معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان ریاست جمهور گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که حمایت از خانواده زندانیان به طور پایلوت در آن انجام می‌شود.

معاون امور زنان رئیس جمهور: خراسان جنوبی استانی پایلوت در حمایت از خانوده زندانیانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از بیرجند، اطهره نژادی در جلسه هیأت مدیره انجمن حمایت از زندانیان در بیرجند با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که حمایت از خانواده زندانیان به طور پایلوت در آن انجام می‌شود، تصریح کرد: مسئولیت دادن به زنان به عنوان یک شاخص در نظر گرفته می‌شود و خوب است اگر استانداری خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشرو در جذب زنان باشد.

وی اظهار کرد: از طرح‌هایی که توسط سمن‌ها در حوزه امور بانوان و خانواده ایجاد می‌شود، حمایت می‌کنیم و مسئولان باید مسائل اصلی و نقطه‌های آسیب استان خود را شناسایی کنند.

نژادی با اشاره به اینکه خانواده زندانیان مظلوم واقع شده و آسیب رسیدن به آنها زیاد است،گفـت: باید خانواده زندانیان مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

وی افزود: در دفتر امور بانوان ریاست جمهور طبق بند 230 قانون برنامه پنجم وظایفی داریم که در 14 محور اصلی تدوین شده است.

وی تصریح کرد: آمار بیان شده در زمینه زندانیان نگران کننده است و اگر ما به موضوع حمایت از خانواده‌های آنها نپردازیم نباید انتظار درستی از جامعه داشته باشیم.

نژادی گفت: ما در برنامه‌ریزی‌های خود برای جامعه به تنوع و پویایی نیاز داریم و باید به آن توجه کنیم و شرایط کنونی جامعه و خانواده زندانیان با 10 سال قبل متفاوت است و باید فرصت‌های کاری ایده‌آل برای سال‌های آینده پیش‌بینی کنیم.

وی با اشاره به آینده فرزندان خانواده‌های زندانی گفت: تفاوتی میان فرزندان ما و فرزندان خانواده‌های زندانی نیست، زیرا فرزندان خانواده‌های زندان خود مسیر را انتخاب نکردند و باید فکری کنیم که آینده این کودکان به بند و سیم خاردار منتهی نشود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان ریاست جمهوری افزود: انجمن حمایت از زندانیان با کمک سمن‌ها و استفاده از تفاهم‌نامه با مراکز فنی و حرفه‌ای در زمینه حل مشکلات خانواده‌های زندانیان گام بر می‌دارد.

نژادی یادآور شد: در راستای اجرای تفاهم‌نامه مشترک بین انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان با عنوان توانمندسازی اقتصاد خانواده زندانی در دو بخش حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی در کشور در سطح 6 استان از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، البرز، تهران، خراسان شمالی و خراسان جنوبی وارد کار شدیم.

وی با اشاره به اهداف این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه در 2 بخش مهارت‌های شغلی و ایجاد اشتغال در 18 رشته و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای 633 نفر از خانواده‌های زندانی است و این طرح برای شش استان در شش گروه آموزشی می باشد و نظارت و پالایش می‌شود تا در صورت موفقیت در دیگر استان‌ها اجرا شود.

وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه بین امور بانوان ریاست جمهوری با موسسه آبشار عاطفه‌ها بسته شده که این تفاهم‌نامه با عنوان حمایت از سازماندهی، تکمیل و به‌روز رسانی بانک اطلاعاتی و سازمان اطلاعاتی زنان و خانواده استان خراسان جنوبی بسته شد و در این طرح با حمایت امور زنان استانداری خراسان جنوبی در حال اجرا است و مراسم افتتاح آن اجرا می‌شود.

نژادی با اشاره به اهداف کمی و کیفی این طرح افزود: فراهم کردن زمینه توسعه توانایی‌های سازمان‌های مردم نهاد بر اساس ماده 230 برنامه پنجم توسعه، شناخت مختصات کنونی سازمان‌های مردم نهاد و خانواده فعال دارای مجوز ثبت شده در تمامی مناطق روستایی، عشایری و شهری، زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی به منظور توان‌افزایی و ارتقای ظرفیت‌ها برای ایفای نقش سازمان‌های مردم نهاد است.

وی شناسایی، ساماندهی، تکمیل و به‌روز کردن بانک اطلاعات سازمان‌های مردم نهاد زنان و خانواده فعال خراسان جنوبی، تکمیل فرم شناسایی سازمان‌های مردم نهاد، گردآوری ورود و پردازش اطلاعات و آمار فعالیت این سازمان‌ها را از اهداف کمی اعلام کرد.

وی افزود: باید خانواده زندانیان مورد حمایت ویژه قرار گیرند زیرا این خانواده‌ها در محل آسیب پذیری بیشتری هستند و در این زمینه اعتبارات کافی نیست اما باید تلاش کنیم تا خانواده زندانیان حمایت شوند.

نژادی گفـت: در راستای حمایت از خانواده زندانیان تفاهم‌نامه‌ای با همکاری انجمن حمایت از زندانیان امضا کردیم و اگر در استان‌هایی که به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شدند نتیجه مثبتی داشته باشد، این طرح قرار است در دیگر استان‌ها نیز اجرا شود.

معاون هماهنگی و نظارت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین یادآور شد: برخی از زندانیان خانم دارای فرزند خردسال هستند و در مهدهای کودک زندان‌ها نگهداری می‌شوند که با پیگیری‌های لازم برای سه شیفته کردن مهدهای کودک زندان‌ها در استان‌ها باید این اقدام را انجام داد که فرزند به هنگام ساعتی که تعطیل می‌شود وارد بند زندان نشود و مادر به مهد کودک برود.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.