یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از کاهش فاجعه‌آمیز عمق آب دریای خزر طی بررسی‌های انجام شده، خبر داد.

خطر کاهش عمق آب «دریای خزر» / ارسال گزارش تهدیدات آبی خزر به کمیسیون اصل 90 مجلسسیدمحمدحسین میرمحمدی نمانیده مردم گلپایگان و خوانسار در گفت‎وگو با خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، از کاهش فاجعه‌آمیز عمق آب دریای خزر خبر داد.

وی این موضوع را حائز اهمیت دانست و افزود: دریای خزر در حال حاضر به شدت در معرض کاهش عمق آب قرار دارد که طبق اطلاعات واصله از مقامات محلی عمق آب این دریا حدود 20 سانتی‌متر پایین آمده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه متذکر شد: زنگ خطر کاهش عمق آب دریای خزر، موضوعی است که باید کشورهای حوزه دریای خزر به ویژه جمهوری اسلامی ایران که در جنوب این دریا قرار دارد، جدی بگیرند.

میرمحمدی با بیان این که ضروری است وزارت امور خارجه، سازمان حفاظت از محیط زیست و نهادهای بین‌المللی حوزه دریای خزر به سرعت به موضوع کاهش عمق آب دریای خزر ورود کرده و برای آن فکری اساسی کنند، تأکید کرد: مقدار زیادی از آورد دریای خزر از طریق رودخانه ولگا در روسیه است که به جهت اقدامات نامطلوب برداشت آب و یا تعدد سدهای ایجاد شده در حال حاضر، خزر را با کاهش آب مواجه کرده است.

رئیس کمیته مبارزه زمین‌خواری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر در زمینه کاهش عمق دریای خزر به سرعت مدیریتی صورت نگرید، بدون شک ما در سال‌های نه چندان دور شاهد دریاچه ارومیه دوم در خزر خواهیم بود.

وی با انتقاد از این که نهادهای مذکور حساسیت لازم را در مورد زنگ خطر کاهش عمق دریای خزر ندارند، گفت: ادامه این روند می‌تواند دریای خزر را در آینده دچار مشکلات اقتصادی، زیست محیطی و ژئوپلتیکی کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که ضروری است وزارت امور خارجه، سازمان محیط زیست، نهاد ریاست جمهوری و سه استانداری نوار ساحلی شمال کشور به سرعت به این موضوع ورود کنند، تأکید کرد: باید در رابطه با معضل کاهش عمق دریای خزر به سرعت همایشی بین کشورهای حوزه دریای خزر برگزار شود تا از این طریق تعهداتی برای کشورها ایجاد و اقدامات زیست محیطی جبران‌پذیر به سرعت عملیاتی شود.

میرمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در رابطه با موضوع کاهش عمق دریای خزر قرار است گزارشی به کمیسیون اصل 90 مجلس ارسال شود تا این کمیسیون هم به این موضوع ورود کرده و سازوکارهای لازم را در این جهت بررسی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دریای خزر ، آب ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار