عذرخواهی کردن درواقع طلب بخشش کردن برای جبران یک اشتباه است که باعث بر هم خوردن توازن روحی شخص دیگری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، روانشناسان معتقدند زمانی عذرخواهی به دل می‌نشیند که شخص با گفتار و رفتار خود به خاطر اشتباهش معذرت خواهی کند.

در فرهنگ جامعه ما، سطح مهارت عذرخواهی از اهمیت بالایی برخوردار نیست و بیشتر افراد توانایی درست معذرت خواهی کردن را ندارند و در بعضی موارد به علت بلد نبودن روش صحیح معذرت خواهی نه تنها نمی‌توانند به جبران اشتباه خود بپردازند بلکه سبب تشدید ناراحتی فرد مقابل نیز می‌شوند، از این رو مهمترین اصل در معذرت خواهی کردن داشتن مهارت است.

عذرخواهی زمانی تأثیرگذار خواهد بود و همچون مرهمی برای زخم است که از راه درست انجام شود، ما عذرخواهی می‌کنیم چون کاری اشتباه انجام داده‌ایم کاری که موجب آزار دیدن، صدمه‌زدن، توهین و تحقیر دیگران شده است، در واقع برای از بین بردن فشار روانی روی فرد باید طلب بخشش کنیم.

* چه می‌شود که مجبور به عذرخواهی می‌شویم

همه روزه در اطراف خود با افرادی روبه‌رو هستیم که قادر نیستند منظورشان را به درستی به اطرافیان خود منتقل کنند به همین علت دچار سوء تفاهم و سردی در روابط خود می‌شوند و به مرور زمان، روابطشان دست‌خوش تغییر منفی می‌شود.

لغزش‌های کلامی، شوخی‌های نیش‌دار، ناخواسته هر روز بین ما و آنها که دوستشان داریم شکاف ایجاد می‌کند در این بین عذرخواهی می‌تواند همچون پادزهری برای این نیش زدن‌های ناخواسته عمل کند.

** عذرهایی که پذیرفته می‌شوند
عذرخواهی ابزاری است که با آن می‌توان به جبران تجاوز از هنجارها پرداخت.

زمانی فرد عذرخواهی می‌کند که مسئولیت کار خود را پذیرفته باشد.

افراد با معذرت‌خواهی کردن می‌توانند شکاف در روابط را ترمیم کنند و موقعیت فردی و اجتماعی خود را بازسازی کنند و در نهایت احساس گناه را از خود دور سازند اما برای دست‌یابی به این موارد فرد باید راه درست عذرخواهی کردن را بداند و مطابق آن عمل کند تا بتواند نتیجه بگیرد.

برای اینکه عذرخواهی مورد قبول قرار بگیرد در اولین گام باید به بیان واضح و روشن حقیقت پرداخت به این معنا که باید علت وقوع این کار را کامل توضیحداد تا ابهام موجود در ذهن طرف مقابل برطرف شود.

در دومین قدم فرد باید با بیان پشیمانی خود نشان دهد که متأسف است در مرحله بعدی فرد خاطی باید بیان کند که نسبت به زیر پا گذاشتن هنجارها آگاهی دارد و می‌داند که اشتباه مرتکب شده است.

گام چهارم که در واقع مهمترین مرحله در بیان یکعذرخواهی صحیح است بیان جمله‌ای همدلانه است این کار سبب می‌شود فردی که دلگیر و ناراحت است، حس کند که موقعیتش و حال او درک شده است.

در مرحله آخر که در واقع تکمیل کننده تمام مراحل است، فرد باید درخواست بخشش کند.

در صورتی که تمام کارها را به درستی انجام داده باشد مورد بخشش قرار می‌گیرد.
** چگونه اشتباهمان را جبران کنیم؟!
مشکلات دقیقاً از جایی آغاز می‌شود که فرد از مواجه شدن با حقیقت طفره می‌رود و نمی‌خواهد مسئولیت اشتباه خود را به عهده بگیرد در واقع صادق بودن با خود و پذیرش مسئولیت صدماتی که به دیگران وارد کرده‌اید شهامت می‌خواهد.

برای جبران یک خسارت روحی، جسمی و یا اقتصادی لازم است که عذرخواهی کنیم و احساس شرمندگی خود را به زبان بیاوریم، اما نباید منتظر کسب نتیجه و پاسخ گرفتن باشیم چه دیگران ببخشند چه نبخشند چون اشتباه کرده‌ایم باید جبران کنیم.

* عذرخواهی به روایت دین

عذرخواهی در آیات و روایات قرآنی و احادیث معصومین نقش پررنگی دارد به طوری که بارها به مسلمانان تأکید شده که در صورت بروز رفتار نادرست معذرت خواهی کنند عذرخواهی کردن علاوه بر این که موجب حفظ حرمت‌ها می‌شود می‌تواند ارزش‌های انسانی را نیز پاسداری کند.

امام علی (ع) فرموده‌اند: عذرخواهی نشانه‌ی خردمندی است.

* روابطی که رنگ می‌گیرند

افراد با عذرخواهی کردن روابط خود را بهبود می‌بخشند و همچنین باعث افزایش عزت‌نفس خود می‌شوند.

زمانی که یک فرد غرور خود را زیر پا گذاشته و به خاطر احساسات دیگران از احساسات خود می‌گذرد باعث می‌شود که رفتار افراد و نگرش جامعه به سمت مثبتی سوق پیدا کند.

درواقع روابط افراد یک جامعه تحت تأثیر این جریان به سوی تعالی رهسپار می‌شود.

گزارش: پریسا ضیابخش

انتهای پیام/

برچسب ها: سطح ، مهارت ، اهمیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
افرامنش
۲۰:۱۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
بسیار عالی بود٬امید است فرهنگ صحیح عذرخواهی دربین مردم جامعه جا بیفتد
آخرین اخبار