چنارهای کهنسال پیرمردان‌شاه در بخش نیمبلوک شهرستان قاین خراسان جنوبی در مجاورت زیارتگاه پیرمردان‌شاه در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در این زیارتگاه دو درخت چنار کهنسال در راستای شمال جنوب قرار دارند.

رمضانی افزود: در سمت غرب درخت‌های کهنسال، تراسی وجود دارد که سطح آن سیمان شده و در یک سمت آن در جهت شمال جنوب نهر آب روستا و در طرف مقابل، درخت‌های کهنسال قرار دارند و در جهت شرق به دلیل خاک برداری، ریشه‌های درخت بیرون زدگی داشته و کاملاً قابل مشاهده هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: درخت شماره 1 به سمت جنوب قطورتر و قطر ساقه آن 54/2 متر و محیط تنه آن 8 متر است و وسعت تاج آن 56/127 متر مربع بوده و این درخت 18 متر ارتفاع دارد.

رمضانی گفت: درخت شماره 2 در سمت شمال قرار دارد، ساقه درخت در ارتفاع 70/1 متر منشعب شده است و شاخه انشعاب یافته جنوبی محیطی برابر 10/2 متر و شاخه شمالی که در وسط دچار پوسیدگی و تخریب شده محیطی برابر 30/2 متر دارد.

وی افزود: وسعت تاج درخت شماره 2 برابر 7/183 متر مربع بوده و محیط کلی تنه درخت 5/4 متر است و این درخت 17 متر ارتفاع دارد.

رمضانی اظهار کرد: روستای پیر مردان‌شاه خالی از سکنه است و تا قبل از سال 1347 مردمی در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند که کار اصلی آنها کشاورزی و دامپروزی بوده، بعد از زلزله و تخریب روستا، بازماندگان از زلزله از روستا کوچ کرده و در دیگر مناطق سکنی گزیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: این درختان کهنسال بعد از زلزله همچنان پابرجا مانده و تمام شرایط محیطی و اقلیمی از جمله سیلاب‌های موجود در منطقه را به خوبی تحمل کرده‌اند به همین سبب بسیار ارزشمند بوده و قابل احترام هستند و دخیل‌های زیادی که بر شاخ و برگ این درختان وجود دارد خود گویای این مسئله است.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.