معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام از ممنوعیت عملیات شیره گیری از درختان و گیاهان دارویی و خوراکی همچون بنه دراستان ایلام خبرداد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ حجت الله فتحی با بیان اینکه  این ممنوعیت شامل کاسه گذاری، کت زدن، خراش پوسته و تنه درخت برای شیره و سقزگیری از درختان داوریی و خوراکی به ویژه درختان بنه با نام محلی وه نوشک است افزود: علاوه برخشکسالی، گرد و غبار، کاهش نزولات جوی، ایجاد خراش بر روی تنه درختان به منظور شیره گیری باعث آسیب دیدگی و ایجاد استرس در درختان به عنوان موجودات زنده می شود و تخریب رویشگاه آنها را در پی دارد.

وی گفت: از سال 91 تاکنون و با توجه به شدت آلودگی های ناشی از گرد و غبار، استخراج شیره و سقز گیری از درختان بنه در این استان ممنوع است و این ممنوعیت برای حفظ سلامت درختان و رویشگاه های آنها همچنان ادامه دارد بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تخلف، با فرد یا افراد خاطی برابر قانون برخورد می شود.

250 هکتار از اراضی جنگلی استان ایلام پوشیده از درختان بنه یا در اصطلاح محلی وه نوشک است که سالانه 350 تا 500 تن شیره خام برای تولید آدامس و سقز کردی از این درختان برداشت می شود.
 
 
 انتهای پیام/س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.