بیش از90 درصد از منابع آب را بخش کشاورزی به مصرف می‌رساند که برای پایداری منابع آب برخورد با چاه‌های غیرمجازی و راه‌های کاهش مصرف آب کشاورزی همچون اصلاح الگوی آبیاری را تقویت کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه کشاورزان در وضعیت ریسک و مخاطره ناشی از کاهش و دسترسی نامنظم و غیرقابل پیش‌بینی این منبع حیاتی به‌سر می‌برند، افزود: اگر مشکلات کوچک را جدی نگیریم به مشکلات بزرگ‌تر تبدیل خواهد شد.

خلیل آقاجانلو با اشاره به اینکه عدم برخورد با چاه‌های غیرمجاز اجازه برداشت‌های بی‌رویه را به مصرف‌کنندگان می‌دهد، افزود: اگر برخورد جدی در این حوزه صورت بگیرد این پیام به جامعه داده می‌شود که دولت در مواجه با این شرایط جدی بوده و به دنبال حفاظت از منابع آبی است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای مدیریت آب می‌بایست به‌ طور سیستمی و با در نظر گرفتن حفظ منابع پایه و توسعه پایدار، امنیت غذایی جامعه و حمایت از کشاورزان صورت گیرد، افزود: فقر روستایی امکان و توان بهره‌برداری صحیح و پایدار از منابع‌طبیعی و آبی را کاهش داده و موجب تشدید روند بهره‌برداری و تخریب منابع‌طبیعی می‌شود.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: مدیریت صحیح در مصرف آب در همه بخش‌ها اعم از کشاورزی، شرب و صنعت همه اقدامات محکوم به شکست خواهد بود و ارگان‌های ذی‌ربط با برنامه‌ریزی سیستمی، جلب مشارکت مردم و اتخاذ یک راهبرد ملی در این راه قدم بردارند.


انتهای پیام/گ


برچسب ها: چاه ، غیر مجاز ، پایداری ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.