تالاب های فارس همچنان منتظر اعتباراتی برای احیا هستند، اعتباراتی که پیش از این مصوب شده اما فقط در حد انجام مطالعات است و به نظر می رسد عزمی جدی برای احیای تالاب های استان وجود ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از مهر ، سالهاست که دریاچه های فارس با خشکی دست و پنجه نرم می کنند. در فصول پاییز و زمستان کمی آبدار می شوند و در فصول گرم همان آب حداقل را از دست می دهند.

دریاچه پریشان، بختگان و کافتر از همه بحرانی تر هستند، نه آبی برایشان مانده نه امیدی برای احیا دارند گویی کسی برای این تالابها دل نمی سوزاند.

اخیرا اعتباراتی برای این دریاچه ها تصویب شده که به گفته کارشناسان فقط در حد مطالعات است و عملا راهی به احیا ندارد.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس با اشاره به وضعیت نگران کننده تالابهای این استان گفت: متاسفانه وضعیت تالابهای استان فارس مانند سالهای گذشته بسیار نگران کننده است و هر روز بدتر می شود.

علمدار علمداری با تاکید بر ضروت توجه به احیای دریاچه های استان فارس بیان کرد: متاسفانه هر روز وضعیت دریاچه ها بدتر می شود به گونه ای که با ادامه این روند دیگر نمی توان انتظار داشت که دریاچه ها به زودی احیا شوند.


وی با اشاره به خطرات خشک شدن تالاب های استان بیان کرد: به دلیل از بین رفتن تالاب های فارس مشکلات زیادی به وجود آمده به گونه ای که شرایط برای ورود کویر به استان مهیا شده است.

علمداری افزود: علاوه بر این تاثیر خشک شدن تالاب ها را می توان بر روی زندگی مردم مشاهده کرد به عنوان نمونه با خشک شدن دریاچه بختگان انجیرستانهای شهرستان استهبان نیز خشک شده و مردمی که از این طریق امرار معاش می کردند با مشکل روبه رو شدند.

علمداری با اشاره به اینکه با خشک شدن دریاچه بختگان نشانههای ورود کویر به استان دیده شده، افزود: به عنوان نمونه می توان به گرم بودن هوا در روز و سرد بودن آن در شب اشاره کرد.

وی گفت: خشک شدن این دریاچه در تغییر اقلیم منطقه تاثیر زیادی داشته به گونهای که زندگی مردم را مختل کرده است.

علمداری ادامه داد: ورود کویر به داخل استان باعث کم شدن پوشش گیاهی و کاهش رطوبت منطقه شده و درحال حاضر تاثیر آن روی انجیرستانهای استهبان و منطقه قابل مشاهده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: درحال حاضر شرایط کویری و ورود بیابان به استان باعث شده پوششهای گیاهی در منطقه رشد و تولید مثل کافی نداشته و مشکلاتی به وجود آورده است

وی با انتقاد از عدم تلاش برای احیای دریاچه های استان بیان کرد: متاسفانه تاکنون اقدام موثری برای احیای دریاچه ها و اختصاص حقابه صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی گفت: بالغ بر ۹۰ درصد از آبهای استان فارس در حوزه کشاورزی استفاده می شود و ضرورتی ندارد با این همه مشکلات برخی محصولات که آب زیادی مصرف می کنند، کشت شود.

علمداری با تاکید بر ضرورت احیای تالابهای فارس اظهار داشت: در سفر هیئت دولت به این استان قرار شد اعتبار قابل توجهی برای احیای دریاچه های استان اختصاص یابد.


این کارشناس حوزه محیط زیست با تاکید بر اینکه در صورت اختصاص اعتبار در یک دوره زمانی می توان دریاچه ها را احیا کرد، گفت: در صورت اختصاص ردیف بودجه می توان با برنامه ریزی و بر اساس نظرات کارشناسی مانند دریاچه ارومیه گامهای موثری برای احیای تالاب ها برداشت.

علمداری در خصوص فواید احیای تالاب ها بیان کرد: جلوگیری از پراکنش پدیده ریزگرد، ایجاد شرایط مطلوب در اقلیم استان و... با احیای تالابها محقق می شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت احیای دریاچه های استان به خبرنگار مهر گفت: در سفر نوبخت به استان فارس برای اختصاص بودجه به تالاب ها قول مساعد داده شد.

جعفر قادری با اشاره به اینکه این اعتبار زیاد نیست، اظهار داشت: قرار است اعتباری به منظور انجام کارهای مطالعاتی در نظر گرفته شود و مبلغ آن زیاد نیست.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته استان فارس از جمله استانهای جنوب کشور بوده که بیشترین خشکسالی را داشته در صورتی که در شمال کشور دخالت انسانها بوده که در از بین رفتن منابع آبی دخالت داشته است.

قادری تاکید کرد: در این راستا ضروری است هرچه سریعتر اقدامات لازم برای احیای دریاچه های استان انجام شود در غیر این صورت با مشکلات بیشتری روبه رو خواهیم شد.

محقق زیست شناسی و دبیر موسسه ۱۳ فروردین (دوستداران محیط زیست)نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: دریاچههای استان فارس با توجه به برداشتهای بی رویه آب طی چند سال گذشته خشک شده است.

علیاکبر کاظمینی افزود: خشک شدن دریاچهها در تغییر اکوسیستم مناطق تاثیر زیادی داشته به گونهای که این امر باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه آب حتی باعث ایجاد فروچاله هایی در دریاچه ارژن شده، اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال گذشته به دلیل برداشت بی رویه آب از سفره های آبهای زیرزمینی و همچنین وجود چاه های غیر مجاز در اطراف برخی دریاچه ها،برخی از انهار به طور کامل خشک شده و همچنین شاهد ایجاد فرونشست در ارژن نیز هستیم.

کاظمینی ادامه داد: تمام دریاچههای استان همچنان خشک است و باید هر چه سریعتر برای احیای آنها اقدام شود در غیر این صورت احیای دریاچه ها به راحتی صورت نمی گیرد.

وی گفت: ورود کویر به داخل استان باعث تعلیل پوشش گیاهی و کاهش اقلیم رطوبتی منطقه شده و درحال حاضر تاثیر آن روی انجیرستانهای استهبان و منطقه قابل مشاهده است.

کاظمینی با اشاره به اینکه آب یکی از پایههای اساسی و مهم زندگی و حیات تالابهاست، افزود:طی چند سال اخیر با خشک شدن دریاچهها و بهوجود آمدن پدیدههای ناشی از خشک شدن آنها، اهمیت تالابها درک شد درحالی که در گذشته اینگونه نبود.

وی با اشاره به مزایای وجود تالابها عنوان کرد: تالابها به عنوان یک پدیده طبیعی عمل کرده و سیلابها را در خود ذخیره میکنند بهگونهای که همان مزایای سدها را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.