استفاده از کود سیلیس باعث افزایش مقاومت گیاه و استحکام آن در برابر آفات و بیماری ها می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از ساری ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: چهارمین جلسه پروژه سایت الگویی برنج تحت عنوان خزانه و نشا ویژه مددکاران با حضور کارشناسان این مدیریت در روستای سمسکنده شهرستان ساری برگزار شد.

قاسم نژاد افزود: نادری، مدرس این دوره پس از بازدید از خزانه ها و پرسش از کشاورزان، نکات مهم و کلیدی در مورد خزانه و نشا را یادآوری و بر تهیه خزانه به صورت پشته ای تاکید کرد تا از آّب ماندگی و از بین رفتن نشا جلوگیری به عمل آید.

نادری افزود: یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث از بین رفتن نشا شود، عدم رعایت ابعاد استاندارد خزانه است که مانع از تهویه هوا شده و در نتیجه با افزایش دما، نشاها ضعیف یا از بین می روند.

مدرس این دوره یکی از عوامل موثر بر افزایش عملکرد برنج را تعداد خوشه عنوان داشت که می توان با استفاده صحیح از کودها به این امر مهم دست پیدا کرد.

نادری با تأکید بر تقسیط کود ازته در طول دوره رشد برنج گفت: کود ازته به علت آبشویی به سرعت از دسترس گیاه خارج می شود و بهتر است در زمان های حساس و بحرانی رشد برنج یعنی در 10 تا 12 روز بعد از نشا و 30 تا 50 روز از زمانیکه اولین خوشه دیده شد، مصرف شود.

وی بر استفاده از کود سیلیس به عنوان یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش مقاومت گیاه و استحکام آن و در نهایت آسیب پذیری کمتر گیاه در مقابله با کرم ساقه خوار و بلاست می شود تاکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از بازدید ترویجی زراعت برنج (خزانه برنج) در روستای پنبه چوله علیا این شهرستان خبر داد و افزود: کارگاه ترویجی بازدید خزانه و زراعت برنج تحت عنوان مراقبت از خزانه و چگونگی انتقال به زمین اصلی با حضور بیش از یازده نفر از کشاورزان در روستای پنبه چوله این شهرستان برگزار شد.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: ساری ، افزایش ، گیاه ، کود ، استحکام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.