کرمانشاه ؛

تپه طلسم یکی از باارزش‌ترین محوطه‌های تاریخی باستانی استان کرمانشاه

تپه طلسم مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان اثری ارزشمند از دیدگاه باستان شناختی است که در استان کرمانشاه، شهرستان دالاهو، بخش مرکزی، دهستان حومه و در محل روستای طلسم قرار دارد .

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از کرمانشاه ؛ این اثر در میان بافت مسکونی روستای طلسم واقع شده و منازل مسکونی روستا تا ارتفاع زیادی از دامنه آن را در تمامی جهات اشغال کرده است و در تاریخ 19 تیر ماه سال 1348 به شماره 841 به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

قدیمی ترین دوره های استقراری شناخته شده در تپه طلسم با توجه به داده های سفالی سطح آن؛ دوره ی مفرغ، دوره آهن و دوره اشکانی است.

تپه طلسم مرتفع ترین و مهم ترین تپه دشت کرند است که وسعت تقریبی این تپه 1.44 هکتار و ابعاد آن در جهات مختلف در حدود 120 متر و ارتفاع بلندترین نقطه آن نسبت به سطح زمین های پیرامون حدود 20 متر است.

تپه مخروطی شکل طلسم دارای قاعده‌ای دایره‌ای است، سطح آن به وسعت تقریبی 15 در 15 متر نسبتا مسطح و شیب یال‌های آن از هر طرف در  حدود 45 تا 40 درصد بوده که به علت خاکبرداری های گسترده و برش های ایجاد شده در گرداگرد دامنه آن به صورت دیواره های عمودی به ارتفاع تقریبی 5.5 تا 6 متر در آمده است.

ارتفاع و شیب این دیوار در سمت جنوب تپه بیشتر است که به علت فرسایش و تاثیر عوامل طبیعی به صورت آبکنده هایی در آمده است.


انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
سلام تو شهر ما یه صخره تو کوه هست که یه سوسمار طلسم شده وجود داره این سوسمار زندست و دمش تکون میخوره اما جاش 100 ساله تکون نخورده.پدر پدربزرگمم اونو تو بچه گی دیده همونجا.این پدیده ثبت نشده .کنار همین یه غار چهار متری هست که طبق شایعات یه امام در حال نماز خوندن اونجا غیب میشه اما جای کف دست او و پشتش روی سنگ هست.قروه کردستان.