جنتی در صحن علنی:

مقامات و مطبوعات طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی حق ندارند به مسئله «کرسنت» بپردازند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق مصوبه دو سال قبل شورای عالی امنیت ملی، مقامات، مسئولان، وزرا و مطبوعات حق ندارند به مسئله کرسنت بپردازند، بلکه باید اجازه دهند این پرونده روال طبیعی حقوقی خود را طی کند.

مقامات و مطبوعات طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی حق ندارند به مسئله «کرسنت» بپردازندبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای پاسخ به سوالات 7 تن از نمایندگان در صحن علنی حاضر شده بود، گفت: در کمیسیون در مورد آزادی مطبوعات با نمایندگان سوال کننده صحبت کردیم. 
 
وی افزود: سوال این نماینگان دو قسمت دارد؛ اولا اینکه در این دوره آزادی مطبوعات محدود شده یا خیر، آزادی دارند که مطالب را منتقل کنند؟ بنده فکر می‌کنم بسیاری از دوستان اشکال‌شان متقابل است که می‌گویند شما در این دوره زیادی آزادی می‌دهید، رها کرده‌اید. اجازه می‌دهید که هرکس هرچیزی که می‌خواهد بنویسد. 
 
وزیرفرهنگ تصریح کرد: ملاک ما قانون اساسی است که آزادی بیان را برای مطبوعات تنظیم کرده، مگر در مواردی که مخل مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد، همچنین قانون مطبوعات ملاک کار ما است که این آزادی‌ها را بجز در مواردی که تخلف از قانون بوده، ممنوع کرده است، اما مابقی موارد آزاد هستند. 
 
جنتی افزود: برخی از نمایندگان در روزنامه‌ها اظهاراتی را مطرح می‌کنند که به نمایندگان توهین می‌کنند یا افتراهایی دارند، اگر کسی توهین کند، قطعا باید رسیدگی قانونی شود، اما یک نکته ابهام در گذشته اینجا وجود داشت که ما از مجلس شورای اسلامی استفسار کردیم که در خود هیئت نظارت بر مطبوعات، یک نظر این است که توهین اگر به مقامات شود ، این مقامات فقط مقام معظم رهبری و روسای سه قوه هستند، اما به اعتقاد ما مقامات همان‌هایی است که در قانون استخدام کشوری آمده و شامل نمایندگان مجلس، وزرا، استانداران، سفرا، معاونان وزرا می شود، چون این ابهام وجود داشت و ما در هیئت نظارت بر مطبوعات هم نتوانستیم به نتیجه برسیم، لذا هیئت رئیسه مجلس کتبا استفسار کرده که مقامات را توضیح دهند. 
 
جنتی افزود: بنده فکر می‌کنم در خصوص آزادی مطبوعات خیلی مسئله‌ای نداریم، در حال حاضر نیز مطبوعات آزاد هستند و روزنامه‌های موافق و مخالف دولت هرچیز که می‌خواهند می‌نویسند، حتی راجع به مهمترین مسائلی که ما داریم مسئله هسته‌ای و مذاکرات ژنو است، نمایندگان در مطبوعات مصاحبه و اظهارنظر می‌کنند. 
 
وزیر ارشاد با بیان اینکه هر روزنامه گرایش خاص خود را دارد، تصریح کرد: روزنامه‌ها حتی به سلیقه خودشان ممکن است برخی از صحبت‌های مقامات کشور را بزرگنمایی کنند. 
 
جنتی گفت: هرکس که روزنامه‌های کشور را مشاهده کند، خواهد دید که روزنامه‌ها در بیان مطالب‌شان آزاد هستند، مگر مطالبی که خلاف‌قانون و مخل مبانی اسلامی باشد، ما با چند مورد که مخل مبانی اسلام و خلاف قانون بوده، برخورد کرده‌ایم و روزنامه‌هایی که احیانا در آن توهینی بیان شده، به دادگاه ارجاع کرده‌ایم. 

وزیر ارشاد با اشاره به بحث کرسنت گفت: کرسنت قراردادی بوده که در گذشته بین وزارت نفت و شرکت کرسنت منعقد شده، این شرکت یک شرکت عراقی است با برخی از مقامات شارجه این شرکت را در امارات متحده عربی تشکیل داده شده برای صدور گاز به امارات متحده عربی، این مسائل و مشکلات بسیاری دارد و وزرای بعدی که آمدند، به تعهدات عمل نکردند و چون عمل نکردند طرف مقابل به دادگاه لاهه شکایت کرده و این موضوع در دادگاه لاهه مطرح است. 
 
وی افزود: این پرونده بسیار حساس است و در یک مرحله آنچه که ایران را محدود کرده است، 13 میلیارد و 850 میلیون دلار است که به همین جا هم ختم نمی‌شود و بعد از این هم اگر ما را محدود کنند به پرداخت این مبلغ، دولت امارات و شرکای این شرکت به دنبال دریافت خسارات خود هستند. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد تاکید کرد: لذا براین اساس از دو سال گذشته شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که نه مقامات، نمایندگان مجلس، وزرا، مسئولان کشور و نه مطبوعات حق دارند در رابطه با پرونده کرسنت اظهارنظر کنند. این مصوبه رسمی شورای عالی امنیت ملی است که مطبوعات حق ندارند به این مقوله بپردازند، باید اجازه داده شود که این پرونده روال حقوقی خود را آرام آ‌رام از طریق اقدامات حقوقی طی کند، برای اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران استیفا شود، این کار صورت گیرد. 
 
وی گفت: در موردی که آقایان سوال‌کننده سوال پرسیدند، این مورد هم براساس اصل 176 قانون اساسی هم براساس قانون مطبوعاتی که نمایندگان مجلس آن را تصویب کرده‌اند، لذا این مصوبات شورای عالی امنیت ملی الزام‌آور است و ما نیز به روزنامه ها ابلاغ کردیم که در این مورد سکوت کنند و به این مسئله نپردازند. 
 
جنتی گفت: اگر هم از قوانین بگذریم بالاخره هر کشوری برای تامین امنیت ملی خود حدودی قائل است که همه باید به آن اکتفا کنند، چرا که عدم توجه به آن امنیت ملی را خدشه دار می‌کند، لذا آنچه که مطرح است، مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. 

جنتی در بخش دوم سخنان خود اظهار داشت: مواردی که میرکاظمی به آن اشاره کرد عملا اشکالاتی بود که به دولت وارد است و طبق آیین نامه مجلس باید از بنده سوال می‌شد زیرا من مسئول مطبوعات هستم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: مسئول اصلی بر نظارت به مطبوعات که نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده قوه قضاییه و مقننه، حوزه علمیه قم و بنده تشکیل شده است که من در آنجا تنها یک رأی دارم.

وی تصریح کرد: حذف دانشجویان منتقد، اظهارات رئیس جمهور، اتفاقات برنامه 20:30 و یا شبکه خبر به بنده مربوط نمی‌باشد زیرا من مسئول صداو سیما نیستم و این سازمان زیرنظر مقام معظم رهبری و کاملا مستقل از دولت است، همچنین اجازه دخالت معاون اول در مجلس نیز ارتباطی به مسئولیت بنده ندارد.

جنتی تأکید کرد: اما آنچه که به مطبوعات مربوط می‌شود و اعتراض شما نسبت به برخورد دوگانه بنده بود صحیح نمی‌باشد زیرا در دولت یازدهم حدود دو هزار مجوز به نشریات الکترونیک و مطبوعات داده‌ایم علیرغم آنکه در تمام دوره‌های قبل تنها 5 هزار مجوز داده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: در طول این دوره هم هر شخصی از هر گروهی براساس معیار قانون مجوز گرفته و در مورد پرداخت یارانه نیز در این دولت با توجه به شاخص‌هایی که بر روی سایت مطبوعات قرار داده‌ایم این یارانه پرداخت شده و ارقام آن بر روی سایت مشخص است و هیچ تفاوتی میان مخالفان و موافقان دولت گذاشته نشده است.

وی با تأکید بر اینکه در هیچ دوره‌ای از جمهوری اسلامی این گونه شفافیت نبوده است گفت: در مورد مصوبات شورای عالی امنیت که طبق مصوبه 298 این شورا که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است و ابلاغ شده است.

جنتی اظهار داشت: شخصا اعتقاد دارم پرونده کرسنت مشکلات بسیار زیادی دارد و در آن سوء استفاده و پرداخت رشوه انجام شده اما پرونده‌ای که این گونه پیچیده شده و به دیوان لاهه رفته است لذا ما در جایی قرار گرفته‌ایم که اگر کمترین سهل‌انگاری انجام دهیم رقم بسیار بالایی حداقل 14 میلیارد دلار خسارت برای جمهوری اسلامی می‌آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: پس باید سکوت کرد تا این کار از لحاظ حقوقی و به روش طبیعی پیش برود.

وی با اشاره به انتقاد میرکاظمی در مورد روزنامه‌ها گفت: خود سوال حاوی تناقضاتی است که از یک طرف می‌گویند، آزادی وجود ندارد و مطبوعات اصول‌گرا نمی‌توانند مطلب خود را بنویسند و از طرف دیگر می‌گویند چرا آنقدر آزادی است که این مطبوعات به نمایندگان توهین می‌کنند.

جنتی در ادامه افزود: ما طبق قانون عمل می‌کنیم و اگر کسی امروز به مطبوعات نگاه کند می‌بیند که مطبوعات منتقد و هم طرفداران دولت هرچه می‌خواهند می‌نویسند و ما حتی محدودیتی در مورد توافقات ژنو و یا مذاکرات قرار نداده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در مورد آزادی مطبوعات کاملا قانون اساسی را رعایت می‌کنیم و موافق و مخالف طبق شواهد سخنان خود را آزادانه انجام می‌دهند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار