با بسته شدن ثبت سفارش واردات برنج هندی و بالا بودن قیمت برنج ایرانی اقشار کم درآمد جامعه با مشکل تهیه برنج روبرو خواهند شد.

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قطعا برنج را می‌توان جزء کالاهای اساسی در سبد خرید خانوار بدانیم، بعد از نان، برنج دومین قوت غالبی است که تقریبا همه اقشار جامعه از آن استفاده می‌کنند.

جمعیت هفتاد و چند میلیونی کشورمان ایران که همچنان رو به افزایش است، نیازمند تامین منابع غذایی به هر نحوی می‌باشد، حال در این میان این که یک خانواده ایرانی از محصولاتی با کیفیت بالا،‌داخلی یا خارجی، ارگانیک یا ناسالم استفاده می‌کند یا خیر موضوعی است که مسئولین باید به آن بپردازند.

محصولی مثل برنج با چند مشکل اساسی از جمله کمبود آب و جیره‌بندی آن در کشور، محدود بودن منابع و مزارع کاشت برنج و بالا بودن هزینه کاشت،‌داشت و برداشت روبرو است که همه این موارد در نهایت منجر به بالا بودن بهای تمام شده برنج ایرانی می‌شود و البته نمی‌توان از کیفیت بالای این محصول چشم‌پوشی کرد، اما سوال مهم اینجاست که آیا همه اقشار جامعه توانایی خرید برنج با کیفیت ایرانی را دارند؟ آیا یک کارگر با پایه حقوق ۷۱۲ هزار تومان و گاها پرداخت اجاره‌بهای سنگین اجاره نشینی می‌تواند هزینه حداقلی برای خرید برنج ایرانی کنار بگذارد؟

مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج معتقد است که این امر امکان ندارد و در این خصوص به خبرنگار کشاورزی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بسیاری از اقشار جامعه توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند و برنج مرغوب خارجی با هزینه کمتر می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد و جامعه هدف بزرگتری را در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد.: با حذف برنج خارجی از سطح جامعه و بالا بودن قیمت برنج ایرانی و همچنین تعرفه‌های بالای واردات برنج خارجی با مشکل بزرگی به نام رانت و قاچاق به شیوه‌های ناسالم و محصول بی‌کیفیت مواجه خواهیم شد که با توزیع این برنج‌ها سلامتی بسیاری از مردم به خطر خواهد افتاد زیرا عدم واردات از مبادی رسمی بدون داشتن گواهی بهداشتی خواهد بود.

** قاچاق 50 هزار تن برنج به کشور

کشاورز همچنین اظهار داشت: ماهانه 100 هزار تن برنج به کشور وارد می‌شود که تنها 50 هزار تن آن از مبادی رسمی است و این حجم واردات با تعرفه 40 درصد مبلغی در حدود 60 میلیارد تومان به حساب دولت تزریق می‌کند که در طول سال رقم قابل توجهی خواهد بود و 50 هزار تن مابقی به صورت قاچاق و غالبا از مرزهای جنوبی و شرقی به کشور وارد می شود.

البته در این گزارش به دنبال خوب یا بد بودن واردات برنج به کشور نیستیم و قضاوت را بر عهده خواننده می‌گذاریم زیرا مصرف کننده خود بهترین قاضی است.

نکته مهم و پایانی اینجاست که هر ایرانی به نوبه خود به دنبال حمایت از تولید داخلی بوده و آرزومند تحقق این رویاست، اما اینکه این اتفاق خوشایند چه زمانی به حقیقت مبدل می‌شود علامت سوال بزرگی است که باید برخی مسئولین پاسخگو باشند؟

گزارش: حمیده آقاجانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار