رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: از یک طرف رژیم صهیونیستی و عربستان حداکثر فشار را به آمریکا می آورند تا مذاکرات به نتیجه نرسد و در کنگره آمریکا به دلیل وجود لابی های صهیونیستی تلاش براین است که مذاکرات به نتیجه نرسد.

رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال به شکست کشاندن مذاکراتند / با یک توافق خوب موافقیم
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، "علاالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه نگاه یک که از شبکه 1 سیما پخش شد اظهار داشت: خیلی ها علاقه مندند تا فشار بیشتر به جمهوری اسلامی ایران ادامه یابد اما طرفین مذاکرات در مذاکره جدی هستند. 
 
وی ادامه داد: مجلس به عنوان حافظ حقوق ملت پیوسته نقش مذاکراتی خود را دارد و انرژی هسته ای که پس از پیروزی انقلاب به عنوان یک زنجیره طولانی مطرح شده دستاوردهای ویژه ای داشته و نظارت بر آن جزو مسئولیت های شورای عالی امنیت ملی است که مجلس هم در این زمینه نقش آفرینی می کند. 
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این که در مجلس ششم به جهت وضعیتی که داشت حتی یک مصوبه برای حمایت از انرژی هسته ای تصویب نشد اما در مجلس هفتم چهار مصوبه تصویب شد گفت: در آن زمان در موضع ضعف بودیم اما امروز در موضع قدرت هستیم. 
 
بروجردی با بیان تلاش قدرت های جهانی برای جلوگیری از دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای عنوان داشت: سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با درخواست ما برای 20 دستگاه سانتریفیوژ موافقت نکردند اما امروز هزاران سانتریفیوژ داریم. 
 
انرژی هسته‌ای یک موضوع فرادولتی است

نماینده مردم بروجرد در مجلس با گرامی داشت یاد دانشمندان هسته ای و نقش مهم آن ها و ملت ایران در ایستادگی در مقابل استکبار در موضوع هسته ای گفت: باید به تیم مذاکره کننده خسته نباشید گفت و انرژی هسته ای یک موضوع فرادولتی است و به یک عزم ملی تبدیل شده است. 
 
وی درباره نظارت مجلس شورای اسلامی برمذاکرات اظهار داشت: رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو عالی شورای امنیت ملی در جریان ریز تحولات است که البته تحولات آنقدر سریع به وقوع می پیوندد که در این زمینه انتقال مطالب محدود است که البته بنده هم عضو کمیته هسته ای هستم که در آن جا بیشتر کار کارشناسی انجام می شود. 
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر نظارت مجلس بر مذاکرات افزود: پس از هر دور مذاکرات عراقچی و ظریف به مجلس دعوت و با انبوهی از سوالات مواجه می شوند. 
 
بروجردی درباره نحوه اطلاع رسانی درباره مذاکرات هسته ای به مردم عنوان داشت: در بحث های تخصصی که نیاز به مباحثات ریز کارشناسی است گلایه هایی وجود دارد که البته این نکته لازم است که دکتر صالحی جهت افزایش توان فنی تیم مذاکره کننده به مذاکرات پیوست و لازم است که اطلاع رسانی به افکار عمومی و نخبگان در سطح گسترده تری صورت گیرد.  
 
نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به اطلاع رسانی صالحی و ظریف در رسانه ها و در یکی از برنامه های نگاه یک تاکید کرد: لابی صهیونیست ها در مذاکرات تلاش می کند تا نقش بازدارنده در توافق ایجاد کند که البته ما به دنبال یک توافق خوب هستیم و عزم طرفین براین است که نتیجه حاصل شود. 
 
وی با اشاره به تحریم های ظالمانه غرب گفت: از یک طرف رژیم صهیونیستی و عربستان حداکثر فشار را به آمریکا می آورند تا مذاکرات به نتیجه نرسد و در کنگره آمریکا به دلیل وجود لابی های صهیونیستی تلاش براین است که مذاکرات به نتیجه نرسد. 
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آن ها همه اهرم های خود را به کار می گیرند اما مجلس شورای اسلامی با وسواس و جدیت مذاکرات را پیگیری می کند و حضور وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی به دفعات به همین دلیل است.

بروجردی اظهار کرد: ما معتقدیم که دشمن در مقابل ماست و حتما غیرقابل اعتماد است و این تعبیر صالحی که آن ها دبه در می آورند تنها یک نمونه از این موضوع است لذا در اولین بند مصوبه مجلس تاکید کردیم که لغو همه تحریم ها همزمان با توافق باید انجام شود و ما هم اقداماتی که به آن متعهدیم را انجام می دهیم. 
 
نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: آن ها از قبل نظارت ها خواهان زیاده خواهی هستند و خواستار نظارت فراتر از ساختار آژانس اما ما نظارت ها را در چارچوب پادمان پذیرفته ایم اما طرف مقابل می خواهد دخالت های ناروا را در امور ما داشته باشد. 
 
وی تاکید کرد: ما معتقدیم نظارت ها فراقانونی نباید اتفاق بیفتد و مراکز نظامی و دانشمندان هسته ای ما نباید مورد بازدید قرار بگیرند زیرا شناسایی دانشمندان هسته ای ما سلامتی آن ها را به خطر می اندازد. 
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان داشت: البته تحقیق و توسعه مسائل هسته ای باید جزو حقوق مسلم ما باشد و فرضا اگر 10 سال محدودیت را قبول می کنیم این موضوع نباید جلوی توسعه دانشمندان را بگیرد و در پایان مصوبه مجلس تاکید کردیم که یک تیم 7 نفره بر مذاکرات نظارت خواهند کرد. 
 
بروجردی در پاسخ به این سوال که هفتمین دور نگارش مذاکرات در وین برگزار شد حال کمیسیون امنیت ملی مجلس چه میزان در دستور کار این مذاکرات قرار گرفته است گفت: فکر می کنید منطقی است که اگر خبری را رسانه ای نمی کنند از مجاری کمیسیون امنیت اعلام شود. 
 
مصریم حق فعالیت هسته ای کشورمان حفظ شود

نماینده مردم بروجرد در مجلس در ادامه افزود: دعواها مشخص است و تنها منطبق بر زیاده خواهی های آمریکاست و طبیعتا چیزی نیست که قابل قبول باشد از دید ایران و این موضوع که منجر به طولانی شدن دعوا شده و حتی توافق ژنو را نیز ایران پذیرفته و در یک چارچوب بیانیه لوزان هم اعلام شده تنها به این دلیل است که ما مصریم حق فعالیت هسته ای کشورمان حفظ شود. 
 
وی اظهار داشت: این مسئله برای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به عنوان یک اصل وجود دارد و این موضوعی است که منجر به طولانی شدن مذاکرات می شود. 
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: ایجاد توافق به حرکت طرف مقابل بستگی دارد و اگر آمریکا بر زیاده خواهی هایش استمرار بورزد ما زیر این زور نخواهیم رفت و تیم مذاکره کننده کشورمان هم در مقابل این موضوع می ایستند لذا توافق به این موضوع ربط دارد که طرف مقابل چه میزان قواعد بازی را رعایت می کند البته چین و روسیه خیلی با بازی طرف مقابل ما یکی نیستند.  
 
بروجردی در پاسخ به این سوال که علت اصرار آمریکایی ها به بازدید و یا بازرسی از مراکز نظامی کشورمان چیست و مجلس چه پاسخی می دهد گفت: حتما در مجلس به دلیل جایگاه تخصصیش موضوع مذاکرات هسته ای مطرح می شود. 
 
نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: عراقچی و تخت روانچی حداقل دو ساعت به کمیسیون امنیت قبل از هر مذاکره می آیند تا بحث و تبادل نظر انجام دهند اما این موضوع اطلاع رسانی عام نمی شود. 
 
وی تاکید کرد: البته حق مسلم ملت ماست به طرز قابل توجهی از روند مذاکرات اطلاع پیدا کنند و امروز هم بسیار بهتر از گذشته اطلاع رسانی می شود. 
 
طبیعت آمریکایی ها براساس زیاده خواهی است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان داشت: طبیعت آمریکایی ها براساس زیاده خواهی است و باید در مقابل آن ها ایستاد و هم چنین فشاری که اسرائیل، عربستان سعودی و یارانشان به آمریکا از ترس این که ایران در منطقه قدرتی که دارد بیشتر شود وارد می کنند لذا آمریکایی ها با توجه به فشارها و این که منافع شان را در همبستگی با این افراد تعریف می کنند و هم این که بازار فروش سلاح هایشان را از دست ندهند ادبیاتشان را طوری تنظیم می کنند که رضایت دوستانشان را جلب کنند. 
  
بروجردی گفت: یکی دیگر از دلایل اصرار آمریکا بر بازدید از مراکز نظامی کشورمان کشف رمز و راز موفقیت های جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه دفاعی است و این که چگونه ایران طی سال ها تبدیل به یک قدرت برتر موشک سازی در دنیا شده و می خواهند این موضوع را حتی از طریق جاسوسی کشف کنند اما ما می خواهیم توانمندی های خودمان را نگه داریم.  
 
نماینده مردم بروجرد در مجلس تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی هم طبق همان تذکرات و نطق های قبلی خود در مجلس در مقابل زیاده خواهی های آمریکا عمل خواهد کرد. 
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که بازرسی ها در توافق نامه احتمالی چه ویژگی داشته باشند تا به تصویب مجلس برسد اعلام داشت: این نکته که هر زمان و مکان باید بازدید انجام شود در پروتکل الحاقی آمده است. 
 
بروجردی افزود: اما یک دیوار بی اعتمادی بلند میان ما و آمریکا وجود دارد و این که آن ها بخواهند از هر مکانی در کشورمان نمونه برداری و دیدار کنند تنها به دلیل بی اعتمادی قابل اجرا نیست. 
 
نماینده مردم بروجرد در مجلس تصریح کرد: یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات هم همین دیوار بی اعتمادی است و ما معتقدیم طبق ساختار تعریف شده لغو تحریم ها زمان بر است و این که با یک جمله لغو تحریم ها لغو شود درست نیست چون بسیاری از ساختارها در این زمینه تعریف شده است. 
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که با توجه به بیانیه لوزان آیا ساختار تحریم ها بعد از توافق برداشته می شود گفت: آن چه که ما به عنوان معتقدیم و اصرار داریم این است که تحریم ها چه در بعد شورای امنیت و چه دولت آمریکا و کنگره و حتی یکی از دلایلی که دعوا به داخل آمریکا کشیده شد به دلیل آن است که هر یک از اعضای کنگره آمریکا یک نظری دارند و اما ما معتقدیم که تحریم ها به صورت یکجا و در زمان توافق باید برداشته شود. 


بروجردی با اشاره به انتظاری که تیم مذاکره کننده هسته‌ای از مذاکرات دارند، گفت: ما بر روی این مسئله که نسبت به طرف مقابل بی‌اعتماد هستیم متفق عمل می‌کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این که تحریم‌ها باید به صورت یکپارچه برداشته شود، گفت: مجلس برای کاهش نگرانی‌ها برنامه‌هایی را در نظر گرفته است، به طوری که مجموعه تعهدات خود را در بخش‌های مختلف به خوبی اندیشیده است.

وی با تاکید بر این که تحریم‌ها باید به صورت یکجا برداشته شود، خاطرنشان کرد: ما همه به تعهدات خود عمل خواهیم کرد و باید ببینیم طرف مقابل هم این گونه خواهد بود یا خیر.

 آژانس در مقابل آمریکا استقلال ندارد

بروجردی با بیان این که آژانس در مقابل آمریکا استقلال ندارد، ادامه داد: باید در مرحله اجرا به صورت مرحله‌ای و رده‌بندی شده عمل کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید دقت نظر داشته باشد، افزود: برداشتن تحریم‌ها برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا این امر باید در فضای اطمینان‌بخشی انجام شود.

وی گفت: باید راهی را پیدا کرد برای این که به صورت متقابل این اعتماد و بی‌اعتمادی در مراحل مختلف نشان دهد.

بروجردی با اشاره به این که حجم تحریم‌ها بسیار عظیم است، افزود: متأسفانه تحریم‌ها در بخش‌های مختلفی وضع شده است؛ بنابراین همه مسائل باید به صورت ریز و مکتوب نوشته شود تا در مرحله عمل با مشکلی مواجه نشویم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که همه مسائل باید به خوبی قید شوند، اظهار داشت: متاسفانه تحریم‌ها در مراحل مختلفی وضع شده است. به طوری که آمریکا تحریم‌هایی را در مراحل مختلف در رابطه با مسائل هسته‌ای بر علیه کشورمان وضع کرده است.

 این که بگوییم تحریم هیچ مشکلی را ایجاد نکرده واقع بینانه نیست

وی ادامه داد: این که بگوییم تحریم هیچ مشکلی را ایجاد نکرده واقع بینانه نیست زیرا اتحادیه اروپا، شورای امنیت و آمریکا تحریم‌هایی را بر علیه کشورمان اعمال کرده بودند.

نظام جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه تحریم را مدیریت کرده است

بروجردی با اشاره به این که در طی مدت طولانی که اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت ما را تحریم کرده است، دچار مشکلات اساسی نشده‌ایم، ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه تحریم را مدیریت کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که در زیر سایه تحریم بسیاری از نیازهای کشورمان را تهیه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: از خلاقیت ایرانی در این رابطه استفاده کرده‌ایم. به طوری که می‌توانیم کتاب قطوری را در رابطه با دستاوردهایی که تحریم به ما داده، بنویسیم.

وی با تاکید بر این که تحریم برایمان انصافاً موجب رشد و تعالی بسیار بالا شده است، گفت: در مقطع فعلی اگر بگوییم 20 درصد تحریم‌ها تأثیرگذار بوده 80 درصد مابقی به دلیل تحریم‌های داخلی کشورمان بوده است که مربوط به مجموعه مقررات وضع شده در حوزه‌های مختلف بوده است.

بروجردی با اشاره به این که اقتصاد مقاومتی واقعاً قابل حل است، بیان کرد: ما می‌توانیم در حوزه‌های هسته‌ای، نظامی و نانو به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما معتقدیم که تمام تحریم‌ها باید یکجا و در روز توافق برداشته شود، این نظر مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی است، اگر قرار نیست که تحریم‌ها برداشته شود دلیلی وجود ندارد که ما محدودیت‌ها را قبول کنیم لذا ما به کار خود ادامه خواهیم داد، ما بیش از هر کشور دیگری در عدم حرکت به سمت ساخت بمب هسته‌ای الزام ایجاد کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در مجموعه بحث‌های چالشی که ما با آمریکا داریم، آن‌ها باید همه شرایط ما را قبول کنند، ساختار تحریم‌ها اگر برداشته نشود به معنایی که هر لحظه تحریم‌ها بخواهد دوباره سرجایش برگردد این تصمیم اگر چه دو جانبه است اما ما هم سرخانه اول بازمی‌گردیم، یعنی مجموعه اقداماتی انجام می‌دهیم و محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم همه محدودیت‌ها را برداریم.

بروجردی افزود: علت این که آمریکایی‌ها اصرار به تعلیق دارند این است که تعلیق هر لحظه قابل برگشت است اما لغو یک قطعنامه لازم است که اعضا بنشینند و قعطنامه دیگری را تصویب کنند، شرایط سیاسی میان اعضای دائم شورای امنیت مثل دیروز نیست، بنابراین ما مصریم بر لغو و مصریم بر این که سازختار تعریف شده‌ای که منجر به تحریم شده، برداشته شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آن چه در ماده یک مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آمده لغو کامل و یکپارچه همه تحریم‌های مقرر در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا است، یعنی همه تحریم‌های چهارگانه‌ای که برای ما طراحی کرده‌اند لغو همه آن‌ها باید همزمان با روز توافق صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: باید یک توازن در این جا تعریف شود مثلاً اگر قرار است تعداد سانتریفیوژهای ما به 5000 تقلیل داده شود آن‌ها نیز باید تحریم‌های بانک مرکزی را لغو کنند.

بروجردی خاطرنشان کرد: مرحله اجرایی لغو تحریم‌ها باید به گونه‌‌ای باشد که ما نه عقب نشینی و نه محدودیت‌های بپذیرفته شده را اعمال کنیم و آژانس تأیید کند و بعد آن‌ها به لغو تحریم‌ها شروع کند، این منطقی نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر ایران تعهدی انجام داده بود، اجرا نکند آن‌ها سر دوباره تحریم‌ها بروند، ما نیز در مباحثی که انجام داده شده، اعلام کردیم که اگر شما تحریم‌ها را به هر دلیلی برنداشتید ما هم به طور متقابل گامی که برداشته‌ایم را لغو می‌کنیم، لذا نظر مجلس این است که این لغو صورت بگیرد و ما معتقدیم که باید حداکثر فشار را وارد کنیم که شرایط غیرقابل بازگشت باشد. 

وی گفت: به لحاظ حقوقی بیانیه لازم الاجرا نیست لذا انتظار ما از تیم مذاکره کننده این است که در توافق نهایی که جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های مقابل شرایط را پذیرفته‌اند و شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر کرد، ما به لحاظ حقوقی باید به تعهدات خود عمل کنیم. بنابراین ما معتقدیم که باید به گونه‌ای توافق صورت بگیرد که طرف مقابل اگر خواست سواستفاده و یا تصمیمی بگیرد، توافق عملی نشود، بنده فکر می‌کنم مشکلی در اصل اجرا در کل کشورها وجود نداشته باشد و اعضای شورای امنیت ملزم نیستند که از آمریکا تبعیت کنند. 

بروجردی اظهار داشت: تعریف صورت گرفته در مجموعه مذاکرات شامل همه تحریم‌های هسته‌ای می‌شود، یعنی آن چه که بر اساس بحث هسته‌ای و غنی‌سازی و دعوایی که با آمریکا و گروه 1+5 داشتیم شامل همه تحریم‌های هسته‌ای می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مجموعه جزئیات تحریم‌ها در پیوست توافق نهایی قرار دارد که باید در پیوست متن درج شود.

سهم تحریم در مشکلات اقتصادی ما سهم بالایی است

وی تاکید کرد: معتقدیم که سهم تحریم در مشکلات اقتصادی ما سهم بالایی است.

بروجردی در خصوص پیوند زدن تحریم‌ها به مشکلات داخلی کشور و اثرگذاری این موضوع بر روند مدذاکرات افزود: هسته‌ای این موضع‌گیری، موضع‌گیری عام نیست و اگر به مجموعه موضع‌گیری‌های متعدد ده رده اول مسئولین عالی رتبه نظام نگاهی بیندازیم، اکثر آن‌ها تحریم را غیر اثرگذار می‌دانند.

 تحریم‌ها را مدیریت کردیم / تحریم‌ها حداقل تأثیر را بر وضعیت ما داشته است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: قطعاً عنوان کردن این موضوع کار صحیحی نیست چرا که واقعیت نیز غیر از این است و واقعیت ما این است که ما توانستیم که تحریم‌ها را مدیریت کنیم و تحریم‌ها حداقل تأثیر را بر وضعیت ما داشته و ما می‌توانیم با تکیه بر توانمندی‌های ملی و داخلی خود خیلی از مراحل اقتصاد را در جهت منافع ملی رقم بزنیم.

*** اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیازمند اذن مجلس است

وی در ادامه به پذیرش پروتکل الحاقی از سوی مجلس شورای اسلامی و بحث بازرسی از مراکز نظامی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم اجرای موقت پروتکل الحاقی نیز نیازمند مصوبه مجلس است چرا که در مجلس هفتم مصوبه‌ای مبنی بر توقف اجرای داواطلبانه پروکل الحاقی صورت گرفته که این مصوبه هم چنان به قوت خود باقی است.

بروجردی ادامه داد: لذا ما امروز یک مصوبه قانونی داریم که بر اساس آن پذیرش پروتکل احالقی حتی به صورت داوطلبانه نیز نیازمند اذن و مصوبه مجلس است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به بازرسی از اماکن نظامی کشور اشاره کرد و گفت: از آنجا که در ساختار نظامی ما فرماندهی معظم کل قوا در راس ساختار مجموعه نیروهای مسلح قرار دارند و ایشان نیز به صراحت نظر خود را در این باره مطرح نموده‌اند و مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این موضوع حساس است، این‌ها موانعی است که آن‌ها نخواهند توانست از مناطق نظامی ما بازرسی کنند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم آن‌ها به طور طبیعی علاقمند هستند که به نقاط حساس و کلیدی نظامی ما بروند لذا ما در مجلس معتقدیم که این اتفاق نباید بیفتد و این که تیم مذاکره کننده با هنر دیپلماسی خود به چه میزان بتواند این استثنا را بر این قاعده به طرف مقابل بقبولاند کاری است که در روند مذاکرات مشخص خواهد شد.

بروجردی در خصوص تهدیدهایی که ممکن است با اجرای پروتکل الحاقی زمینه جاسوسی در کشور فراهم شود، گفت: در خصوص کشورهایی که خود بمب هسته‌ای می‌سازند اجرای پروتکل الحاقی برای آن‌ها موضوعیتی ندارد، منتها ما به دلیل حساسیت ساختارمان و همچنین وضعیتی که در رابطه با آمریکا داریم و وضعیتی ویژه‌ای است، به همین دلیل نسبت به این مسئله حساس هستیم و معتقدیم این اتفاق نباید بیفتد.

مجلس بر امر تحقیق و توسعه حساس است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تحقیق و توسعه در امر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور پس از توافق احتمالی نیز اظهار داشت: در خصوص تعداد محدودیت را پذیرفته‌ایم، ضمن این که در امر تحقیق و توسعه بحث تعداد مطرح است.

وی با بیان این که کار تحقیق و توسعه زمان‌بر است، ادامه داد: ما در شرایطی نیستیم که دیگران امکانات دراختیار ما قرار دهند و در اختیار ما نیز قرار نخواهند داد، همان طور که قبل از انقلاب آمریکا، فرانسه و آلمان از این دانش برخوردار بودند و در اختیار ما قرار ندادند.

بروجردی در ادامه در خصوص آی آر 8 بیان داشت: آی آر 8 را می‌توانیم به صورت آزمایشگاهی عملیاتی کنیم ولی به صورت صنعتی خیر.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مجلس روی تحقیق و توسعه حساس است زیرا این موضوع نقش مهمی در آینده هسته‌ای ما خواهد داشت.

 مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و افراد برجسته نظام جز خطوط قرمز برجسته ماست

وی در پایان در خصوص فهرست 23 نفره‌ای که آمریکایی‌ها درخواست بازجویی و مصاحبه با آن‌ها را مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: سال‌هاست اسامی برجسته نظام را در سطوح مختلف تحت عنوان این که از آن‌ها سوال و جواب بشود را مطرح کرده‌اند که این جز زیاده خواهی‌های خاص آمریکا و غرب است که ما به هیچ عنوان نباید زیر بار چنین مسئله‌ای چه در امر هسته‌ای و چه در امر غیرهسته‌ای برویم، چرا که این موضوع به لحاظ حیثیت ملی برای ما بسیار مهم است.

بروجردی یادآور شد: ما این افتخار را در جمهوری اسلامی ایران داریم که دانش هسته‌ای را در شرایط تحریم به دست آورده‌ایم که این خود کار مهم و عظیمی است. چرا که قبل از انقلاب تحریمی وجود نداشت و نتوانستیم این دانش را به دست آوریم ولی بعد از انقلاب ما در تحریم توانستیم به این دانش دست یابیم، بنابراین این موضوع جز خطوط برجسته ماست که نباید چنین اتفاقی واقع شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: کمیسیون ، امنیت ، بروجردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار