معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: برای به دست آوردن یک لیتر بر ثانیه از آب‌های زیرزمینی در مناطق کویری به سرمایه‌گذاری 10 میلیارد ریالی نیازمندیم.

استخراج آب نیازمند سرمایه‌گذاری میلیاردی
به گزارش خبرنگار حوزه انرژی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ششمین نشست شبکه آسیایی برنامه G-WADI و اولین نشست کارگروه کارشناسی برنامه ابتکار بین‌المللی خشکسالی گفت: شرایط آبی کشور ما متأثر از دو مولفه تغییر اقلیم و مدیریت آبفای زیرزمینی است که ما متأسفانه در دو محور نیز با مشکلاتی روبرو هستیم.

وی در ادامه به تغییر اقلیم اشاره و بیان داشت: منابع آبی تجدیدپذیر ما تحت تأثیر تغییر اقلیم از 130 میلیارد متر مکعب به 104 میلیارد مترمکعب کاهش یافته و همچنین ما با افزایش دمای 1.5 درجه سانتی‌گرادی روبرو هستیم.

معاون وزیر نیرو در ادامه افزود: الگوی بارش نیز تغییر یافته و همین امر سبب شده میزان بارش با روان‌ آب‌ها متناسب نباشد و ما به ازای 10 درصد کاهش در میزان بارش شاهد کاهش 25 درصدی روان‌ آب‌ها هستیم.


میدانی در ادامه به آب‌های زیرزمینی اشاره و بیان داشت: در بخش آب‌های زیرزمینی مسئله پیچیده‌تر از تغییر اقلیم است زیرا به طور میانگین حدود 6 میلیارد مترمکعب سالانه اضافه برداشت از این سفره‌ها داریم که در صورت کاهش این میزان در یک دوره زمانی 20 ساله می‌توانیم این منابع را دوباره احیا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت آب‌های زیرزمینی در مناطق کویری گفت: برای دستیابی به یک لیتر بر ثانیه از آب‌های زیرزمینی در مناطق کویری به سرمایه گذاری 10 میلیارد ریالی نیازمندیم که در غیر این صورت شاهد نابودی کشاورزان در این مناطق خواهیم بود.

معاون وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با مدیریت صحیح منابع و فرهنگ‌سازی و تبادل تجربیات عین سایر کشورها شاهد بهبود شرایط باشیم.

وی ادامه داد: مشکلات آب کشور ریشه در خشکسالی داشته و نوسانات طبیعی و غیر طبیعی دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار