مدیر شبکه دامپزشکی بم از مایه کوبی بیش از 5 هزار رأس دام سبک در شهرستان بم علیه بیماری آنتروتوکسمی از ابتدای سال جاری تاکنون خبرداد

 به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛  ، مسعود اسدی‌ پوربا اشاره به اینکه آنتروتوکسمی بیماری پرخوری و یکی از مهمترین بیماری‌های باکتریایی دام سبک است گفت: عامل ایجاد آن باکتری به نام کلستریدیوم پرفرژنس است و در صورت بروز این بیماری در گله موجب تلفات و خسارات اقتصادی زیادی به دامدار می‌شود.

وی افزود: از عوامل مستعدکننده بیماری آنتروتوکسمی تغییر نوع مرتع، ایجاد آلودگی‌های انگلی و تغییرات ناگهانی در جیره غذایی است که با آزادسازی توکسین توسط عامل این بیماری سبب نوعی مسمومیت حاد خونی در نشخوارکنندگان شده و بیماری با اسهال شدید، درد شدید ناحیه شکم و مرگ ناگهانی همراه است.

اسدی پور اسهال موکوئیدی، از دست دادن اشتها، زمین‌گیری و ترشح زیاد بزاق، درد ناحیه شکمی را ار علایم این بیماری دانست و خاطرنشان کرد : مصرف بیش از حد شیر یا غذای دانه‌ای غلاتتوسط بره‌ ها و بزغاله‌ها، تغذیه با جیره غذایی سرشار از غلات و ماده خشک یونجه یا علف سبز زمینه‌ساز بروز بیماری آنتروتوکسمی است.

وی تصریح کرد : رعایت اصول مدیریت در تغییرات جیره غذایی، ممانعت از پرخوری دام‌ها و واکسیناسیون اقدامی تکمیلی برای پیشگیری از وقوع بیماری آنتروتوکسمی است.

انتهای پیام/ع



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.