مديرکل امور عشاير خوزستان از اسکان 10 هزار و 500 خانوار عشايري در کانون هاي اسکان اين استان خبر داد

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ علي‌رحم کريمي با بيان اينکه خوزستان در رتبه هاي نخست اسکان عشاير در کشور است، به دو پروژه مصوب در زمينه اسکان عشاير اين استان اشاره کرد و افزود : طرح اسکان عشاير در دو هزار هکتار اراضي غرب کرخه از سال 93 با اعتبار 100 ميليارد ريال آغاز شده است.

وی اضافه کرد: مرحله دوم تامين آب در يک هزار و 200 هکتار از اراضي شوشتر نيز با اعتبار 90 ميليارد ريال در حال انجام است که با توجه به اينکه دامداري به تنهايي پاسخگوي نياز عشاير نيست، اختصاص زمين هاي کشاورزي براي اشتغال آنها در برنامه بوده است.

کریمی  با بيان اينکه 23 هزار خانوار عشايري کوچ رو مشتمل بر 140 هزار نفر به خوزستان تردد مي کنند اظهار کرد: خوزستان يک استان قشلاقي است که از نيمه دوم شهريور تا نيمه دوم ارديبهشت ميزبان عشاير کوچنده از استان هاي چهارمحال و بختياري، کهگيلويه و بوير احمد، اصفهان، همدان، لرستان و کردستان است.

وي افزود : خوزستان دومين استان از نظر جمعيت عشايري است که 11 درصد جمعيت عشايري در آن ساکن هستند و 9 درصد دام هاي عشايري نيز در اين استان قرار دارد.

کريمي اظهار کرد: با وجودي که همه دستگاه ها موظف به ارايه خدمت به اين قشر هستند اما يکي از چالش هاي اساسي ما حضور کمرنگ دستگاه ها براي آموزش، بهداشت و درمان و مسايل فرهنگي عشاير است که انتظار مي رود بخشي از اعتبارات براي اين منظور هزينه شود.

وي با بيان اينکه هم اکنون 57 درصد از جامعه عشايري از آب سالم برخوردار هستند گفت: بر اساس آخرين سرشماري که در سال 87 انجام شده متوسط باسوادي جامعه عشايري 57 درصد است که مردان نسبت بالاتري را به خود اختصاص داده اند.

وي تاکيد کرد: به منظور افزايش درآمد جامعه عشايري در بودجه پارسال يک درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملي مصوب شده بود که براي توسعه دامپروري و توليد گوشت قرمز در اختيار آنها قرار گيرد.

خوزستان پس از فارس، دومين استان در عشاير کوچ رو است.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.