم‌زمان با القاعده نیز می‌جنگد و حتی بعضی از افراد" طالبان" را در افغانستان به قتل رساند


این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: درست زمانی که آمریکایی‌ها می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، داعش جای آنها را می‌گیرد و معمولا در کشورهایی که نفت و گاز وجود دارد، داعش نیز حضور پیدا می‌کند (همانند عراق، لیبی، الجزایر، نیجریه و...) و در واقع آنها پول‌های نفتی را به شرکت‌ها و کشورهای بزرگ غربی می‌رسانند همچنین آمریکایی‌ها همواره در گذشته پایگاهی برای حفظ منافعشان در منطقه غرب آسیا داشتند و در حال حاضر این ماموریت را در اختیار داعش قرار دادند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار