ایران دیگر ایران زمان طاغوت نیست که دستمایه دخالت خارجی‌ها قرار بگیرد بلکه از یک سطح بالای اقتدار برخوردار است که اجازه مداخله کینه‌توزانه و خصومت‌آمیز در امور داخلی و حاکمیتی خود را به احدی نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران،اخیراً برخی از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای، ادعاهایی واهی مبنی بر لزوم بازرسی‌های سرزده و دائمی از مراکز نظامی و امنیتی ایران مطرح کرده‌اند و حتی گاه، این گفته‌ها از حد ادعا گذشته و بی‌شرمانه حالت "دستوری" نیز به خود می‌گیرد.

طرح چنین بحث‌هایی علاوه بر آنکه اساساً برخلاف همه معیارهای "گفت‌وگوی دیپلماتیک" و فقط نشانه عدم صداقت مطرح‌کنندگان آن‌هاست، مانع بزرگی بر سر راه نیل به یک توافق پایدار، درست، منطقی و عادلانه در مذاکرات هسته‌ای است. این قبیل ادعاها یا به تعبیر بهتر "گزافه گویی‌ها" ملت ایران و نمایندگان آن‌ها در جریان مذاکرات را بیش از پیش بی‌اعتماد ساخته و این ذهنیت را در آن‌ها به وجود می‌آورد که برخی از طرف‌های غربی، نه تنها به دنبال توافق مثبت با ایران نیستند بلکه هدفی جز دخالت و تسلط بر منابع و سرمایه‌های ملی ایران اسلامی ندارند.

سوال این است که اصولاً طرح چنین مباحثی در این مقطع حساس کنونی در مذاکرات که احتمال توافق نهایی بین ایران و طرف‌های مقابل بیش از گذشته تقویت شده چه معنایی دارد؟ آن‌ها در پس این ادعاها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ آیا طرح این ادعاها در راستای مذاکرات و موضوعی مرتبط با آن است یا از اصل، حربه‌ای است برای تعلیق لغو تحریم‌ها و طفره رفتن از دیگر تعهدات پذیرفته شده از سوی طرف غربی؟

 
این پرسش را خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، با برخی از کارشناسان در میان گذاشته و پاسخ آن‌ها را جویا شده است.
 

 
"عوض حیدرپور" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: طرح این ادعاهای گزاف، از حیث نظری و عملی فقط دلالت بر قصد طرف‌های غربی برای خرید زمان و اتلاف وقت دارد. آن‌ها در واقع می‌خواهند وانمود کنند که ایران عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات است زیرا بازرسی‌ها را نمی‌پذیرد.
 
به گفته حیدرپور، فضای غبارآلودی که بر مذاکرات سایه افکنده بود، با تلاش تیم هسته‌ای تا حدود زیادی تلطیف شد اما به نظر می رسد ادعاهای مقامات غربی مذاکره کننده، دوباره شرایط را به وضعیت قبلی نزدیک می‌کند و لذا طرح بحث‌های اساساً غیرمرتبط با موضوع هسته‌ای است که جریان مذاکرات را به چالش می‌کشد پس اتهام اصلی متوجه غربی‌هاست و نه جمهوری اسلامی ایران.
 

 
"مصطفی کواکبیان" فعال سیاسی نیز معتقد است: منطقی نیست که غربی‌ها در این مقطع حساس که برخی نشانه‌های آشکار توافق نهایی ظاهر شده‌اند ادعا کنند که توافق منوط به اموری از قبیل بازرسی‌های سرزده و نامحدود از مراکز نظامی است. این اقدام، دلالت بر سوء نیت آن‌ها می‌کند و اصلاً در راستا و همسو با ادعاهای قبلی آن‌ها مبنی بر قصد جدی برای نیل به توافق پایدار و سازنده با ایران نیست.
 
دبیر کل حزب مردم‌سالاری می‌افزاید: هیچ کشوری چنین ذلتی را نمی‌پذیرد و عجیب است که غربی‌ها این نکته مسلّم را نادیده گرفته‌اند. مراکز نظامی و امنیتی، اصولاً جزو سرمایه‌های ملی و موضوعاتی کاملاً حاکمیتی هستند و قابل بازدید و بازرسی نیستند و اختیار آن‌ها فقط در اختیار دولتی است که آن‌ها را داراست.
 

 
"سید جلال ساداتیان" دیپلمات سابق ایران در لندن نیز با این گفته‌ها کاملاً موافق است و در همین راستا می‌افزاید: اگر قرار باشد آن‌ها بتوانند از مراکز نظامی ما بازدید کنند، ما نیز حق خواهیم داشت از مراکز نظامی آمریکا حداقل در منطقه خاورمیانه که طبق شواهد، ظاهراً تعداد آن‌ها کم هم نیست بازدید و بازرسی کنیم. چگونه است که برای آمریکایی‌ها به عنوان اصلی‌ترین مدعی جریان بازرسی‌ها، مرغ همسایه غاز است؟
 
این کارشناس سیاست خارجی می‌افزاید: طرح این موضوعات که اصولاً هیچ ربطی به اصل مذاکرات ندارند و موضوعی کاملاً ملی و مربوط به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است، آن هم در این مقطع حساس، از لحاظ فنی اصلاً به سود جریان مذاکرات نیست زیرا مذاکرات را به اموری منوط می‌کند که هیچ ارتباط ماهوی با نفس مذاکرات ندارند. همچنین از جهت عملی، مدعیان لزوم این بازرسی‌ها برخلاف ادعاهای قبلی‌شان کار می‌کنند. آن‌ها می‌گفتند فعالیت‌های ایران باید راستی‌آزمایی شود. بارها و بارها گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران صحّه گذاشته که نمونه بارز آن، گزارش اخیر این نهاد بین‌المللی است اما آن‌ها در این مقطع زمانی، باز دبه درآورده اند و می‌گویند باید از مراکز نظامی ایران بازدید سرزده و دائمی بشود. به نظر می‌رسد اگر بر فرض محال، ایران این بازدیدها را بپذیرد، آن‌ها باز هم به دنبال بهانه می‌گردند و همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره کردند، این بهانه‌جویی‌ها تمامی ندارد. 
 
ساداتیان اضافه می‌کند: همه این ادعاها خلاف اصول و موازین مذاکره سالم و سازنده و پایدار است و جز سوء نیت و بدخواهی و بدطینتی آمریکایی‌ها نسبت به مواضع اصولی و منطقی جمهوری اسلامی ایران، به چیز دیگری دلالت نمی‌کند.
 

 
این ادعاها حتی مورد پذیرش بسیاری از دیگر کشورها نیز نیست ازجمله در گفت‌وگویی که با آقای "دیان ویرن جوریت" سفیر اندونزی در ایران داشتیم، وی نیز این قبیل ادعاها را فقط بهانه‌تراشی برای اتلاف وقت و وادار کردن ایران به تسلیم در برابر زیاده‌خواهی دانست و گفت: مطمئن هستم ایران، هیچ‌گاه چنین شرط و شروط ظالمانه‌ای را نخواهد پذیرفت زیرا به عنوان کسی که سه سال سفیر اندونزی در ایران بوده و با بسیاری از سطوح حاکمیتی در ایران در ارتباط است، دقیقاً بر حقانیت رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای وافف هستم و می‌دانم که ایران برای توان دفاعی و نظامی خود ارزش بسیاری قائل است و هیچ‌گاه آن را نادیده نمی‌گیرد یا برای منافع دیگری از آن‌ها نمی‌گذرد. 
 
آری، حقیقت این است که سیاستی که آمریکایی‌ها و دیگر مدعیان لزوم بازرسی از مراکز نظامی ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای در پیش گرفته اند، سیاست یک بام و دو هواست. از طرفی آن‌ها می‌گویند به دنبال توافق سازنده با ایران هستیم و نشانه‌های بارز قصد سیاسی ایران را نیز می‌بینیم اما از سوی دیگر سعی می کنند با اتلاف وقت، به زعم خودشان زمان را از ایران بگیرند اما زهی خیال باطل!
 

 
آن‌ها نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که سیاست مذاکراتی ایران در پرونده هسته‌ای، از روز اول صریح، شفاف و در عین حال منطقی و اصولی و منطبق با هنجارهای بین‌المللی بوده است. ایران، مراکز نظامی و امنیتی و دیگر مسائل مربوط به این حوزه ازجمله توان موشکی و بالستیک خود را موضوعی کاملاً ملی و مربوط به حاکمیت سرزمینی خود می‌داند. از یک سو، هرگز زیر بار اینگونه زیاده خواهی‌ها نمی رود و از دیگر سو، هراسی نیز از تهدیدهای مطرح در این رابطه به خود راه نمی‌دهد.

 موضع اصولی و منطقی جمهوری اسلامی ایران را مقام معظم رهبری بارها بیان فرموده‌اند. ایشان در سخنان قاطع و روشنگرانه خود در دانشگاه امام حسین(ع)، با جمله معروف "اجازه نمی‌دهیم"، خط بطلانی بر همه ادعاهای گزاف و افزون‌خواهانه غربی‌ها در مورد بادید از مراکز نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران کشیدند. ایران اسلامی، اقتدار کنونی خود را از لحاظ نظامی و امنیتی، راحت به دست نیاورده بلکه چه خون‌ها که در این راه ریخته نشده و چه جان‌هایی که در این مسیر نثار نشده است؟! ایران بر خلاف خیال باطل غربی‌ها هرگز چوب حراج به حیثیت ملی و سرزمینی خود نخواهد زد و بر مواضع محکم و ثابت و منطقی خویش ایستاده است.

گزارش از حمیدرضا حیدرپور


انتهای پیام/        
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار