14 سال تلاش برای دستیابی به یک تخصص ارزش این را دارد که با وجود تحریم کشورهای بیگانه علاوه بر صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری، زمینه برای انتقال گاز فراهم و از انتقال ارز به خارج جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین «توربین سولار سنتار گازی» داخلی سازی شد به طوری که این توربین 3 الی 5 مگاواتی به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات صنعت نفت به شمار می‌رود. 

توربین‌های گازی یکی از اصلی‌ترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت به ویژه در فرآیند تولید بخش‌های بالادستی است و توربین گازی سولار بیشترین کاربرد را بین سایر توربین‌ها در صنعت نفت دارد. 

به دلیل شرایط تحریم، فرایند تامین قطعات و روزآمدی توربین‌های سولار سنتار گازی موجود در کشور با مشکلاتی همراه بود و از سوی دیگر به علت تغییرات حاصل در شرایط فرآیندی کارخانجات، ضرورت استفاده از توربین‌هایی با توان بالاتر احساس می‌شد که با ساخت این توربین در کشور این مشکل رفع شد. 

این توربین با همت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان کارفرما و شرکت توربین ماشین خاورمیانه به عنوان مجری پژوهشی ساخته شد. 

رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: توربین پلی است بین علاقه و پشتیبانی نفت و اراده و خودباوری صنعتگران داخلی؛ محصولی که در لیست استراتژیک قرار دارد. 

هلالی سازنده این توربین گفت: این محصول علاوه بر اینکه 60 درصد قیمت خارجی است، صرفه جویی سنگینی را برای این کشور به همراه دارد. 

14 سال تلاش برای دستیابی به یک تخصص ارزش این را دارد که با وجود تحریم کشورهای بیگانه علاوه بر صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری، زمینه برای انتقال گاز فراهم و از انتقال ارز به خارج جلوگیری شود.

این توربین بعد از مراحل نهایی تست و رونمایی به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تحویل داده شده و در مجتمع صنعتی شماره یک مارون - ایستگاه تقویت فشار گاز نصب و راه اندازی می‌شود. 

توربینی که نه تنها تجلی توان مهندسان ایرانی را به رخ می‌کشد بلکه یک باور صنعت نفت از ساخت داخل و باور و غیرتمندی آنها است. این توربین علاوه بر اینکه گاز را منتقل می‌کند، از انتقال ارز به خارج نیز جلوگیری می‌کند. 
 
عالی‌پور مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب گفت: در مجموع ۱۳۰ دستگاه توربین سولار سنتار در تاسیسات و شرکت‌های وابسته به وزارت نفت وجود دارد که 76 دستگاه آن متعلق به مناطق نفت خیز جنوب است. از این میان حداقل 30 درصد توربین‌های مدل 4000-T موجود، نیاز به ارتقا به مدل 4502-T دارند. 

نخستین توربین سولار سنتار گازی مدل T4502 بر مبنای تدوین دانش فنی بومی سازی شده به طوری که نزدیک یک میلیارد و 500 میلیون دلار صرفه اقتصادی به همراه دارد. 

پس از آسیب شناسی‌های مدیریتی و کارشناسی صورت گرفته در مناطق نفت خیز جنوب، ضرورت بومی سازی دانش فنی و ساخت داخل توربین مذکور با لحاظ نمودن پارامترهای ارتقایی محرز شد که به منظور کاهش ریسک‌های موجود و ایجاد نگرش استراتژیک، پرداختن به این مهم در قالب پروژه پژوهشی "بومی سازی دانش فنی و ساخت داخل توربین گازی سولار سنتار مدل T-4502"، مورد تایید شورای عالی پژوهش مناطق نفت خیز جنوب قرار گرفته و تصویب شد.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار