بروجردی با اشاره به انتظاری که تیم مذاکره کننده هستهای از مذاکرات دارند، گفت: ما بر روی این مسئله که نسبت به طرف مقابل بیاعتماد هستیم متفق عمل میکنیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این که تحریمها باید به صورت یکپارچه برداشته شود، گفت: مجلس برای کاهش نگرانیها برنامههایی را در نظر گرفته است، به طوری که مجموعه تعهدات خود را در بخشهای مختلف به خوبی اندیشیده است.
وی با تاکید بر این که تحریمها باید به صورت یکجا برداشته شود، خاطرنشان کرد: ما همه به تعهدات خود عمل خواهیم کرد و باید ببینیم طرف مقابل هم این گونه خواهد بود یا خیر.
بروجردی با بیان این که آژانس در مقابل آمریکا استقلال ندارد، ادامه داد: باید در مرحله اجرا به صورت مرحلهای و ردهبندی شده عمل کنیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که تیم مذاکره کننده هستهای باید دقت نظر داشته باشد، افزود: برداشتن تحریمها برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا این امر باید در فضای اطمینانبخشی انجام شود.
وی گفت: باید راهی را پیدا کرد برای این که به صورت متقابل این اعتماد و بیاعتمادی در مراحل مختلف نشان دهد.
بروجردی با اشاره به این که حجم تحریمها بسیار عظیم است، افزود: متأسفانه تحریمها در بخشهای مختلفی وضع شده است؛ بنابراین همه مسائل باید به صورت ریز و مکتوب نوشته شود تا در مرحله عمل با مشکلی مواجه نشویم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که همه مسائل باید به خوبی قید شوند، اظهار داشت: متاسفانه تحریمها در مراحل مختلفی وضع شده است. به طوری که آمریکا تحریمهایی را در مراحل مختلف در رابطه با مسائل هستهای بر علیه کشورمان وضع کرده است.
وی ادامه داد: این که بگوییم تحریم هیچ مشکلی را ایجاد نکرده واقع بینانه نیست زیرا اتحادیه اروپا، شورای امنیت و آمریکا تحریمهایی را بر علیه کشورمان اعمال کرده بودند.
بروجردی با اشاره به این که در طی مدت طولانی که اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت ما را تحریم کرده است، دچار مشکلات اساسی نشدهایم، ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه تحریم را مدیریت کرده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که در زیر سایه تحریم بسیاری از نیازهای کشورمان را تهیه کردهایم، خاطرنشان کرد: از خلاقیت ایرانی در این رابطه استفاده کردهایم. به طوری که میتوانیم کتاب قطوری را در رابطه با دستاوردهایی که تحریم به ما داده، بنویسیم.
وی با تاکید بر این که تحریم برایمان انصافاً موجب رشد و تعالی بسیار بالا شده است، گفت: در مقطع فعلی اگر بگوییم 20 درصد تحریمها تأثیرگذار بوده 80 درصد مابقی به دلیل تحریمهای داخلی کشورمان بوده است که مربوط به مجموعه مقررات وضع شده در حوزههای مختلف بوده است.
بروجردی با اشاره به این که اقتصاد مقاومتی واقعاً قابل حل است، بیان کرد: ما میتوانیم در حوزههای هستهای، نظامی و نانو به پیشرفتهای خوبی دست یابیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما معتقدیم که تمام تحریمها باید یکجا و در روز توافق برداشته شود، این نظر مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی است، اگر قرار نیست که تحریمها برداشته شود دلیلی وجود ندارد که ما محدودیتها را قبول کنیم لذا ما به کار خود ادامه خواهیم داد، ما بیش از هر کشور دیگری در عدم حرکت به سمت ساخت بمب هستهای الزام ایجاد کردهایم.
وی تصریح کرد: در مجموعه بحثهای چالشی که ما با آمریکا داریم، آنها باید همه شرایط ما را قبول کنند، ساختار تحریمها اگر برداشته نشود به معنایی که هر لحظه تحریمها بخواهد دوباره سرجایش برگردد این تصمیم اگر چه دو جانبه است اما ما هم سرخانه اول بازمیگردیم، یعنی مجموعه اقداماتی انجام میدهیم و محدودیتهایی را پذیرفتهایم همه محدودیتها را برداریم.
بروجردی افزود: علت این که آمریکاییها اصرار به تعلیق دارند این است که تعلیق هر لحظه قابل برگشت است اما لغو یک قطعنامه لازم است که اعضا بنشینند و قعطنامه دیگری را تصویب کنند، شرایط سیاسی میان اعضای دائم شورای امنیت مثل دیروز نیست، بنابراین ما مصریم بر لغو و مصریم بر این که سازختار تعریف شدهای که منجر به تحریم شده، برداشته شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آن چه در ماده یک مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آمده لغو کامل و یکپارچه همه تحریمهای مقرر در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا است، یعنی همه تحریمهای چهارگانهای که برای ما طراحی کردهاند لغو همه آنها باید همزمان با روز توافق صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: باید یک توازن در این جا تعریف شود مثلاً اگر قرار است تعداد سانتریفیوژهای ما به 5000 تقلیل داده شود آنها نیز باید تحریمهای بانک مرکزی را لغو کنند.
بروجردی خاطرنشان کرد: مرحله اجرایی لغو تحریمها باید به گونهای باشد که ما نه عقب نشینی و نه محدودیتهای بپذیرفته شده را اعمال کنیم و آژانس تأیید کند و بعد آنها به لغو تحریمها شروع کند، این منطقی نیست.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر ایران تعهدی انجام داده بود، اجرا نکند آنها سر دوباره تحریمها بروند، ما نیز در مباحثی که انجام داده شده، اعلام کردیم که اگر شما تحریمها را به هر دلیلی برنداشتید ما هم به طور متقابل گامی که برداشتهایم را لغو میکنیم، لذا نظر مجلس این است که این لغو صورت بگیرد و ما معتقدیم که باید حداکثر فشار را وارد کنیم که شرایط غیرقابل بازگشت باشد.
وی گفت: به لحاظ حقوقی بیانیه لازم الاجرا نیست لذا انتظار ما از تیم مذاکره کننده این است که در توافق نهایی که جمهوری اسلامی ایران و طرفهای مقابل شرایط را پذیرفتهاند و شورای امنیت قطعنامهای صادر کرد، ما به لحاظ حقوقی باید به تعهدات خود عمل کنیم. بنابراین ما معتقدیم که باید به گونهای توافق صورت بگیرد که طرف مقابل اگر خواست سواستفاده و یا تصمیمی بگیرد، توافق عملی نشود، بنده فکر میکنم مشکلی در اصل اجرا در کل کشورها وجود نداشته باشد و اعضای شورای امنیت ملزم نیستند که از آمریکا تبعیت کنند.
بروجردی اظهار داشت: تعریف صورت گرفته در مجموعه مذاکرات شامل همه تحریمهای هستهای میشود، یعنی آن چه که بر اساس بحث هستهای و غنیسازی و دعوایی که با آمریکا و گروه 1+5 داشتیم شامل همه تحریمهای هستهای میشود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مجموعه جزئیات تحریمها در پیوست توافق نهایی قرار دارد که باید در پیوست متن درج شود.
سهم تحریم در مشکلات اقتصادی ما سهم بالایی است
وی تاکید کرد: معتقدیم که سهم تحریم در مشکلات اقتصادی ما سهم بالایی است.
بروجردی در خصوص پیوند زدن تحریمها به مشکلات داخلی کشور و اثرگذاری این موضوع بر روند مدذاکرات افزود: هستهای این موضعگیری، موضعگیری عام نیست و اگر به مجموعه موضعگیریهای متعدد ده رده اول مسئولین عالی رتبه نظام نگاهی بیندازیم، اکثر آنها تحریم را غیر اثرگذار میدانند.
تحریمها را مدیریت کردیم / تحریمها حداقل تأثیر را بر وضعیت ما داشته است
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: قطعاً عنوان کردن این موضوع کار صحیحی نیست چرا که واقعیت نیز غیر از این است و واقعیت ما این است که ما توانستیم که تحریمها را مدیریت کنیم و تحریمها حداقل تأثیر را بر وضعیت ما داشته و ما میتوانیم با تکیه بر توانمندیهای ملی و داخلی خود خیلی از مراحل اقتصاد را در جهت منافع ملی رقم بزنیم.
*** اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیازمند اذن مجلس است
وی در ادامه به پذیرش پروتکل الحاقی از سوی مجلس شورای اسلامی و بحث بازرسی از مراکز نظامی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم اجرای موقت پروتکل الحاقی نیز نیازمند مصوبه مجلس است چرا که در مجلس هفتم مصوبهای مبنی بر توقف اجرای داواطلبانه پروکل الحاقی صورت گرفته که این مصوبه هم چنان به قوت خود باقی است.
بروجردی ادامه داد: لذا ما امروز یک مصوبه قانونی داریم که بر اساس آن پذیرش پروتکل احالقی حتی به صورت داوطلبانه نیز نیازمند اذن و مصوبه مجلس است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به بازرسی از اماکن نظامی کشور اشاره کرد و گفت: از آنجا که در ساختار نظامی ما فرماندهی معظم کل قوا در راس ساختار مجموعه نیروهای مسلح قرار دارند و ایشان نیز به صراحت نظر خود را در این باره مطرح نمودهاند و مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این موضوع حساس است، اینها موانعی است که آنها نخواهند توانست از مناطق نظامی ما بازرسی کنند.
وی ادامه داد: بنده معتقدم آنها به طور طبیعی علاقمند هستند که به نقاط حساس و کلیدی نظامی ما بروند لذا ما در مجلس معتقدیم که این اتفاق نباید بیفتد و این که تیم مذاکره کننده با هنر دیپلماسی خود به چه میزان بتواند این استثنا را بر این قاعده به طرف مقابل بقبولاند کاری است که در روند مذاکرات مشخص خواهد شد.
بروجردی در خصوص تهدیدهایی که ممکن است با اجرای پروتکل الحاقی زمینه جاسوسی در کشور فراهم شود، گفت: در خصوص کشورهایی که خود بمب هستهای میسازند اجرای پروتکل الحاقی برای آنها موضوعیتی ندارد، منتها ما به دلیل حساسیت ساختارمان و همچنین وضعیتی که در رابطه با آمریکا داریم و وضعیتی ویژهای است، به همین دلیل نسبت به این مسئله حساس هستیم و معتقدیم این اتفاق نباید بیفتد.
مجلس بر امر تحقیق و توسعه حساس است
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تحقیق و توسعه در امر فعالیت صلحآمیز هستهای کشور پس از توافق احتمالی نیز اظهار داشت: در خصوص تعداد محدودیت را پذیرفتهایم، ضمن این که در امر تحقیق و توسعه بحث تعداد مطرح است.
وی با بیان این که کار تحقیق و توسعه زمانبر است، ادامه داد: ما در شرایطی نیستیم که دیگران امکانات دراختیار ما قرار دهند و در اختیار ما نیز قرار نخواهند داد، همان طور که قبل از انقلاب آمریکا، فرانسه و آلمان از این دانش برخوردار بودند و در اختیار ما قرار ندادند.
بروجردی در ادامه در خصوص آی آر 8 بیان داشت: آی آر 8 را میتوانیم به صورت آزمایشگاهی عملیاتی کنیم ولی به صورت صنعتی خیر.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مجلس روی تحقیق و توسعه حساس است زیرا این موضوع نقش مهمی در آینده هستهای ما خواهد داشت.
مصاحبه با دانشمندان هستهای و افراد برجسته نظام جز خطوط قرمز برجسته ماست
وی در پایان در خصوص فهرست 23 نفرهای که آمریکاییها درخواست بازجویی و مصاحبه با آنها را مطرح کردهاند، اظهار داشت: سالهاست اسامی برجسته نظام را در سطوح مختلف تحت عنوان این که از آنها سوال و جواب بشود را مطرح کردهاند که این جز زیاده خواهیهای خاص آمریکا و غرب است که ما به هیچ عنوان نباید زیر بار چنین مسئلهای چه در امر هستهای و چه در امر غیرهستهای برویم، چرا که این موضوع به لحاظ حیثیت ملی برای ما بسیار مهم است.
بروجردی یادآور شد: ما این افتخار را در جمهوری اسلامی ایران داریم که دانش هستهای را در شرایط تحریم به دست آوردهایم که این خود کار مهم و عظیمی است. چرا که قبل از انقلاب تحریمی وجود نداشت و نتوانستیم این دانش را به دست آوریم ولی بعد از انقلاب ما در تحریم توانستیم به این دانش دست یابیم، بنابراین این موضوع جز خطوط برجسته ماست که نباید چنین اتفاقی واقع شود.
انتهای پیام/