بازماندن کودکان از تحصیل معضلی است که آموزش و پرورش تا حد زیادی به آن رسیدگی کرده است اما باید والدین بیشتر به آن توجه کنند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، با توجه به روند افزایشی کودکان بازمانده از تحصیل در کشور باید در ابتدا نبود قانونی جامع را برای آموزش اجباری کودکان و ضعف در اجرای آن را بررسی کرد و تدابیری اساسی در این زمینه اندیشید. علی رغم تلاش‌های فراوان آموزش و پرورش در این زمینه هنوز کودکان بی شماری در مناطق مختلف کشور به علت‌های مختلفی چون باور غلط خانواده‌ها، مهاجرت و عدم امیدواری به تحصیل، از تحصیل بازمانده‌اند.

علی میر صادقی مشاور تحصیلی با اشاره به باورهای غلط برخی از خانواده‌ها و تشویق بچه‌ها به کسب درآمد کودکان در سنین کم گفت: بزرگترین مسئله، باور غلط خانواده‌ها نسبت به برخی از شرایط تحصیلی در جامعه است که با باورهای اشتباه خود مانع از تحصیل فرزندان خود می‌شوند و تا زمانی که برای این خانواده‌ها اطلاع رسانی کامل و جامعی در خصوص لزوم تحصیل فرزندان صورت نگیرد، هیچ گونه عکس‌العملی نسبت به تشویق فرزند خود به تحصیل نشان نمی‌دهند و حتی در برخی از موارد این خانواده‌ها اشتیاقی به شنیدن بحث‌های لازم نیز دراین زمینه ندارند.

مشکلات کودکان باز مانده از تحصیل
در بسیاری از گزارش‌ها بیش از هر چیز بر مشکلات مالی افراد تاکید می شود و یکی از بزرگترین مشکلات در این زمینه را فقر می‌دانند، در حالیکه امروزه با عملکرد متناسب آموزش و پرورش نمی‌توانیم عامل اصلی را فقر بیان کنیم زیرا تمامی امکانات تحصیلی به خصوص در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان آموزش به صورت رایگان فراهم شده است و امکان تحصیل برای تمامی کودکان ایجاد شده است.

میر صادقی می‌گوید: یکی از مشکلاتی که مسئولان به آن کمتر از سایر مشکلات توجه نشان داده‌اند، عدم اطلاع رسانی به خانواه‌ها در خصوص نیاز به تحصیل فرزندان است و این خانواده‌ها هیچ گونه علاقه‌ای به گوش کردن به صحبت‌ مشاوران در این زمینه ندارند. به طور مثال: در یکی از شهرستانها پدری با وجود تمکن مالی کافی اجازه تحصیل به دختران خود را نمی‌داد و تنها دلیل کار خود را عدم نیاز تحصیل دخترانش را بیان می‌کرد.

یکی دیگر از مشکلات و موانع تحصیل کودکان هدف گذاری نادرست والدین برای کودکان است بدین صورت که مادر خدمتکاری در ظاهر اجازه تحصیل به فرزند خود می‌دهد اما هیچ گونه هدف گذاری صحیحی در این زمینه را برای فرزند خود انجام نمی‌دهد و با همراهی کردن فرزند خود در محل کار بدون توجه به شرایط تحصیلی فرزند خود در ایام امتحانات به جای آنکه به فرزند خود روش درست هدف گذاری را یاد بدهد و او را تشویق به تمرکز بر روی مباحث درسی آینده تحصیلی خود کند او را تشویق به کسب در آمد می‌کند که این امر انگیزه ادامه تحصیل را از فرزند می‌گیرد.

این مشاور تحصیلی تاکید کرد: بسیاری از این خانواده‌ها در سطح مالی قرار دارند که نیاز به کار کردن فرزند خود ندارند اگرچه در ظاهر اجازه تحصیل به فرزندان خود را می‌دهند اما در باطن آن را به کسب در آمد تشویق می‌کنند که بعضا به همراه مشکلات اخلاقی است.

پیام آوران تحصیل
همانطور که اشاره شد آموزش و پرورش تمام تلاش‌های خود را در زمینه فراهم کردن شرایط تحصیلی کودکان را فراهم می‌کند اما از آنجایی که در شهرها و روستاهای دور افتاده با چنین مشکلاتی موجه هستیم، آموزش و پرورش می‌تواند عملکردی دیگر را در این زمینه در نظر بگیرد تا کمبود اطلاع رسانی خانواده‌ها نیز جبران شود.

میر صادقی گفت: یکی از پیشنهاداتی که در این زمینه می‌توان به آموزش و پرورش داد، این است که شرایطی را فراهم کند که تعدادی از مشاوران به این مناطق محروم بروند و با خانواده‌هایی که مانع از تحصیل کودکان می‌شوند، صحبت کنند و آنها را با دیدگاهی متفاوت آشنا سازند که اجازه تحصیل به فرزندان را می‌دهد.

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌توان در زمینه ایست تحصیلی به آن اشاره کرد، مهاجرت افراد به سایر کشورها به قصد تحصیل و شوخی‌های خارج از چارچوب قشر خاصی از افراد با افراد تحصیل کرده جامعه است که علت اصلی این بازماندگی عبارت است از عدم امیدواری به تحصیل، دیدگاه منفی نسبت به قشر با سواد جامعه و مهاجرت است. افراد به قصد تحصیل از کشور خارج می‌شوند ولی تنها اتفاقی که می‌افتد ایست تحصیلی و عدم تمایل به تحصیل است.

تمامی مشکلات ذکر شده بیش از هر  نوع رسیدگی توسط مسئولین بر دوش والدین و رسانه‌ها قرار می‌گیرد زیرا آنچه شاهد آن هستیم، تلاش آموزش و پرورش برای  جذب کودکان به تحصیل و ادامه تحصیل در مقاطع مختلف است، آموزش و پرورش با ایجاد مراکز سواد آموزشی سعی خود را بر تشویق افراد باز مانده از تحصیل کرده است و این در حالی است که هر فرزندی در بدترین شرایط مالی می‌توانند به تحصیل بپردازند و در خصوص پدر و مادرهایی که اجازه‌ی تحصیل به فرزندان خود را نمی‌دهند را نیز می‌توان با صحبت کردن و مشاوره‌ دادن‌های مورد نیاز والدین و حتی خود فرزندان موانع تحصیلی را از بین برد و این اجازه را به فرزندان بدهیم که بتوانند به تحصیل خود ادامه بدهند.



گزارش از آتوسا خطیبی




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.