رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: به منظور جلوگیری از بروز بیماری لمپی اسکین تمامی دام های این شهرستان علیه این بیماری واکسینه شدند.

دام های شهرستان قزوین علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شدندبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از قزوین، غیاث یزدی افزود: پس از گذشت یک سال از نخستین وقوع بیماری نوظهور لمپی اسکین در مناطق شمالی شهرستان قزوین و ایجاد خسارات برای دامداران، دام های این شهرستان با همکاری کارشناسان دامپزشکی و دامداران بر علیه بیماری واکسینه شده اند.

وی اظهارکرد: در فاز نخست تمامی دام‌های سنگین واحدهای روستایی با مشارکت بخش خصوصی برای جلوگیری از وقوع مجدد آن و کاهش شدت بروز بیماری به صورت رایگان بر علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شدند.

غیاث یزدی اضافه کرد: در فاز دوم واکسیناسیون نیز دام های دامداری های صنعتی نیز علیه این بیماری واکسینه و قبل از شروع فصل گرما این عملیات به اتمام رسید.

وی بیان کرد: این بیماری جزو بیماری‌های نوپدید است که سال گذشته در برخی از استانها گزارش و با اجرای واکسیناسیون به موقع و اقدامات پیشگیرانه از سوی سازمان دامپزشکی کشور کنترل شد.

لمپی اسکین یک بیماری ویروسی بسیار عفونی با ابتلای بالا و درصد مرگ و میر پایین در گاوها است که موجب کاهش تولید شیر، سقط، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب پوستی منجر در دام می شود.

انتشار لمپی اسکین از طریق پشه می باشد و تماس مستقیم نقش بسیار کمی در انتقال بیماری دارد، تب بالا، ریزش آب از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، تا حدودی بیحالی و عدم تمایل به راه رفتن از علائم بارز بیماری محسوب می شوند و در نهایت تاول های جلدی بخش یا تمامی بدن و از جمله سر و گردن، پشت، دستگاه تناسلی، پستان، پاها، پوزه، داخل منخرین، حنجره و حتی دهان و حلق و دستگاه گوارشی را درگیر می کند.

لازم به ذکر است، شهرستان قزوین دارای 316 روستای فعال و دارای دامپروری است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.