عضو کمیسیون کشاورزی بیان کرد: دولت باید در کاهش هزینه‌های تولید نهاده‌های اولیه، خرید تضمینی و یارانه به کشاروزان کمک کند تا شاهد کاهش قیمت تولید داخل باشیم.

محمد تقی توکلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش 25 درصدی قیمت برنج ایرانی با توجه به عدم قدرت خرید مصرف‌کننده اظهار داشت: سالیانه بر اساس نرخ تورم، افزایش انرژی، نرخ حقوق و دستمزد و نهاده‌های اولیه قیمت تمام شده زیاد می‌شود و طبیعی است که افزایش قیمت داشته باشیم، حال اگر تولید داخل سالیانه بر اساس نرخ تورم افزایش قیمت داشته باشد خیلی جای نگرانی نیست چون هزینه‌های کشاورزان بالا می‌رود و به تبع آن افزایش قیمت خواهیم داشت.

وی افزود: متأسفانه واردات برنج تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد به طوری که با کاهش نرخ ارز کاهش قیمت خواهیم داشت البته در رقابت با برنج داخلی که قیمت تمام شده آن واقعی است بعضا مشکل ایجاد می‌کند و در واقع باید سیاست اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم و از تولید داخل حمایت داشته باشیم.

توکلی بیان کرد: دولت باید در کاهش هزینه‌های تولید، نهاده‌های اولیه، خرید تضمینی و یارانه به کشاورزان کمک کند تا شاهد کاهش قیمت تولید داخل باشیم البته برنج‌های داخل انواع و ارقام مختلفی دارند،‌ برخی از آنها قیمت‌هایی کمتر از برنج خارجی دارند اما برخی از آنها به دلیل مرغوبیت توجه بیشتر بر عملیات کشت و هزینه‌های بالای آن قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی در پایان تصریح کرد: مابه‌التفاوت تولید داخل با توجه به مصرف داخل را باید از طریق واردات اجرا کنیم حال مردم با در نظر گرفتن درآمد و سبد هزینه‌های خود نوع برنج خود را انتخاب می‌کنند و خرید را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار