حریری با اشاره به سفر هیأت‌های تجاری خارجی به ایران گفت: این هیأت‌ها به دلیل چند سال دوری از بازار ایران تنها برای ارزیابی به کشور سفر می‌کنند و هنوز به طور رسمی هیچ هیأتی برای سرمایه‌گذاری به ایران نیامده است.

مجیدرضا حریری رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور گفت: تنها راهی که می‌توانیم بدون تورم از رکود خارج شویم تزریق سرمایه از خارج از کشور است و به این ترتیب که دلارهای غیرنفتی از بیرون از کشور به داخل کشور وارد شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت رسیدن به رشد هشت درصدی اقتصادی و جبران عقب‌ماندگی باید هر سال نزدیک به 50 تا 60 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به کشور جذب شود.

حریری تصریح کرد: یکی از دلایل عدم جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بی‌ثباتی محیط کلان اقتصادی کشور است چرا که در جایی که نرخ تورم قابل پیش‌بینی نباشد و قوانین لحظه‌ای تغییر کند امنیت سرمایه‌گذاری خارجی تضمین نمی‌شود.

به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران،‌ کشور ما از نظر فرهنگی نیز پذیرای سرمایه‌گذاری خارجی نیست و باید از این بعد نیز زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

وی تأکید کرد: با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی شاهد افزایش اشتغال و رشد اقتصادی خواهیم بود اما متأسفانه هنوز از لحاظ فرهنگی و ثبات قوانین بستر آن فراهم نشده است.

حریری به این نکته نیز اشاره کرد که جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای کشور ضروری و مانند یک کپسول اکسیژن است که باید تسهیلاتی برای این بخش مانند معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود.

وی افزود: از نظر قوانین سرمایه‌گذاری خارجی قوانین بسیاری خوبی در کشور و به خصوص در مناطق آزاد و تجاری وجود دارد.

حریری با اشاره به سفر هیأت‌های تجاری خارجی در طول یک سال گذشته در ایران گفت: یکی از دلایل رفت و آمد هیأت‌های خارجی این است که در چند سال گذشته شرکت‌های معتبر از بازار ایران دور بودند و اکنون با عوض شدن شرایط برای ارزیابی بازار به ایران سفر می‌کنند و هنوز هیچ هیأت رسمی برای سرمایه‌گذاری به کشور وارد نشده است.

به گفته رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید در کشورهایی که امکان صدور سرمایه به ایران را دارند با برگزاری سمینار و همایش‌هایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران را معرفی بکنیم.

وی ادامه داد: با دست روی دست گذاشتن هیچ کار عملی نمی‌شود و در طول 10 سال گذشته هیچ اقدام عملی مثبتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی از دولت‌ها دیده نشده است.

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفت: در تمام دنیا جذب سرمایه‌گذاری خارجی یک وظیفه حاکمیتی است و بخش خصوصی تنها در شرایطی می‌تواند مفید باشد که فضای فرهنگی و اقتصادی کشور و زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذاری فراهم شده باشد تا بخش خصوصی شرکای خود را برای این امر دعوت نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار