مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: چون جریان آب در لوله های پُلی اتیلن کُند است، آب گرم شده و شرایطی مناسب برای رشد جلبک ها ایجاد می شود و در این حال برای خارج شدن از قطره چکان ها گرفتگی از نوع بیولوژیکی پدیدار می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، یعقوب دین پژوه افزود: آبیاری قطره ای مزایای زیادی برای کشاورزی دارد که لازم است کشاورزان با آنها آشنا شوند ولی در عین حال برخی محدودیت ها مانع از این می شود که کشاورزان به سمت استفاده از این نوع آبیاری حرکت کنند

وی تصریح کرد: آبیاری قطره ای بیشتر مناسب گیاهانی است که با فاصله زیاد از یکدیگر کشت می شوند و می توان از این سیستم آبیاری برای بعضی گیاهان ردیفی نیز بهره گرفت.

دین پژوه ادامه داد: لازمه بهره گیری از آبیاری قطره ای فقط برپا نمودن سیستم نیست و باید کارشناسی به طور مداوم بازرسی نماید تا از گرفتگی و خرابی لوله ها جلوگیری شود.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز  یادآور شد: درآمد زارعان و باغداران به آن میزان نیست که 8 تا 10 میلیون تومان سرمایه اولیه خود را به راه اندازی آبیاری قطره ای اختصاص دهند، پس می توان محدودیت مالی را در عدم توسعه آبیاری قطره ای دخیل دانست

 وی افزود: با خارج شدن آب از چاه و وارد شدن به شبکه آبیاری دانه های ریز ماسه برای خروج از قطره جکان گرفتگی فیزیکی ا ایجاد می کنند.

دین پژوه تاکید کرد: اگر تدبیری برای برطرف شدن گرفتگی قطر ه چکان ها نشود آبیاری راندمان مناسبی ندارد.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.