تیم ملی والیبال ایران ششمین بازی خود از سری مسابقات لیگ جهانی را مقابل تیم روسیه ساعت 19:40 امشب در کازان برگزار می‌ ‌کند.

ایران – روسیه؛ جنگ جهانی ششم

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور / گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تیم ملی والیبال ایران، دومین بازی خود مقابل روس‌ها در حالی برگزار می‌کند که شب گذشته با نتیجه 3 بریک حریفش را مغلوب کرده و توانست سه امتیاز کامل این دیدار را به خود اختصاص دهد.

شاگردان کواچ امشب کارشان مقابل قهرمان المپیک به مراتب سخت‌تر خواهد بود چرا که دست آن‌ها برای ورونکوف و ملی‌پوشان روسیه رو شده و بازیکنان میزبان با شناخت بیشتری مقابل آن‌ّها صف‌آرایی خواهند کرد. این در حالیست که ملی‌پوشان ایران برای هموارتر کردن مسیر صعود خود به مرحله نهایی باید حداکثر امتیاز را از این دیدار کسب کنند.

تیم والیبال روسیه با شکست شب گذشته در لیگ جهانی امسال تقریبا در ادامه راه چیزی برای از دست‌دادن ندارد و این احتمال زیاد است که شاگردان ورونکوف امروز برای رسیدن به برد حیثیتی در خانه دست به آب و آتش بزنند پس باید مراقب آن‌ّها بود.

***‌ از جدول رده‌بندی چه خبر؟

تیم‌های حاضر در گروه B لیگ جهانی تاکنون ۵ بازی خود را برگزار کرده‌اند و تا این‌جای کار تیم ملی آمریکا با 17 امتیاز در صدر جدول رده‌بندی یکه تازی می‌کند و لهستانی‌ها هم با 11 امتیاز در مکان دوم قرار دارند. ملی‌پوشان ایران هم با 4 امتیازی که به دست آورده‌اند جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است و تیم ملی والیبال روسیه تنها با کسب یک امتیاز قعرنشین جدول رده‌بندی محسوب می‌شود.

*** ایران خسته٬ جان گرفت

والیبالیست‌های کشورمان طبق قرعه بازی‌های ابتدایی خود را در کشورهایی برگزار کردند که از نظر بعد مسافت بسیار دور بوده و این مساله خستگی زیادی را برای آن‌ها به همراه داشت به طوریکه نتواسنتند قدرت واقعی‌شان را به رخ حریفان بکشانند اما از این پس شرایط رو به بهتر شدن است و بازیکنان با شکست روس‌ها در خانه این موهم را نشان دادند. حال ملی‌پوشان ایران باید در دومین دیدارشان برابر روسیه قرار بگیرند؛ تیمی که وضعیت چندان خوبی ندارد. آن‌ّها تاکنون 5 باخت را در کارنامه‌شان رقم زده‌اند٬ دو بازی برابر شاگردان آنتیگا در لهستان٬ که حاصل آن فقط یک امتیاز بود پس از آن در دو بازی دیگر در آمریکا باخت‌های بعدی‌شان را تجربه کردند و حال در خانه پنجمین شکست را در مصاف با شاگردان کواچ به دست آوردند و نشان دادند باخت‌های آنها ربطی به بازی‌های داخل و خارج از خانه ندارد.

*** ورونکوف در آستانه جدایی از روس‌ها

این باخت‌ها، صدای زمزمه‌های برکناری آندری ورونوکف و بازگشت دوباره آلکنو برای سکانداری روسیه را بلندتر کرد حضور سرمربی تیم زنیت کازان در سالن برای دیدن بازی نخست ایران و روسیه هم بی دلیل نبود چرا که ورونکوف پس از قهرمانی در المپیک نتوانسته با تیم ملی این کشور نتایج قابل قبول دیگری را به دست آورد و در لیگ جهانی 2014 به جایگاهی بهتر از ششمی دست پیدا نکردند.

شاید ورونکوف هم می‌داند در کادر فنی این تیم ماندنی نیست چرا که این مربی کهنه‌کار والیبال جهان در اقدامی غیرحرفه‌ای بعد از باخت مقابل ایران در نشست خبری حاضر نشد!

*** طلسمی که شکسته شد

تیم ملی والیبال ایران در طول چند سال اخیر که در میان قدرت‌های جهان جایگاهی را برای خود پیدا کرده به نوعی د رعرصه‌های مختلف شکست تیم‌های صاحب نام را در کارنامه‌اش ثبت کرده بود و تنها جای خالی برد روسیه در این رزومه نمایان بود این مساله نوعی انگجیزه برای بازیکنان شده بود تا بتوانند با غلبه بر روس‌ّها سنت‌شکنی کنند.

برد ۳ امتیازی تیم ملی مقابل روسیه در هفته پنجم لیگ جهانی طلسم را شکست و بازیکنان به این خود باوری رسیدند که می‌توانند مقابل غول‌های والیبال که از جثه قدرتمندتری هم برخوردارند ایستاد و آن‌ّها را برد.

*** میرزاجانپور و عبادی‌پور، برگ برنده ایران در کازان

عامل برد ایران در بازی شب گذشته تمام 14 بازیکن٬ کادر فنی٬‌ اجرایی٬ هواداران و .... بودند اما نکته قابل توجه آن‌است که میلاد عبادی‌پور و مجتبی میرزاجانپور با بازی خوب و انتهاری خود امتیازات زیادی را در جریان دیدار برای ایران به دست آوردند و نقش پررنگ‌تری نسبت به دیگر بازیکنان در این برد داشتند.

*** تایم‌هایی که خوب گرفته شد

برخلاف بازی‌های گذشته که اکثر کارشناسان به آن‌ اعتراض داشتند اسلوبودان کواچ در این دیدار به خوبی در تایم‌گرفتن‌ّها و تعویض‌ها عمل کرد و به قولی حرص‌مان را در نیاورد و تمام تاکتیک‌ها و پاس‌های معروف جواب داد.

عبور از دفاع مستحکم روس‌ها٬ میخایلوف٬ اسپرینف٬ وولویچ و دیگر بازیکنان قهرمان المپیک کار راحتی نبود ولی ملی‌پوشان خوب دست آن‌ّها را خواندند و دیوار دفاعی روس‌ها را که پیش از این همچون یک ماشین قدرت، دروگر مدال تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی بود را شکستند.

***‌ قهرمان المپیک آبروداری می‌کند؟

روس‌ها در این بازی خانگی خود شکست سختی را مقابل ایران متحمل شدند و می‌خواهند امروز به نوعی هم جبران مافات و هم از آبرو حیثیت خود دفاع کنند حال باید دید شاگردان کواچ این اجازه را به میزبان می‌دهد یا مثل بازی قبل شیرازه روس‌ّها را بهم ریخته و مانع از به ثمر رسیدن برنامه‌هایشان می‌شوند؟ ملی‌پوشان کشورمان خیالشان از انتقام‌‌گیری، طلسم‌شکنی و کسب امتیاز در خاک روسیه تا حدودی راحت شد و حال باید تمام تلاش خود را برای امتیازآوری به کار گیرد.

*** دریافت‌ دغدغه بزرگ روس‎ها

والیبال مکانیکی و قدرتی تیم روسیه مبتنی به دفاع مستحکم و تمرکز روی بلندزن‌ها خصیصه جدا نشدنی والیبال روس‌ها است. لیگ روسیه پویاترین و گران قیمت‌ترین لیگ والیبال جهان است. روسیه با سبک والیبال قدرتی و متکی به بازی فیزیکی با اتکاء به قد بلند همواره در طول تاریخ یکی از قدرت‌های بلامنازع والیبال جهان بوده و نقشی انکار ناپذیر نیز در تکامل این ورزش داشته است. میانگین قدی این تیم تقریباً 2 متر است؛ آنالیزها نشان داده که نقطه قوت روس‌ها در سرویس و دفاع است؛ به طوری که این تیم در هر بازی به صورت میانگین حدود 7 تا 8 امتیاز از زدن سرویس به‌دست می‌آورد.

این تیم نقطه ضعفی هم دارد که آن دریافت سرویس‌های موجی است و دانستن این نکته که بازیکنان ایران از بهترین‌های زننده سرویس‌های‌ موجی هستند باعث شد تا وی در لیست 14 نفره خود نام ۵ بازیکن دریافت‌کننده را اعلام کند چرا که می‌خواهد توپ‌های اول به خوبی به دست پاسور برسد و برنامه‌های تاکتیکی تیم بدون نقص اجرا شود٬ قطعا پس از بازی شب گذشته کواچ و دستیارانش بیدار ماندند و روس‌ها٬‌ نحوه برد آنها را به خوبی آنالیز کردند تا امروز هم بتوانند با برد مقتدرانه خود با توشه‌ای پر از امتیازات ناب به تهران بازگردند.

گزارش از؛ انسیه ورزنده

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار