پزشکان در حالی از بر طرف شدن کمبود داروی سلسپت سخن می‌گویند که انجمن حمایت از بیماران کلیوی از ادامه کمبود این دارو در کشور خبر می‌دهد.

به گزارش  خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  داروی سلسپت، داروی ضروری برای بیماران پیوند کلیه محسوب می‌شود و از پس زدن کلیه آنها پس از عمل پیوند جلوگیری می کند چندی پیش خبر کمبود این دارو در جامعه مطرح شد اما الان وضعیت داروی سلسپت چگونه است؟

حسین ممتازی، متخصص نفرولوژی می‌گوید: خوشبختانه هم‌اکنون کمبود داروی سلسپت در جامعه بر طرف شده است و این دارو در دسترس بیماران پیوند کلیه قرار دارد. 

کمبود داروی سلسپت در مدت کوتاهی بود
وی می‌افزاید: در حال حاضر بیماران به دلیل کمبود داروی سلسپت دوباره به من مراجعه نکرده‌اند و کمبود این دارو در مدت کوتاهی اتفاق افتاده است این دارو، داروی مهمی برای بیماران پیوند کلیه محسوب می‌شود و هم اکنون هیچ بیماری را نداشتم که داروی سلسپت را در داروخانه‌ها پیدا نکرده باشد. 

کمبود داروی سلسپت وجود دارد 
داریوش آرمان، عضو هیئت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیه نظری متفاوت با پزشکان ارائه می‌دهد. 

وی بیان می‌کند: بیماران پویند کلیه هنوز هم با کمبود داروی سلسپت در داروخانه ‌ها مواجه هستند و هنوز هم بیماران در خصوص کمبود این دارو به انجمن حمایت از بیماران کلیوی مراجعه می‌کنند. 

عضو هیئت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی تصریح می‌کند: انجمن حمایت از بیماران کلیوی از وزارت بهداشت می‌خواهد تا درباره کمبود داروی سلسپت اقدامی انجام دهند. این دارو جزء داروهای مورد نیاز بیماران پیوند کلیه است.

در ادامه بهزاد عین‌اللهی جراح کلیه و متخصص اورولوژی، کمبود داروی سلسپت را رد می‌کند و می‌گوید: تنها برند رش داروی سلسپت در جامعه کم است و ورود این برند داروی سلسپت متوقف شده است. هم‌اکنون برندهای دیگر این دارو در کشور وجود دارد مطالعات نیز نشان می‌دهد که از محصولات دیگر چون آزوتیوپی می‌توان استفاده کرد. 

عین‌اللهی ادامه داد: داروی آزوتیوپی برای جلوگیری از پس زدن پیوند کلیه در سال دو هزار به کار می‌رفت و بیش از 15 سال تجربه استفاده از این دارو را در کشور داریم و می‌توان به راحتی داروی آزوتیوپی را به جای سلسپت برای بیماران پیوند کلیه تجویز کرد. 

علاقه افراد به مصرف داروی خارجی دلیل روی نیاوردن به داروی دیگر 
وی ادامه می‌دهد: سلسپت تنها یک محصول دارویی است و می توان از محصولات دیگر آن استفاده کند به این دلیل کمبود داروی سلسپت برای بیماران پیوند کلیه اهمیت دارد که خیلی از افراد علاقه دارند از داروی خارجی استفاده کنند. 

در این بین مسئله ای که وجود دارد این است پزشکان برای بیماران پیوند کلیه داروی سلسپت را تجویز می‌کنند و مصرف داروهای دیگر را باعث پس زدن پیوند کلیه بیان می‌شود در این بین کمبود داروی سلسپت می‌تواند استرسی را برای این بیماران به همراه داشته باشد استرسی که موجب تشدید بیماری آنان خواهد شد. 

گزارش از محدثه محمدپور

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار