توصیه های بهداشتی درخصوص سالم سازی سبزیجات

سلامت انسان در رعایت بهداشتبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از اهواز، سبزیجات به دلیل نقش موثرشان در تامین سلامت انسان یكی از گروه‌های مهم موادغذایی محسوب می‌شوند. سبزیجات اغلب به دلیل استفاده از كودهای انسانی و حیوانی، آب آلوده و تماس حیوانات به عوامل بیماری‌زا آلوده می‌شوند. در صورت مصرف چنین سبزیجاتی خطر ابتلا به بیماری‌هایی روده ای و انگلی وجود دارد.

بنابراین لازم است به منظور بر طرف كردن آلودگی‌های فوق سبزیجات قبل از مصرف سالم‌سازی شوند. سبزیجاتی كه به صورت خام در تزیین غذا یا همراه ساندویچ و سالاد استفاده می‌شوند نیز باید سالم‌سازی و سپس مصرف شوند.

سالم‌سازی سبزیجات شامل چهار مرحله اساسی است:

پاكسازی، انگل‌زدایی، گندزدایی و شست‌وشو.

پاك‌سازی:
ابتدا سبزیجات را به‌خوبی پاك كرده و مواد زاید و غیرقابل مصرف آن را جدا و سپس خوب شست‌وشو دهید تا گل‌و‌لای و مواد زاید از سبزیجات پاك شود.

انگل‌زدایی:
پس از خاتمه مرحله پاكسازی، سبزی پاك شده را در یك ظرف 5یا 10 لیتری آب ریخته و به ازای هر لیتر آب سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه كنید. قدری به هم زده تا تمام سبزیجات در كف‌آب غوطه‌ور شود و پس از 5 دقیقه، آنها را به آرامی از روی كف‌آب جمع‌آوری كنید.و به ظرف دیگری منتقل نموده و با آب سالم کاملا شستشو دهید.

گندزدایی:
در ظرفی با گنجایش مناسب 5 تا لیتر آب سالم بریزید . یک قاشق چایخوری پودر پرکلرین در آن حل نمایید و میوه و سبزی را به مدت 5 دقیقه در آن نگه داشته تا عوامل میکروبی کاملا از بین بروند و یا جهت گندزدایی از مواد ضدعفونی کننده ( تهیه شده از داروخانه ها) استفاده نمایید.

شست‌وشوی نهایی:
پس از اجرای گندزدایی سبزیجات آنها را مجددا با آب سالم و فراوان بشویید تا باقیمانده مواد ضدعفونی کننده  به‌كار رفته كاملا از سبزیجات جدا شوند. پس از شست‌وشوی نهایی سبزیجات را می‌تواند مصرف کرد.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.