چیت‌چیان در کنفرانس بین‌المللی آب:

دیپلماسی آبی ایران مبتنی بر منافع مشترک است / آب مولفه اصلی توسعه اقتصادی

وزیر نیرو ایران در کنفرانس بین‌المللی آب در دوشنبه گفت: دیپلماسی آبی ایران بر محور همکاری برای رسیدن به یک سبد منافع مشترک استوار است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ «حمید چیت‌چیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی «آب برای حیات» دیدگاه‌های تهران در خصوص بحث آب و استفاده از منابع مربوطه را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه آب و نقش محوری آن در حیات و فعالیت‌های انسان بر کسی پوشیده نیست، افزود: با این وجود شمار فزاینده رخدادهای آبی مانند خشکسالی‌ها و سیلاب‌ها بیانگر آن است که در دهه‌های آتی چالش‌های آبی از گستردگی و درجه اهمیت بیشتری برخوردار خواهند شد.

وزیر نیرو افزود: چنانچه چالش‌های از قبیل خشکسالی، سیلاب، تغییر اقلیم، بیماری‌های قابل انتقال از آب و غیره به نحو شایسته مدیریت نگردد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر اجتماع و زیست‌بوم وارد و مسیر توسعه جوامع را با چالش رو به رو خواهد کرد. از این رو فائق آمدن بر چالش‌های بی‌سابقه آبی که امروزه بشریت در مقیاس‌های مختلف محلی، منطقه‌ای و ملی با آن مواجه است، جز در پرتو ایجاد تغییرات زیربنایی تفکر و نگرش نسبت به ساختار‌ها، قوانین و رویکردهای مدیریت منابع آب امکان‌پذیر نمی‌باشد.

* آب از مولفه‌های اصلی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است

چیت‌چیان در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: آب به عنوان یک کالای اجتماعی - اقتصادی بی‌بدیل یکی از مولفه‌های اصلی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است. از این رو پایداری منابع آب و محیط زیست شرط ضروری برای پایداری اقتصادی، امنیت اجتماعی، تامین و بهبود معیشت و رفاه جامعه است. دستیابی به توسعه پایدار جز از طریق ایجاد شرایط پایدار 3 حوزه اقتصاد، اجتماع و محیط زیست در چارچوب مدیریت به‌ هم پیوسته ذخایر آب ممکن نیست.

وی ادامه داد: مدیریت به هم پیوسته منابع آب بر این مبنا شکل گرفته است که منابع آبی بخشی از یک سیستم بزرگ به هم پیوسته است که بهره‌برداران بالادستی و پایین دستی سامانه‌های آب و خاک، منابع آب سطحی و زیرزمینی در حوزه‌های آبریز رودخانه‌ها، تالاب‌ها، محیط‌ های ساحلی دریای مجاور را شامل می‌شود. این سیستم چارچوبی را ایجاد می‌نماید که بر اساس آن تمام نیازهای رقابتی مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان به شیوه تعاملی و شفاف بررسی می‌شود.    

این مقام ایرانی افزود: مدیریت رودخانه‌های مشترک چالش مهم است و بدون همکاری‌های همه‌جانبه دولت‌ها، موسسات علمی - پژوهشی، ذی‌نفعان و سازمان‌های مردم‌نهاد ممکن نخواهد بود. لذا ابزار عملیاتی بر پایه اعتماد متقابل برای ارتقاء سطح مدیریت آب اعم از سطحی و زیرزمینی در حوزه‌های آبریز و همچنین تحکیم همکاری‌های فرامرزی از ضرورت کامل برخوردار است.

* اهداف دیپلماسی آب ایران

چیت‌چیان ضمن پرداختن به مواضع ایران در بحث بهره‌برداری از ذخایر آب اظهار داشت: ما باور داریم که همکاری و مدیریت مشارکتی ذی‌نفعان تنها راه مدیریت منابع آب چه در حوزه‌های داخلی و چه در حوزه‌های مرزی و مشترک است و ایران بر همین اساس دیپلماسی آب را تعریف کرده است.

وی ادامه داد: در این خصوص لازم است توجه کنیم که اشتراک تهران با کشورهای همسایه تنها در موضوع آب نیست بلکه اشتراکات فراوانی در تاریخ، دین و مذهب، فرهنگ، زبان و تعاملات و روابط بسیار خوب و سازنده‌ای در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد.

به اعتقاد چیت چیان،  باید با همکاری مشترک به سمتی پیش برویم که بتوانیم استفاده عادلانه و منطقی از منابع آب مشترک داشته باشیم. به این دلیل هدف همه ما باید تعریف یک سبد منافع مشترک در منطقه باشد. برخی از نیازهای ما را همسایگان می‌توانند پاسخ دهند و برخی از نیازهای آنان را ما پاسخ گو هستیم.

وزیر نیرو ادامه داد: دیپلماسی آب کشور ایران بر محور همکاری برای رسیدن به یک سبد منافع مشترک استوار است تا در نتیجه توسعه و امنیت پایدار را نه‌ فقط برای کشور خود بلکه برای کل منطقه فراهم آورد.

وی با بیان اینکه ایران همکاری‌های موفقی با کشورهای همسایه در خصوص رودخانه‌ها مرزی و مشترک داریم، تصریح کرد: هدف ما توسعه این همکاری‌ها در چارچوب معاهدات موجود و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای حداکثر نمودن منافع مشترک است و آب عاملی است تا همکاری‌های مشترک در همه زمینه‌ها تقویت کند.

* توان بالای جمهوری اسلامی در عرصه آب  

وزیر نیرو اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در عرصه آب از دانش، فن‌آوری و تجربه بالایی برخوردار بوده و این توانمندی امکانی را فراهم کرده است که خدمات فنی مهندسی در اختیار بسیاری از کشورهای منطقه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر پروژه‌های مشترکی در کشورهای جهان و از جمله سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، نیکاراگوئه، ونزوئلا، عراق، سوریه، کنیا و سودان در زمینه ساخت پروژه‌های آبی و نیز ارائه خدمات مشاوره‌ای در حال انجام است. ایران همکاری در پروژه «سنگ‌توده 2» را در کشور دوست و برادر تاجیکستان به پایان رسانده و مردم این کشور از نتایج آن بهره‌مند هستند.

وزیر نیرو اظهار داشت: ایران بر اساس سیاست اصولی صلح‌طلبی و حسن همجواری مایل به همکاری با کلیه کشورهای و بویژه کشورهای منطقه می‌باشد و در این راستا از هر گونه همکاری مشترک در زمینه توسعه منابع آب و انرژی استقبال می‌نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار