بیش از 70 درصد آبزی پروران استان زنجان را کشاورزان تشکیل می دهند که به منظور استفاده بهینه از منابع آبی خود در مجاورت آن نسبت به احداث استخرهای خاکی یا بتنی پرورش ماهی اقدام کرده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران ؛ مدیر شیلات و آبزیان استان گفت:آبزی پروری یکی از شاخص ترین فعالیت های کشاورزی از منظر درآمد و توجیه اقتصادی بوده به طوری که سرعت رشد سالانه فعالیت های آبزی پروری استان زنجان گویای این واقعیت است.

بورانی افزود:این صنعت در استان از سال 1386 با استقبال علاقه مندان و کشاورزان شتاب بیشتری به خود گرفته است.

وی ادامه داد:کسب رتبه اول طی سال های اخیر در آبزی پروری بین 32 مرکز شیلاتی کشور و همچنین کسب رتبه برتر در آموزش متقاتضیان و فعالان آبزی پروری گویای علاقه مندی مردم و کشاورزان استان زنجان به احداث مزارع پرورش ماهی در کنار سایر فعالیت های کشاورزی است.

مدیر شیلات و آبزیان استان اضافه کرد:با تولید بیش از هشت هزار و 65 تن انواع ماهیان سردآبی بیش از 967میلیارد و 845 میلیون ریال از تولید این گونه آبزی عاید کشاورزان آبزی پرور شده است.

بورانی گفت:مقدار تولید انواع ماهیان گرم آبی در سال 93 را بیش از دو هزارو 166 تن بوده که 172 میلیارد و 320 میلیون ریال در آمد ناخالص هم از پرورش این گونه عاید کشاورزان زنجانی شده است.

وی با بیان اینکه این فعالیت به عنوان فعالیتی شاخص بین سایر بخش های کشاورزی در سال های اخیر بوده است افزود:بیش از 70 درصد آبزی پروران استان زنجان را کشاورزان تشکیل می دهند که به منظور استفاده بهینه از منابع آبی خود در مجاورت آن نسبت به احداث استخرهای خاکی یا بتنی پرورش ماهی اقدام کرده اند.

مدیر شیلات و آبزیان استان اضافه کرد:این آبزی پروران، خروجی استخرها را برای آبیاری اراضی کشاورزی هدایت می کنند و بر اساس مطالعات انجام شده به ازای هر تن ماهی قزل آلای تولیدی حدود 150 کیلوگرم در مصرف کودهای شیمیایی فسفاته و نیتراته صرفه جویی می شود.

بورانی خاطر نشان کرد:درآمد غیر مستقیم آبزی پروری هم با صرفه جویی در مصرف کودهای شیمیایی عاید این فعالان می شود.


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.