صنعت پرورش کرم ابریشم یک صنعت قدیمی درایران است که دراستان زنجان درسال های گذشته ازرونق خوبی برخورداربوده است

 به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ درسال گذشته نتایج پرورش کرم ابریشم در استان نشان داد که هم زمینه ی پروزش دراستان وجود داردوهم پیله های تولیدشده ازلحاظ کیفیت جزءپیله های مرغوب هستند.

پروانه ی کرم ابریشم در داخل پیله ی خود تخم گذاری انجام داده وبه صورت حشره ی بالغ از پیله خارج می شود،این تخم ها زمانی که در شرایط مساعد دمایی و رطوبت مناسب قرار گیرند وارد مرحله ای موقت به نام مرحله ی مورچه گی می شود.

بعد از گذراندن مرحله ی مورچه گی ، تخم ها وارد مرحله ی لاروی شده ودر این حین کرم های نوزاد از تخم خارج شده وبه صورت لارو ظاهر می شود، در این مرحله لاروها 4 بار پوست اندازی کرده و در واقع 5 مرحله ی رشدی در سن لاروی را سپری کرده وسپس به دور خود پیله می تند که به این دوره حالت شفیرگی گفته می شود.

کرم ابریشم به مدت دو هفته درحالت خواب داخل پیله ی خود می ماند سپس کرم جوان از پیله خارج شده و به عنوان کرم بالغ دوباره چرخه ی زندگی پروانه ی ابریشم تکرار می شود.

مدیر طیور استان زنجان با بیان اینکه پرورش نوغان یا به عبارتی پیله ی کرم ابریشم در استان سابقه ی دیرینه دارد گفت: اماقبل از سال 92 به دلیل عدم حمایت مالی،بالا بودن قیمت پیله ونبود نساجی و صنایع تبدیلی این صنعت در استان متوقف شده بود .

صادقی افزود:از حدود 2 سال پیش توسط رایزنی هایی که ریاست جهاد کشاورزی با مسئولین مرکز توسعه نوغان داری کشور انجام داد تعدادی درخت اصلاح شده ی توت وارد استان گردید که این زمینه ای برای راه اندازی مجدد تولید پیله ی کرم ابریشم دراستان زنجان شد.

وی ادامه داد: در سال 92 به تعداد 10 جعبه تخم نوغان در استان با 3هزار اصله ی نهال توت اصلاح شده تولید شد، که این میزان در سال 93 تقریبا نزدیک به 15 جعبه تخم نوغان افزایش یافت که توسط 30 هزار اصله نهال توت به بهره برداری رسید وحدود 500 کیلو گرم پیله ی تر کرم ابریشم تولید شد.

مدیرطیوراستان زنجان اضافه کرد:درختان توت از طرف شرکت توسعه ی نوغان داری کشور به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و عمدتا در شهرستان طارم و نیز ایجرود وزنجان این نهال ها توزیع می شود.

صادقی بیان کرد:در حال حاضر در استان زنجان فقط در شهرستان طارم تولید پیله ی کرم ابریشم انجام می شود که امسال 10 نفراز زنان روستایی از بهره برداران طارمی هستند و پیله ی تولیدی آنها با کیفیت خیلی مرغوبی به قیمت مناسب به فروش می رسد.

وی افزود:هر جعبه حاوی 20 هزار تخم نوغان می باشد که پس از طی مراحل پنجگانه ی لاروی کرم ابریشم پیله ی خود را می تند، لازم به ذکر است تعداد بهره برداران فعال استان 10 نفر می باشد که از لحاظ سود دهی هر جعبه تخم نوغان حدود 35 الی 45 کیلو گرم پیله تولید می کند که با قیمتی بالغ بر15 تا 25 هزار تومان توسط مرکز توسعه ی نوغان داری کشور خریداری می شود.

مدیرطیوراستان زنجان خاطر نشان کرد:به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان زنجان پیله های تولید شده در استان بیشتر به استان گیلان صادر می شود و به مصرف صنایع مختلفی از قبیل نساجی، گل سازی وصنایع تزئینی در تولید پارچه ها و نخ های ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد.


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.