مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: پنج بانک توسعه‌ای در کشور 16 درصد از کل سپرده‌ها و 20 درصد از کل سرمایه سیستم بانکی را شامل می‌شوند.

تلفنی** بانک‌های توسعه‌ای 20 درصد از کل سرمایه و 16 درصد از کل سپرده‌های سیستم بانکی را شامل می‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه بانک گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنت و معدن در همایش نقش بانک‌های توسعه‌ای در رونق اقتصادی کشور اظهار داشت: امروز بیش از 340 بانک توسعه‌ای در دنیا فعال هستند که در سیاست‌های کلان و اقصادی دولت‌ها در اختیار مدیران دولتی، مسئولین و مجریان آن قرار می‌گیرد؛ گروهی از بانک‌های توسعه‌ای به تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی مشعول هستند و برخی در صنایع با فناوری‌‌های بالا و بخش‌های زیست فناوری فعالیت دارند.

وی افزود: 75 درصد از بانک‌های توسعه‌ای در دنیا توسط دولت‌ها شکل گرفته‌اند و 20 درصد در قالب مشارکت با دولت و حدود 5 درصد به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند.

افخمی در ادامه تصریح کرد: از ویژگی‌های مثبت این بانک‌ها به هنگام بروز بحران‌های مالی است تا به کمک دولت بیایند و با اتخاذ تدابیری با رفتارهای متعادل کننده از تأثیر بحران‌ها بکاهند و در واقع یک وسیله مطمئن برای مقابله با شوک‌های سرمایه‌ای هستند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در ادامه تصریح کرد: بانک‌های توسعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه حمایت می‌کنند و در واقع با مرتفع کردن کمبود منابع مالی به رشد و شکوفایی فناوری می‌‌پردازند.

وی در ادامه تصریح کرد: بانک‌های توسعه‌ای معمولا مبادرت به اعطای تسهیلات بلندمدت می‌کنند و در طرح‌های اقتصادی مثل نیروگاه‌ها، فرودگاه‌ها و ... به حمایت مالی می‌پردازند. 

* رقابت بانک‌های توسعه‌ای و موسسات خصوصی

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در ادامه گفت: بانک‌های توسعه‌ای به دلیل نقش مهمی که دارند توانسته‌اند با موسسات خصوصی به رقابت سازنده‌ای برخیزند و از قابلیت‌ها برای انطباق بانکداری اسلامی استفاده کنند؛ مثل مشارکت در طرح‌ها و تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه، انتشار اوراق مشارکت و ...

افخمی در ادامه با بیان اینکه در ایران پنج بانک توسعه‌ای در حال فعالیت هستند، گفت: علی‌رغم اینکه این بانک‌ها سهم کمتر از 16 درصد از سپرده‌های سیستم بانکی دارند اما 34 درصد از تسهیلات را در سیستم بانکی تأمین می‌کنند و 20 درصد از کل سرمایه سیستم بانکی را شامل می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار