وزیر حمل و نقل عراق:

اگر کمک ايران نبود داعش اکنون در قلب بغداد بود

باقر جبر الزبيدی اعلام کرد: اگر کمک و حمایت های ايران نبود داعش اکنون در مرکز بغداد حضور داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العربيه، باقر جبر الزبيدي، وزیر حمل و نقل عراق اعلام کرد  اگر کمک ايران نبود داعش اکنون در مرکز بغداد بود.

به گفته جبر الزبيدی فساد در دستگاه نظامي عراق يکي از علل ناتواني آن در مقابله با گروه‌هاي تروريستي است؛بنابراين مشخص بود که نيروهاي امنيتي به محض هرگونه حمله تروريست‌ها فرو مي‌پاشد. من سال 2013 اعلام کردم که موصل و انبار در دايره آتش تروريست ها قرار دارند و به زودی سقوط خواهند کرد.

من زماني که داعش از حمله به بغداد و اشغال پايتخت سخن گفت درباره بروز فتنه در پايتخت هشدار دادم. طيف ها و قوميت هاي مختلفي از جمله شيعيان و سني‌ها در بغداد ساکن هستند. داعش در صدد ايجاد اختلاف بود و ما هم در اين خصوص هشدار داديم و اعلام کرديم که بغداد خط قرمز ماست و همه ساکنان آن در خصوص مقابله با داعش موضع متحدي دارند. عشاير استان انبار به علت نبود سلاح مجهز و مسلح نشدند و نيروهاي کميته هاي مردمي به طور خودکار مسلح شدند.

در واقع دولت عراق سلاحي در اختيار نداشت که توزيع کند و حيدر العبادي نخست وزير به همين علت و براي دريافت سلاح به روسيه سفر کرد. آن چه در استان انبار رخ داد پيروزي و دستاوردي براي داعش نبود بلکه خروج بدون برنامه نيروهاي امنيتي ما از آن بود. اکنون تحقيقاتي درباره کشف علت خروج نيروهاي ارتش از رمادي بدون موافقت مقامات بلندپايه جريان دارد.

اين وزير عراقي درباره حمله ائتلاف ضد داعش به مواضع تروريست ها گفت: عملکرد اين ائتلاف به طور دستپاچه و سردرگم است. واقعي نيست و موثر هم نيست. چه بگويم که يک ائتلاف بين المللي متشکل از 60 کشور آن هم به رهبري آمريکا روزانه تنها ده بار مواضع داعش را هدف قرار مي دهند. اين براي عراق به دغدغه اي تبديل شده است.

اگر جدي هستند بايد مانند سال 1991 (در اين سال آمريکا با ائتلافي از ديگر کشورها به عراق به علت تجاوز به خاک کويت حمله کردند ) که در يک روز 980 حمله هوايي در يک روز انجام دادند اکنون نيز انجام دهند. در سال 2008 در يک روز چند صد حمله هوايي صورت مي گرفت.

حال ما نمي‌گوييم مانند آن حملات تکرار شود بلکه مي گوييم تعداد حملات هوايي به مواضع داعش را افزايش دهيد که حداقل بگوييم در اين خصوص جدي هستيد. به صراحت مي گويم و در جريان سفر به کشورهاي اروپايي نيز گفته‌ام که ائتلاف بين المللي ضد داعش جدي نيستند و با ديدن و مشاهده ريخته شدن خون انسان هاي بي گناه در عراق اعم از شيعه و سني تفريح مي کنند. يعني کشته شدن ايزدي‌ها، مسيحيان، کردها، شيعيان و سني ها براي کشورهاي عضو ائتلاف به تفريحي تبديل شده است. غربي‌ها ادعا مي‌کنند که جدي هستند ولي خوب ما آن را باور نمي کنيم.

اين وزير عراقي در پاسخ به سوال مجري درباره دخالت ايران در عراق گفت: ايران در امور داخلي عراق دخالت نمي کند بلکه از دولت عراق حمايت مي کند. اگر حمايت ايران از عراق در دياله ، صلاح الدين ، بغداد و جرف الصخر نبود به خدا اگر اين حمايت ها نبود داعش اکنون در قلب بغداد بود. تنش طايفه اي سرتاسر اين کشور را فرا گرفته بود و عراق در تنش خانمان سوز واقعي قرار داشت.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
درسته منافع ملی ما ایجاب میکنه که به عراق و سوریه کمک کنیم ولی خدایی جانم فدای ایران و ایرانی...
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۱۳ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
ایران عزیز به این میگن همنوع دوست وانسان دوست مبارز با نا حق افتخار میکنیم به ایران وایرانی بودنمان .مرگ بر داعش ووهابیون
آخرین اخبار