با گذشت مدت زمان طولانی؛

هنوز تکلیف غیرانتفاعی از مؤسسات دولتی مشخص نشده است

درخواست حذف پسوند غیرانتفاعی از مؤسسات دولتی، از دولت قبل مطرح شده بود ولی به دلیل مردد بودن وزارت علوم در این امر مهم هنوز اقدام مؤثری شکل نگرفته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، مدتی است بحث حذف کلمه‌ی غیرانتفاعی از مؤسسات دولتی موضوع قابل بحث و تأمل برانگیز آموزش عالی است. درخواست حذف پسوند غیرانتفاعی از دولت قبل مطرح شده بود، اما تاکنون به دلیل مردد بودن وزارت علوم در این رابطه اقدامی مؤثر شکل نگرفته است، در دوره سرپرستی محمدعلی نجفی در وزارت علوم بر اساس بررسی‌های صورت گرفته این نتیجه حاصل شد که حذف کلمه غیرانتفاعی کمک مؤثری به این مراکز می‌کند.

پیشنهاد وزارت علوم برای حذف کلمه غیرانتفاعی
محمد فرهادی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران در خصوص حذف کلمه‌ی غیرانتفاعی از مؤسسات دولتی می‌گوید: عنوان این مؤسسات طبق شورای عالی انقلاب فرهنگی غیردولتی و غیرانتفاعی است و پیشنهاداتی مبنی بر حذف عنوان غیرانتفاعی مطرح شده و پیشنهاد می‌شود این مؤسسات غیردولتی شوند زیرا هنگامی که مؤسسه‌ای عنوان غیرانتفاعی دارد افراد راغب به هزینه کردن نیستند.

وی ادامه می‌دهد: اگر فعالیت مؤسسات غیرانتفاعی متوقف شود اموال به وزارت علوم واگذار می‌شود، پیشنهاد دیگری که در مورد این مؤسسات مطرح شده این است که مؤسسات غیردولتی با یکدیگر همکاری و هم‌افزایی کنند که وزارت علوم از این پیشنهاد استقبال می‌کند.

 فعالیت این مؤسسات بعد از تغییر نام
اگر این مؤسسات غیردولتی شوند فعالیت آن‌ها نظیر دانشگاه آزاد اسلامی است که زیر نظر وزارت علوم و هیئت امنای خودشان است از طرف دیگر در حال حاضر اگر به هر دلیلی مؤسسه‌ای مختل شود یا صاحبان آن فوت کند اموالشان به وزارت علوم تعلق می‌گیرد.

 شهریه مؤسسات پس از تغییر نام مشابه شهریه دانشگاه آزاد است
شهریه تابع تعداد دانشجو و تقاضا است، در حال حاضر به دلیل کاهش تعداد دانشجویان رقابت مؤثری بین دانشگاه‌ها وجود دارد و اگر شهریه دانشگاه یا مؤسسه‌ای افزایش یابد دانشجویان دانشگاه‌های دیگر که شهریه کمتری اخذ می‌کنند را انتخاب خواهند کرد بنابر این شهریه این مؤسسات تغییری نخواهد کرد.

حل شدن مشکلات با حذف کلمه غیرانتفاعی
علی آهون‌منش، رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی در گفتگو با خبرنگار آموزش عالی باشگاه خبرنگاران با اشاره به حذف کلمه غیرانتفاعی از مؤسسات دولتی می‌گوید: نامه‌ای را تحت عنوان حذف کلمه غیرانتفاعی از مؤسسات دولتی به رئیس جمهور ارائه شد که با موافقت رئیس جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شده است و هم‌اکنون در ترافیک شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

آهون‌منش خاطرنشان کرد: حذف کلمه غیرانتفاعی کمک مؤثری به دانشگاه‌ها کرده است، چنانچه هم‌اکنون مشکل این است که اگر یکی از اعضای هیئت مؤسس دانشگاه‌ها فوت کند، تمام اموال شخص به وزارت علوم می‌رسد، لذا یک مانع بزرگ برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی تأکید کرد: بنابراین کسی حاصر به سرمایه‌گذاری در این خصوص نیست و البته با حذف این کلمه نه تنها اموال شخص فوت شده به فرزندانشان می‌رسد بلکه همین امر موجب توسعه مؤسسات غیرانتفاعی می‌شود.



گزارش از هدیه عباسقلی




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.